• OMX Baltic0,11%298,04
  • OMX Riga0,49%866,59
  • OMX Tallinn−0,12%1 953,25
  • OMX Vilnius0,64%1 150,63
  • S&P 5002,51%5 287,76
  • DOW 302,66%39 186,98
  • Nasdaq 2,71%16 300,42
  • FTSE 1001,55%8 458,07
  • Nikkei 2251,89%34 868,63
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,93
  • OMX Baltic0,11%298,04
  • OMX Riga0,49%866,59
  • OMX Tallinn−0,12%1 953,25
  • OMX Vilnius0,64%1 150,63
  • S&P 5002,51%5 287,76
  • DOW 302,66%39 186,98
  • Nasdaq 2,71%16 300,42
  • FTSE 1001,55%8 458,07
  • Nikkei 2251,89%34 868,63
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,93
  • PRO
  • 05.02.24, 12:00

Globaalse kaubavahetuse usaldamine suurriikide kaitse alla võib olla riskantne

Ajalugu on näidanud, et kui merekaubanduse turvamise ülesanne usaldatakse ühele valitsevale sõjalisele jõule, ei pruugi see hästi lõppeda.
Briti lennukid valmistuvad Küprose õhubaasis koos ameeriklastega Jeemenile õhurünnakute andmiseks.
  • Briti lennukid valmistuvad Küprose õhubaasis koos ameeriklastega Jeemenile õhurünnakute andmiseks.
  • Foto: Suurbritannia kaitseministeerium/Scanpix
Esimesel pilgul on Jeemeni mässuliste huuthide rünnakud Punasel merel sõitvate laevade vastu otsekui üleelusuuruses versioon 2021. aasta Ever Giveni intsidendist.
Kui mainitud konteinerilaev Suessi kanalisse kinni jäi ja selle kuueks nädalaks blokeeris, räägiti kõikjal globaalse kaubavahetuse haprusest ning tarneahelate kitsaskohtadest.
Tollal probleem lahenes. Kui jätta kõrvale mõnede kaupade laovarude ammendumine ja lühiajaline löök mõne ettevõtte käibele, elas globaliseerumine selle intsidendi üsna valutult üle.
Samamoodi, kuigi huuthide rünnakud ähvardavad humanitaarkatastroofiga miljoneid jeemenlasi ja sudaanlasi, kes sõltuvad välisriikide osutatavast toidu- ja muust abist, ei avalda need tõenäoliselt laastavat mõju ülemaailmsele kaubavahetusele.
Konteinerilaevade tööstus opereerib praegu tavapärasest väiksemate mahtudega: paljud laevad peaksid merele jõudma järgmise paari aasta jooksul. See tähendab, et tööstusharu suudab suuremate probleemideta võtta enda kanda pikemate, ümber Aafrika lõunatipu kulgevate marsruutidega kaasnevad kulud, isegi kui sekeldused Punasel merel jätkuvad.
„Veovõimsusi on nii palju juurde tulemas, et pikemas perspektiivis tasandub hinnatõus ära,“ räägib ekspedeerimis- ja logistikaettevõtte Flexport tegevjuht Ryan Petersen.
Toimetaja märkus: Lähis-Ida kriisi jätkumine võib tähendada inflatsiooni naasmist, hoiatavad analüütikud. Jõuline sõjaline reaktsioon USA poolt sel nädalavahetusel võtab aga just selle suuna, mille eest see lugu hoiatab.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 22.04.25, 16:11
Töötukassa asus lahendama Jõgeva uhiuue hooldekodu muret – vaja on leida mitukümmend hooldajat
Ükskõik kui tänapäevane ja hästi juhitud on ettevõte, peitub selle tegelik tugevus inimestes, kes seal töötavad. Just nemad on need, kes loovad usalduse ning kelle motiveeritud tegutsemisel kõik toimib. Ent inimeste leidmine, kel väärtused paigas ja tahe olemas, polegi nii lihtne. Raskemaks muutub personali leidmine siis, kui tegu on väiksema piirkonnaga ning ettevõtte tegutsemisvaldkond spetsiifilisem.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele