Eksportivate ettevõtete kvaliteeti kinnitava veebilehe loomisest võiks alata Eesti ettevõtete võidukäik maailmas, leiab Swedbanki vanem investeeringute juht Tarmo Tanilas.
- Tarmo Tanilas Foto: Eiko Kink
Peter Kentie on silmapaistev hollandi turundustegelane ning suurepärane inimene, kelle tegemised suudavad publikut ikka ja jälle inspireerida. Kuulates pool aastat tagasi kauge külalise esinemist, kus ta tutvustas meile tasuta pakutavat Eesti võimalikku uut brändi, olin koos teiste saalisviibijatega lummatud idee geniaalsest lihtsusest.
Ülivõrde lõpp -est on sees Eesti riigi nimes, mistõttu on loogiline ning mänguliselt elegantne seda omadussõnu kompareerides (targim – smartest, kiireim – fastest, naljakaim – funniest) rõhutada. See võimaldab välismaalastele jutustada Eestist ja eestlastest lahedaid lugusid ja luua unikaalseid kogemusi, mis jäävad inimestele lihtsalt meelde ning aitavad turundada meie kaupu ja teenuseid. Lihtne, töötav ja suure potentsiaaliga lahendus! Selgelt toimiva idee asemel valiti aga kallis ja paljudele arusaamatu ränirahnude variant, mille töölesaamine on kahtluse all ka saja abistava tööriistakasti korral. Hea brändi jaoks ei ole kunagi vaja kujutise selgitavat sõnastikku.
Eesti ettevõtjad on tublid ning püüavad välisturgude karmis konkurentsis tarbijate poolehoidu võita. Kasvavate tööjõukulude ning riigi ebamäärase maksupoliitika kontekstis on see pea ainus võimalus, kuidas rahutuks muutuvaid aktsionäre rahustada. Paljud ei julge aga suurt äri laiendamisriski ette võtta, sest selleks vajalikud investeeringud on märkimisväärsed ning pole kindlust, et üha ebakindlamas maailmas see raha hiljem ka kasumiga tagasi tuleb.
Edulood ühte kohta
Olukorra parandamiseks teen ettepaneku riigil luua internetis kvaliteetsete Eesti eksportivate ettevõtete jaoks üks ja ühine kodulehekülg
www.goodestgoods.com, kuhu koondatakse eri kaubagruppide ja teenuste lõikes kõik kodumaised edulood. Need on ettevõtted, mis on oma headust tõestanud ning mille üle võime maailmas uhked olla. Kontrollsõela läbinud firmade ekspordiartiklite kohta on leheküljel põhjalikud toote või teenuse kirjeldused, ettevõtete kontaktandmed, klientide kommentaarid ning riigid, kuhu hetkel nende kaupu müüakse. Kõigile valitud seltskonda jõudnud Eesti ettevõtetele omistatakse kaubamärk Goodest goods (head Eesti tooted), mis on kujundatud Peter Kentie
estonishing-stiilis.
Goodestgoods.com lehele pääsemine muutub kohalike ettevõtjate jaoks suureks eesmärgiks, sest kindlustab riigi toe nende toodete reklaamimiseks laias maailmas. Tekib otsene motivatsioon rohkem tootearendusega tegeleda ning mitte piirduda vaid koduturuga. Eesti president või ministrid ei pea rahvusvaheliste äridelegatsioonidega kohtudes enam rääkima ainult üksikutest edulugudest, vaid saavad viidata konkreetselt kodumaisele kontrollitud kvaliteedile.
Koostöö uus tase
Goodest goodsi kaubamärk viib ettevõtjate ja riigi koostöö uuele tasemele, sest seda levitatakse kõigis riigi käsutuses olevates avalikes kanalites alates lennujaamast, sadamast, ühistranspordist ning lõpetades avalike ürituste, meedia ning väliskontaktidega. Reklaamist kasu saavad ettevõtjad annetavad riigiga sõlmitava kokkuleppe kohaselt ühe protsendi oma aastakasumist kaubamärgi tutvustamiseks rahvusvahelises telepildis. Hea ärivaistuga inimesed saavad suurepäraselt aru, et see raha on piisake meres võrreldes tulevase potentsiaalse võiduga. Goodest goodsi logo nägemine Ott Tänaku ralliautol, Kelly Sildaru kiivril, Anett Kontaveidi ja Tanel Kangerti särgil või mõne tulevase muusikavirtuoosi kitarril aitab meie talentidel oma ala absoluutsesse maailma tippu pürgida ning samal ajal tekitab miljonites televaatajates kiusatust kas või korra goodestgoods.com lehele kiigata. Edu toodab edu!
Goodest goodsi kaubamärki saab edukalt reklaamida meie olemasolevatele headele asjadele graveerides: Tallinki laevad, Kodumaja puitehitised, Hekoteki puidutöötlemisseadmed, Estonia klaverid, Esteloni kõlarid ning lai rida toiduaineid on esimesed pikast nimekirjast, mis kohe meenuvad. Mida rohkem Eesti toodete kvaliteedile viitav ühine bränd maailmas tuntust kogub, seda kergem on uutel kohalikel tulijatel ärimaailma ust paotada. Hea näide on rattalegend Jaan Kirsipuu, kelle vägiteod Tour de France'il aitasid hiljem paljud eestlased Prantsusmaa rattaklubidesse.
Me oleme väike, piiratud ressurssidega ning keskmisest nõrgema müügioskusega riik, mistõttu on oluline koondada jõud ning turundada oma tasemel firmade tooteid ja teenuseid ühise kaubamärgi vahendusel. See aitab vähendada riske, võimaldab kokku hoida kulusid ning suurendab märkimisväärselt Eesti eksporti. Idee elluviimine ei nõua suuri väljaminekuid. Oluline on kehtestada kriteeriumid, mis alustel riik ettevõtjatele Goodest goodsi kaubamärki omistab või siis ära võtab.
Energiahindade tõusu ning töötajate kasvavate palgaootuste tingimustes oleme kaotamas odava riigi eelist. Klaaslae purustamiseks tuleb sooritada kolmikhüpe, mis nõuab enesekindlust teha midagi väärtuslikumat. Rehkenduse lahendamiseks peame suutma oma olemasolevaid ning uusi kaupu ja teenuseid läbi atraktiivse kaubamärgi senisest kallimalt müüa. Goodest goods ulatab vajaliku abikäe.
Artikkel ilmub Tallinna Kaubamaja, Danske Banki, ACE Logisticsi, Eesti Gaasi, Silberauto, Eesti Ettevõtluskõrgkooli Mainor ja Äripäeva arvamuskonkursi Edukas Eesti raames.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.