Riikliku maanteeameti plaan hakata kohalike omavalitsusüksuste üle järelevalvet pidama, kuidas viimased tulevad toime kohustustega tagada teede-tänavate korrashoid, on kiiduväärt mõte.
Samas on see vaid terviku üks osa, sest pelgalt järelevalvega ehk piitsaga auke ei lapi ja teed sõidetavamaks või tugevamaks ei muuda, kui raha ja energiat teede korrashoidu rohkem ei suunata. Eriti pärast aastatepikkust alarahastamist. Lisaks vemblale ja hirmule peaks riik ka tuge pakkuma, sest kohalikud teed-tänavad on lisaks kohalikele omavalitsustele ka riigi mure.
Olukord, kus pealinnas ja ka mujal asulates tänavail sõites on tunne, et viimase sõja purustusi pole veel kõrvaldatud, sobib ühelt poolt küll naljaheitmiseks, kuid on teisalt ebanormaalne olukord, millega kaasnevad tegelikult välditavad kulutused nii liiklejale kui riigile.
Äripäev pakub aruteluks kaks võimalust, millest alustada, et augud teedelt-tänavatelt kaoksid. Esiteks ülesanne valitsusele: vaadata üle kord, kuidas jagab riik kütuseaktsiisist kogutavat raha teederemondiks. Jooksva aasta eelarves peaks aktsiisi kogunema ligi 420 miljonit eurot, millest umbes 160 miljonit riiklikud ja 30 miljonit eurot saavad kohalikud teed.
Näiteks keskerakondlaset linnapea Edgar Savisaare juhitav Tallinn saab sellest veidi vähem kui kümnendiku, mis linna oma vahenditega kokku annab tänavu teedesse-tänavatesse mullusest viiendiku vähem ehk neli miljonit eurot. Summa, mis on võrdne Helsingi aastaste kulutustega, jääb ekspertide ja maanteeameti juhi hinnangul samas vajalikule alla kuni kaheksa korda. Põhjuseks aastatepikkune alarahastamine, mis teede lauslagunemist soodustab.
Praegu takistab senist poliitikat muutmast valitsusjuhi ja linnapea vaadete põrkumine. Selle kiusliku vastasseisu maksab kinni liikleja, kes auku kas rehvi, auto või ratturi puhul ka enda puruks sõidab. Neid tuleb kindlasti juurde, sest praegu varjab lumi suuresti teede armetut olukorda ning temperatuurikõikumist jätkub veel kuust kauemaks.
Tõsi, rahastuse ümberjagamises ja riikliku toe võimalikus suurenemises peitub oht, et siis ei kuluta pealinn oma teedele seda piskutki, mida täna raatsitakse. Samas ei piisaks ka ainult prioriteetide ülevaatamisest – näiteks vähendada linnavalitsuse erakondliku tooniga meediakulutusid või loobuda tasuta ühistranspordist – vajaliku eelarveaugu täitmiseks.
Teise võimalusena paneme ette remontida tänavad laenurahaga. Tegemist oleks pikaajalise investeeringuga, millega saaks vältida või vähendada tulevasi kulutusi taristu ravimisel nii riigil, asulatel kui teede kasutajail.
Teedemajanduse tänane olukord meenutab mõneti hambaravi – et üksikute hammaste parandamisel oleks mõtet ja augud suus ei leviks, tasub korda teha kogu suu korraga, muidu venib ravimine vaid pikemaks ja kallimaks. Tallinna Tehnikaülikooli professori Priit Wilbachi sõnul tagab teede korrashoid ka majanduskasvu, teederemonti kuluva energia saaks panustada millessegi edasiviivamasse. „Võiksime võtta laenu ega oleks hirmu, kas suudame seda tagasi maksta,“ sõlmis ta Eesti Päevalehes ühte SKT ja taristu.
Autor: 1185-aripaev
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Eesti auklikud teed panevad paljud autoomanikud kurblikult pead vangutama. Citymotorsi autorendi juhi Hillar Laane sõnul on Tallinna teed nagu 1995. aastal Varssavis.
Tallinn leiab, et riik annab tänavatel liiga vähe raha ning vaidlustab tänavuse rahajagamisotsuse kohtus.
Me teeme Euroopa Liidule natuke rehepappi - nemad annavad meile raha, et meie teed saaks korda, kuid meie selle arvel vähendame omavahendeid samasuguses ulatuses, märkis Lemminkäinen Eesti juht Sven Pertens.
Eesti investorid on oodatud mitme põneva riigi kinnisvaraturule – ka Dubaisse. Kiirelt kasvav linn ja lisandunud elanikkond annavad arendajatele põhjust rõõmustamiseks.