• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,17%5 958,6
  • DOW 300,74%44 192,95
  • Nasdaq 0,00%18 973,06
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,64
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,17%5 958,6
  • DOW 300,74%44 192,95
  • Nasdaq 0,00%18 973,06
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,64
  • 11.01.19, 06:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Edukaim kohtutäitur teenib kuus keskmiselt 23 000 eurot kätte

Üks Eesti kohtutäitur eristub kolleegidest sellega, et tema keskmine netosissetulek ületab 20 000 eurot kuus, samas kui edukuselt järgmisel on see poole väiksem ning paljud bürood toimetavad üldse ellujäämise piiril.
Kohtutäituri kellanupp.
  • Kohtutäituri kellanupp. Foto: Erik Prozes
Justiitsministeeriumi analüüsi järgi on Eestis praegu tegutseva 44 kohtutäituri hulgas väikseima ja suurima tulu teenijate vahe suisa 27-kordne. Kui enim tulu teeniva kohtutäituri müügitulu on aastas ligi kaks miljonit eurot, siis väikseimat tulu teeniva kohtutäituri müügitulu jääb aastas alla 100 000 euro.
Suur on erinevus ka kohtutäiturite kasumites. Kõige suuremat kasumit saava kohtutäituri maksustamisele kuuluv kasum on perioodil 2015-2017 keskmiselt 450 000 eurot aastas, samas kui mitmed kohtutäiturid on samal ajal tegutsenud kahjumiga või marginaalse kasumiga.
Kui kasumist arvestada maha nii tööjõumaksud kui ka tulumaks, selgubki, et kõige edukama kohtutäituri netosissetulek on keskmiselt umbes 23 000 eurot kuus. Seda on poole rohkem kui edukuselt järgmisel täituril, kes teenib arvestuslikult 11 500 eurot kuus kätte.
Kasumiedetabeli kümnendal kohal oleva isiku neto kuusissetulek on keskmiselt 5700 eurot.
Kohtutäiturite tulud ei ole isikustatud.
Täituri netosissetulek võiks kuus olla vähemalt 4000 eurot
Justiitsministeerium leiab täitemenetluse efektiivsuse ja tulemuslikkuse tõstmiseks koostatud täitesüsteemi ümberkorraldamise kontseptsioonis, et kohtutäituri netosissetulek võiks hinnanguliselt olla tasemel alates 4000 eurot kuus. Seda arvestades teiste õigusvaldkonna vabakutsete esindajate, nagu näiteks advokaadid, notarid ja pankrotihaldurid, sissetulekute tasemeid. Ministeeriumi hinnangul ei pruugi 4000 eurost allapoole jääv netosissetulek kohtutäiturit piisavalt motiveerida ametipidamisega kaasnevaid vajalikke riske ja vastutust võtma.
Kohtutäituri kasum (tulu, millelt on bürookulud maha arvatud) peab 4000 euro netosissetuleku teenimiseks peab olema vähemalt ca 85 000 eurot aastas. Selliseid kohtutäitureid on praegu aga 44st vaid 17.
Arvestades, et kõigil kohtutäituritel, eriti maapiirkondade kohtutäituritel, ei pruugi olla sama kõrgeid ootusi kasumi teenimisel ja langetades sellel eeldusel netosissetuleku lävendi vähemalt 3000 eurole (tulult peab kohtutäitur maksma sotsiaalmaksu ja töötuskindlustusmakse ning sotsiaalmaksuga maksustatud tulult ka tulumaksu), siis sellisel juhul peaks kohtutäituri kasum (tulu, millelt on maha arvatud bürookulud) olema aastas vähemalt 62 000 eurot. Üle 62 000 euro kasumit teenivaid kohtutäitureid, kes võiksid väiksema tuluootuse korral tegevust jätkata, oli 2017. aastal Eestis kokku 23.
Vähemalt 2000 euro ja suurema kuu netosisetuleku korral, peab kohtutäituri kasum olema vähemalt 41 000 eurot aastas. Üle 41 000 euro kasumit teenivaid kohtutäitureid oli 2017. aastal Eestis kokku 29.
Eratäitesüsteem annab praegu tööd kokku umbes 300 inimesele.
Loe lisaks: "Kohtutäituriture kukrud tühjenevad"
