Vaht märkis, et kui bensiini energiasisalduseks on 32 megadžauli ühe liitri kohta, siis etanooli energiasisaldus on 21 megadžauli liitri kohta, mis tähendab, et etanooli energeetiline väärtus on bensiinist kolmandiku võrra väiksem. Tänavu ja järgmisel aastal tõstetakse etanooli sisaldust bensiinis, mis tähendab, et bensiini energeetiline väärtus järjepanu väheneb.
Kütuseliiter peab sisaldama energiamahu järgi minimaalselt biokütust:
alates 2018. aasta 1. maist 3,1 protsenti
alates 2019. aasta 1. aprillist 6,4 protsenti
alates 2020. aasta 1. jaanuarist 10 protsenti
allikas: majandus- ja kommunikatsiooniministeerium
Praegu sisaldab bensiin jaemüügis etanooli veidi alla 5 protsendi, mis etanooli kõrgema hinna tõttu on suurendanud bensiini hinda 1 sendi võrra liitrist. Lisaks on etanool Vahi arvutuste järgi vähendanud bensiini energiasisaldust 1,5 protsenti, mis tähendab otseselt samas suuruses kütusekulu suurenemist ning mis on rahaliselt mõõdetav 2 sendiga liitrist.
Aasta pärast on hinnatõusu mõju 8 senti liitrilt
Alates aprillist suureneb biokütuse kohustus aga enam kui kaks korda. Kütuse energiasisaldus väheneb kokku juba 3,2 protsendini, mis toob kaasa ka kütusekulu täiendava suurenemise 4,3 sendini liitrist. Müüdava segu hinnale lisandub samal ajal 1,1 senti. Järgmisest aastast aga tõuseb kaudse ja otsese hinnatõusu mõju Vahi sõnul 8 sendini liitrilt.
Ka ministeerium tõdeb, et etanooli energiasisaldus on madalam kui bensiinil. Seetõttu kulub seda mõnevõrra rohkem kui bensiini. "Samas sõltub etanooli ja seeläbi ka bensiini hind maailmaturust ja konkurentsist kohalikul turul. Nii on näiteks olnud aegu, kui kütusemüüjad on biokütuse kohustuseta lisanud mootoribensiini etanooli, sest etanool oli odavam kui bensiin," ütles Rein Vaks.
Alates selle aasta algusest on võimalik täita biokütuse lisamise kohustust ka kütusemüüjate ehk tarnijavaheliste kokkulepetega. "See tähendab, et kütuses ei pea füüsiliselt biokütust nõutud ulatuses olema - kohustuse saab täita statistiliselt teise tarnija arvelt. Nii on võimalik tarnijal, kes on oma kohustuse üle täitnud, anda oma kohustust ületav statistika teisele tarnijale," lisas ta.
Sama põhimõtet saab rakendada ka transpordis kasutatud biometaani puhul - transpordis kasutatud biometaani statistilise koguse võrra on võimalik vähendada bensiinis ja diislikütuses biokütuse füüsilist sisaldust.
"Selle aasta prognoosi kohaselt saaks biometaani statistikaga täita kuni veerand biokütuse lisamise kohustusest," lisas Vaks, kelle sõnul sõltub mõju hinnale kütuste maailmaturust, kohaliku turu konkurentsist ja kütuse tarnijate võimekusest kasutada tarnijatevahelisi kauplemisi.