2010. aastale on joon alla tõmmatud ka autoäris, olemas nii Euroopa numbrid kui ka Eesti statistika. Kuid mida toob alanud aasta?
2010. aasta kujunes Euroopa autoäris kukkumiste aastaks suurematel turgudel. Paljudel turgudel said läbi riiklikud dotatsioonid nn. scrapping ehk vana auto vahetamisel uue vastu maksti kodanikele toetust ca. 2000 – 2500 eurot. Kindlasti oli paljude riikide valitsuste soov ja ettekujutus, et peale boonusprogrammide lõppu on majandus ja tarbimine nii palju paremas seisus, et turu suudavad ise hakata normaalselt tarbima. Kahjuks nii ei juhtunud ja peale dotatsioonite lõppu on paljud turud kukkunud väga keerulisse situatsiooni. Suurimad kukkujad detsembris võrreldes eelmise detsembriga olid Kreeka – 62%, Hispaania – 24%, Itaalia – 22% ja Inglismaa – 18%. Kui Saksamaa aastane kukkumine oli üle 20%, siis detsembris nauditi juba 7% kasvu, mis näitab, et Saksamaa, kes suurtest autotootmisriikidest Euroopas alustas kõige varem toetusprogramme hakkab väljuma kriisist. Sakslased ootavad 2011 aasta kasvuks koduturul 6% ning müük peaks jõudma 3,1 miljoni ühikuni. Kindlasti saab aasta esimene pool olema keeruline Hispaania, Itaalia ja Inglismaa turgudel ning seal ei ole kiiret kasvu oodata.
Skandinaavia. Väga hästi on kriisijärgselt autoturud toibunud Skandinaavias. Turgude lõikes oli kasv 2010 võrrledes 2009 aastaga Rootsis + 36%, Taanis +35%, Soomes +24% ja Norras + 30%. Mõned norrakad on muidugi küsinud, et mis loom see kriis on?!
Suurimad võitjad müügimahus olid Euroopas Nissan (+9,2%). Dacia (+9,1%) ja BMW (+6,2%). Samas on nendest mängijatest Nissani absooluutmüügimahud 400 000 ühiku juures aastas, mis teeb turuosaks 3% seega kasvu saavutamine veel suhteliselt lihtsam kui tootjatel kelle maht ületab juba 1 miljoni tüki taseme.Suurimad kaotajad olid Fiat (-19%), Toyota (- 17,7%) ja Ford (- 14%). Fiati kukkumine on selgelt seotud nende koduturu Itaalia autoturu kängumisega. Asjaolu, et Fiati edu sõltub sellest kui edukas on Fiat väljaspool Itaaliat on rõhutanud ka Fiati juht härra „hull itaallane“ Sergio Marchionne, kellel kindel plaan agressiivsel laienemisel.
Toyota languses on ilmselt palju süüd massilistel tagasikutsumistel, aga vähe tähtsaks ei saa pidada ka fakti, et raskel ajal ostetakse pigem kodumaist toodangut.“ Kui ma seda Volkswagenit ei osta, siis võib ju onupoeg Helmut jääda töötuks“ on lihtsa sakslase mõtlemine.
Fordi kukkumise taga kindlasti ka paljuski asjaolu, et põhifookus on olnud Ameerika turul tulemuste saavutamisele, mis on ka õnnestunud ning ilmselt võib neid aastal 2011 pigem saata edu.
Eesti autoturul registreeriti eelmisel aastal 10298 uut sõiduautot. Meeldetuletuseks, et aastal 2009 registreeriti 9925 autot; 2008. aastal 24 238 ja 2007. aastal 30 832 autot.
Rõõm on tõdeda, et ilmselt oleme alanud aastal ajas kümme aastat tagasi läinud - 2001. aastal registreeriti 11 784 uut autot ja 2011. aastaks prognoositaks ka sõiduautomüügiks ca 12 000 ühikut. Palju õnne – ikkagi 20% kasv!
Eesti autoturg murdus positiivseks aasta keskpaigas. Mai oli parem kui kui eelmisel aastal, juuni oli veel tagasihoidlikum kui eelmisel aastal, kuid alates juulist on kõik kuud näidanud kasvu ning oktoobris ja novembris ulatus kasv üle 40% võrreldes eelmise aasta samade kuude. Seega võib uskuda, et peale aasta alguse EURO õnnistust jätkub rahval autode ostuhuvi.
Jaanuari alguse seisuga oli registris 2010 aasta TOP 3 järgmine:TOYOTA 1291ŠKODA 1042RENAULT 904
Kuna umbes 10% Eestis registreeritud autodest re-eksporditakse, siis üks parimaid näitajaid siinse autoturu arvestamiseks on regitrisse jäänud autod. Kui arvestuslikuks Eesti turule jäänud sõiduatode numbriks võib hinnata 9000, siis juhib Toyota 14% turuosaga.
Kuna Eesti autoturul õiglase alus statistikaga on pehmelt öeldes keeruline lugu, siis tõusjaid ja langejaid ei hakka siinkohal välja tooma kuna raske leida adekvaatset baasstatistikat.
Eesti autoturg on endiselt killustunud, kuid siiski on mõned automüüjad, kes korjavad mitme kaubamärgi peale kokku üle 10%-lise turuosa. Siinkohal toon välja eelmise aasta numbrid suuremate automüüjate lõikes, kes suutsid rohkem müüja kui arvestada autosid arvuliselt.
Eesti turul on pea jagu teistest ees Eesti Talleks (Škoda, VW, Renault, Dacia + mõned eksklusiivbrändid), kellel turuosa lisatud tabeli alusel ligi 20%. Need turuosad põhinevad automüüjate (AMTEL) enda aruandlusel ning siin on kajastatud Eesti Talleksi esindatavatest kaubamärkidest Škoda ja Volkswagen ning nende müük kokku eelmisel aastal oli 1732 sõiduautot. Kui siia liita veel Eesti Talleksi müüdavad Renault (ca. 550 tk) ja Dacia (ca. 150 tk), mida ilmselt ca. 700 tükki, siis võib Eesti Talleksi tükilist turuosa Eesti sõiduautode turul eelmisel aastal hinnata umbes veerandile. Üks edu alus on tubli töö Škodaga, mida nad tegelikult on teinud juba aastast 2005 ning nüüd jõutud turu tippude hulka tulenevalt heast tootest ja tublist kohalikust tööst.
Teisele kohale platseerus Elke Grupp (Toyota, Hyundai,Seat, Suzuki, Isuzu, Lexus 50%) 1177 sõiduautoga. Enamuse grupi tublist tulemusest toodab tugev Toyota müük. Toyota margina turuliider ning Elke Grupi turuosa Toyota müügis ligikaudu 60%.
Suuruselt kolmandaks sõiduautode turul platseerub Amserv Grupp (Toyota, Opel, Hyundai, Peugeot, Chevrolet, Lexus 50%) 1098 sõiduautoga. Amserv mahtu aitab tagada markide paljusus ning lai üle-eestiline müügivõrk, kust need müügikogused kokku korjatakse.
Ettevõtte nimi - müüdud sõiduautode arv 2010 - turuosa (%)Eesti Talleks - 1732 - 19,6Elke Grupp - 1177 - 13,3Amserv Grupp - 1098 - 12,4Infoauto - 781 - 8,8Veho - 747 - 8,4
2010 oli kindlasti suurte korrigeerimiste aasta nii Euroopa kui Eesti autoturul ja kindlasti näeme, kes kui tugevaks jäi lõplikult 2011. aastal.Edukat 2011 müügiaastat!
Seotud lood
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.