Süsteem kiratseb
Justiitsministeeriumi täitemenetluse ümberkorraldamise kontseptsioonis leitakse, et kohtutäiturite suurearvuline ja hajutatud süsteem on ebaefektiivne, kohtutäiturite tulud on äärmiselt erinevad, mistõttu ei suuda paljud kohtutäiturid nõudeid piisavalt hästi täita. Kohtutäiturite praktika on erinev, mis toob kaasa menetlusosaliste erineva kohtlemise. Eelnev on viinud selleni, et kogu täitesüsteem kiratseb. Süsteemi ei muuda jätkusuutlikumaks kohtutäituritele üksnes uute võimaluste otsimine täiendavate sissetulekuallikate leidmiseks. Seepärast on vaja kogu süsteem ümber korraldada. Kohtutäiturite arvu tuleks oluliselt vähendada, sõltumata sellest, kas riik hakkab edaspidi ise avaliku võimu kandja nõudeid täitma või mitte.
Avaliku võimu kandja nõuete sundtäitmise üleandmine riigile puudutab peamiselt neid kohtutäitureid, kelle sissenõudjate seas ei ole massnõuetega erasissenõudjaid (inkassofirmad) või hüpoteeklaenude andjaid ja nende kohtutäiturite, kelle menetluses on enamikus avaliku võimu kandja nõuded. Nende täiturite suutlikkus toime tulla väheneks veelgi. Täitemenetlusregistrist nähtuvalt on hüpoteegiga tagatud nõuded koondunud viimaste aastate jooksul kindlate kohtutäiturite kätte. Konkurents eranõuete nimel on terav. Selgelt on eristatavad kohtutäiturid, kelle sissetulek on märkimisväärselt suurem kui teistel.
Üle poolte kohtutäituritest ei suudaks edasi majandada
Umbes pooled kohtutäiturid ei suuda täita kohtutäituri seadusest tulenevat nõuet, et vähemalt kaks aastat ametis olnud kohtutäituril peab olema vähemalt üks kohtutäituri abi. Kui mõnes suuremas büroos töötab mitu kohtutäituri abi, siis üle pooltel kohtutäituritest kohtutäituri abi puudub.
Justiitsministeerium tõi kontseptsioonis ka välja, et mitmed kohtutäituri bürood on teadaolevalt juba praegu majanduslikes raskustes ja tegutsevad toimetuleku piiril, seda kinnitavad ka kohtutäiturite tuludeklaratsioonide andmed. Avaliku võimu kandja nõuete oluline vähenemine toob tõenäoliselt kaasa mitmete raskustes kohtutäiturite tegevuse lõpetamise ja büroode sulgemise, halvemal juhul võib järgneda ka osade kohtutäiturite maksejõuetus ja pankrot.
Hinnanguliselt üle poole kohtutäituritest ei suudaks avaliku võimu kandja nõuete sundtäitmise riigile üleandmise korral enam bürood majandada ja nõudeid efektiivselt sisse nõuda. Selliselt võiks edaspidi jääda Harju tööpiirkonda kuus, Pärnu tööpiirkonda kaks ning Viru ja Tartu tööpiirkonda kumbagi neli kohtutäiturit. Kokku seega praeguse 44 asemel 16 kohtutäiturit.

Seotud lood

Uudised
  • 15.11.17, 05:00
Kohtutäiturite kukrud tühjenevad
Sellest aastast kehtima hakanud seadusemuudatus on vähendanud kohtutäiturite sissetulekuid kolmandiku võrra, väidab kohtutäiturite koda. Selleks, et nende tulud uuesti kasvule pöörduksid, hakati omakorda uut seadusemuudatust välja töötama.
Saated
  • 30.11.17, 09:00
Kohtutäiturid ootavad lisaraha
Riigikogu õiguskomisjonis on töös seadusemuudatus, mis otsib kohtutäituritele lisasissetulekuid. Miks hiljuti vähendatud tasusid tuleb uuesti suurendada ja kuidas seda teha plaanitakse, räägivad seekordses saates "Poliitikute töölaud" õiguskomisjoni liige Raivo Aeg ja kohtutäitur Arvi Pink. Saadet juhib Eliisa Matsalu.
  • ST
Sisuturundus
  • 29.10.24, 11:59
Üürnikust omanikuks: Tallinna südalinnas on müüa piiratud kogus esinduslikke büroopindasid
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele