Keegi pani pihta mu nime ning tegi Facebooki turuplatsil Marketplace’is pettust. Läksin varast otsima.
- Nimepettused Facebookis pole kuigi sagedased. Foto: Jelena Tsenno
“Tervist! Kas te teate, kas siin elab keegi Pille Ivask?” hõikan Raplamaal Eidaperes kenasti pügatud heki ääres. “Ei tea? Ma tegelikult otsin iseennast. Keegi on mu identiteedi kaaperdanud ja korraldab pettust.” Selle lause peale jätab oksakääridega taliõunapuud naksutanud Aivar töö katki, ronib redelilt alla ja kuulab huviga.
Kerime tagasi veebruari. Mulle kirjutab keegi Liudmila. Ta teatab, et olen ostnud tema tütrelt paari uiske ning oleks aeg ära maksta.
Nojah, mida iganes, mõtlen esiti. Peast käib läbi mõte, et ehk võiks viia naljaviluks rahanõudja kokku nende tegelastega, kes teatavad suure päranduse saabumisest või lotovõidust. Et las arveldavad omavahel.
Liudmila kiri on samas teistsugune: kenasti kahes keeles, nii eesti kui vene, grammatiliselt korrektne. Ta palub endaga ühendust võtta ning annab telefoninumbri. Tema lausetes on tunda meeleheidet, mis pole petukirjadele kuigi omane. Pigem on viimased totrad, idiootse looga ning väheusutavad. Lihtsalt üks hala. Liudmila kiri pole selline.
Ekspert: taolisi nimevargusi on vähe
Politsei- ja piirivalveameti politseikapten Maarja Punak nentis, et skeemimeistrid panevad päriselt eksisteeriva inimese nime pihta pigem harva. Samuti ei kipu nad looma terviklikku identiteeti, sest see võtab liiga kaua aega.
Punak selgitas, et veebikelmused on väga levinud ning neid tehakse nii välismaalt kui Eestist. Lisaks tavalisele pettusele on Eestis sage ka valeidentiteedi loomine ehk tehakse sotsiaalmeediakonto ohvri nime ja pildiga. Niisuguse lähenemise puhul on pigem põhjus isiklik kättemaks.
Välismaiste kelmide eesmärk on Punaku sõnul aga kiirelt ja lihtsalt raha välja petta. Nii ei hakka nemad terviklikku identiteeti looma, pigem püütakse võimalikult kiirelt ja lihtsalt ohvrilt raha või pangakaardikoodid kätte saada.
Kuidas aga on võimalik, et kelm on kokku pannud pealtnäha usutava identiteedi? Leidnud nime, telefoninumbri ja elukoha? Punaku sõnul võib eeldada, et need nimed-numbrid-aadressid on läbi käinud ka mõnest eelmisest skeemist: netikelmidel on kombeks kasutada samu, juba olemasolevaid andmebaase. Ja ega uute leidminegi raske ole - neid saavat mustalt turult päris soodsa hinnaga.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.