• OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5001,23%5 782,76
  • DOW 301,02%42 221,88
  • Nasdaq 1,43%18 439,17
  • FTSE 100−0,14%8 172,39
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,81
  • OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5001,23%5 782,76
  • DOW 301,02%42 221,88
  • Nasdaq 1,43%18 439,17
  • FTSE 100−0,14%8 172,39
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,81
  • 01.09.13, 11:23
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Paneme Muski imetoru Rail Balticu teenistusse

Mäletan omal ajal Tartus õppejõuna töötamise ajast ühes USA juhtimisõpikus toodud ekspertide ennustusi uute tehnoloogiate tulekust. Juba 25 aastat tagasi loodeti, et tulevad ka uued transpordisüsteemid, seni pole aga midagi põhimõtteliselt teistsugust kasutusele võetud, tõdeb oma arvamusloos pensionil juhtimisteadlane, majanduskandidaat Mati Tamm.
Tutvudes mõni aeg tagasi Äripäeva veebilehe vahendusel elektriauto Tesla looja Elon Muski uue ideega ülikiirest torutranspordist, tekkis mõte, et äkki oleks seda lahendust võimalik kasutada Rail Balticu projektis. Lugesin tutvustusest, et see idee on kasutamiseks sama vaba nagu Linux.
Autor pakub seda küll pikematele trassidele, kuid 200 km võiks olla katseeksemplar ja Rail Balticu esimene lõik. Näiteks võiks see olla sellisel juhul lahenduseks trassil Tallinn-Tartu.
Praegu on juba selgunud vastuseis uue raudtee rajamisele, mis külasid tükeldab. Maa ostmiseks tuleb teha tohutu töö ja maksta suuri summasid. See toru aga võib olla olemasoleva raudtee maal ja ainult mõnes kohas tuleb maaomanikel taluda oma maal poste, mis oluliselt ei takista seal maa harimist ja loomade liikumist.
Rail Balticu suhtes on suurim kahtlus, kas kaubavoog tagab raudtee tasuvuse. Reisijatevedu on vaid tülikas ja mittetasuv kõrvaltegevus. Muski torutee on mõeldud kiireks reisimiseks, seega just selleks, mida Rail Balticu ehitamisest loodetakse. Kaubaveod jääksid olemasolevale raudteele.
Ning kui juba Rail Baltic ehitada torusüsteemina, siis Eesti jaoks võiks selle juures avaneda võimalus hakata tootma selle süsteemi koostisosi, mida praegu ju kusagil veel ei toodeta. Miks mitte olla selle tee ehitaja ka mujal Euroopas? See annaks Eesti majandusele kindlasti palju uut hoogu.
Kindlasti vajab torutee veel uuringuid ja katsetusi. Muski projekt on esialgu samasugune ulme nagu kaheksakümne aasta eest oli rakettmootor. Saksa päritolu USA raketiehitaja Wernher von Braun ütles toona, et raketi ehitamine oli kergem kui kindralitele selgeks teha, et see jurakas võib lennata. Nüüd on see suur äri ja iga Äripäeva lugeja on kindlasti reaktiivmootoriga lennukiga reisinud.
Kui oodata, kuni torutranspordi äri hakkab hästi minema, siis oleme sinna hiljaks jäänud. Rong on siis läinud.

Seotud lood

Börsiuudised
  • 11.09.13, 13:00
Tesla ehitab elektriautode laadimisvõrgu Euroopasse
Tesla Motors plaanib vallutada Euroopa suurimad turud juba järgmise aasta lõpuks. Selleks ajaks peaks valmima ka elektriautode laadimisjaamade võrgustik.
  • ST
Sisuturundus
  • 18.10.24, 14:09
Rikkumiste arv kasvab. G4S: saaksime olla politseile rohkemgi abiks, usaldust on vaja
Kui majandusnäitajad langevad, tõuseb vajadus turvateenuste järele, sest kuritegevus hoogustub. G4Si juhatuse esimees Priit Sarapuu ütles, et enim toimub kuritegusid just mehitamata valvega väliobjektidel, kus pimeda aja saabudes on kurjategijatel mugav tegutseda.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele