Konkurentsiamet on teinud keskkonnaministeeriumile ettepaneku jäätmeveo turg n-ö vabaks lasta. Kuna plaanitava muudatuse aluseks on vaba ettevõtlust ja vaba konkurentsi pooldav mõtteviis, siis peab Äripäev ettepanekut põhimõtteliselt heaks.
Kuid n-ö tegelikus elus võib prügituru avanemine anda valusaid vastulööke teenuse tarbijale, millest muudatust kõva häälega kiitvad jäätmekäitlusfirmad targu vaikivad.
Praeguse korra kohaselt korraldavad prügiveo hankeid kohalikud omavalitsused. Ehkki konkurssidel saavad osaleda kõik selles valdkonnas tegutsevad ettevõtjad, saab teatud ajavahemikuks mingil territooriumil tegutsemise õiguse üks teenuse osutajaks valitud ettevõtja. Hanget korraldav omavalitsus valib välja parima pakkumise kliendile, kellel endal puudub enesele parima hinna ja kvaliteedi suhtega teenusepakkuja valimise võimalus. Omavalitsuse kui vahendava lüli kadumine annaks kliendile endale võimaluse teha tema seisukohast parim otsus ning ühtlasi sunniks ettevõtjaid pidevalt pingutama uute kundede leidmise nimel.
Tallinna soov ise prügilepingud sõlmida ei ole tarbija huvides ka selle pärast, et linna esindajate eelistused lepingute sõlmimisel ei pruugi avalikkuses olla läbipaistvad. Tallinna abilinnapead Arvo Sarapuud on Ida-Virumaa suurärimehe Nikolai Ossipenkoga kokkumängimises kahtlustanud nii konkurendid kui ka ajakirjandus, ehkki juriidiliselt tõestatud ei ole midagi seadusevastast. Ent kui jäätmefirmad teeksid pakkumisi otse kliendile, siis oleks üks korruptsioonioht vähem.
Kuid osa prügifirmade rahulolematus praeguse olukorraga ning enneolematu entusiasmilaine vabaturu eeliste suhtes tekkiski nimelt seoses asjaoluga, et hiljaaegu tõusis Tallinna suurimaks prügivedajaks Ossipenko, kes lõi osaühingu Ekovir kauda viie Tallinna jäätmeveo piirkonna hankel seninägematult madalate hindadega platsi puhtaks. Adelani ostuga, mille omandajaiks olid juriidilises mõttes Ossipenko venna ja vennanaisega seotud ettevõte, haaras omal ajal meenutuste kohaselt Karpaatidest kahe kilekotiga näpus tulnud ärimees enda kätte poole Tallinna prügiturust. Loomulikult ei meeldi see konkurentidele. Tarbijatele võivad madalamad hinnad küll meeldida, kindlasti aga mitte mõte, et võib-olla tuleb see odavus kaudselt omast taskust kinni maksta.
Tõsine oht, millele ei konkurentsiamet ega vaba turgu pooldavad tegijad ei viita, on võimalik jäätmeveoteenuse kallinemine suurtest keskustest eemal. Nõnda nagu vähema asustusega piirkondades ei ole praegugi valida näiteks nii paljude kodust internetti ja kaabeltelevisooni pakkuvate firmade vahel nagu Tallinnas, võib ka prügivedaja leidmine nn ääremaadel osutuda vaba turu korral keerukaks või vähemasti väga kalliks. Samas võiksid teenuse tarbijad omavahel koopereerudes prügifirmadelt senisest ehk paremaidki tingimusi nõutada.
Seadusemuudatusi ei peaks ajendama kellegi tõrjumise soov, vaid ikka põhimõtteline vajadus. Meenutagem, kuidas püüti seaduse jõuga takistada Arnold Rüütli saamist presidendiks 1992. 2001 sai ta selleks ikkagi.
Autor: 1185-aripaev