Eilse Äripäeva veergudel sai ilmsiks, et erakonnad tõrguvad europarlamendi valimiste kampaania eelarveid avalikustamast.
Äripäeva hinnangul töötab kampaaniaeelarve suuruse varjamine ühemõtteliselt parteide endi kahjuks, mis on tuleva-aastasi riigikogu valimis silmas pidades kahtlemata ebamõistlik.Raske on tõsiselt võtta korruptantidega võitlejaid, kes ise oma rahaasjadest avalikult rääkimast keelduvad ja leiutavad põhjendusi seda mitte teha. IRLile tasub siinkohal meelde tuletada, et kes teistele korruptsiooni nina peale tahab hõõruda, peab ise laitmatu olema, rahaasjades iseäranis. Kohalike valimiste staari Eerik-Niiles Krossi „Võib-olla reklaamiagentuuridele ei sobigi see“ (st kampaaniasumma avalikustamine) mõjub abitult ja kunstlikult. Sama erakonnaga liitunud Anvar Samost ei oleks ajakirjanikuna kindlasti öelnud: „Ka konkurendid loevad Äripäeva. See pole info, mida jagama hakata.“
Mitu põhjust. Loomulikult on kampaaniaeelarved olemas kõigil parteidel. Teistmoodi ei saaks kampaaniat üldse planeeridagi – seda enam, et reklaampinnad broneeritakse ja ostetakse aegsasti ette. Sellel, et eelarvetest rääkida ei taheta, võib olla mitu põhjust. Esiteks ei soovita konkurentidele reklaamikulude suurusest aimu anda, nagu viitas Kross. Ettevõtlusmaailmas olekski see tõesti tõsiseltvõetav argument, ent poliitilise ja ärilise reaalsuse vahele ei saa võrdusmärki panna. Poliitikuks pürgija suhtes kehtivad avalikkuses kõrgemad nõudmised.Teine võimalus on, et erakonnad tasuvad osa kulude eest mustalt. Ette välja öeldud summa puhul on oht, et pärast ei hakka rehkendus klappima ja mustalt makstu ujub pinnale. Kolmas võimalus on see, et eelarve läheb tõesti plaanitust suuremaks – aga kui see tõesti juhtub, siis kindlasti mitte suurusjärkude võrra. Planeeritud eelarve on võimalik avalikustada igal juhul.
Valijale kasulik info. Miks tuleks kampaania planeeritavad kulud avalikustada juba valimiste eel? Esiteks, praegused eurovalimised osutuvad suuresti tuleva-aastaste riigikogu valimiste eelmänguks. Kes nüüd rahaasju kiivalt varjab, kahjustab oma kevadist stardipositsiooni. On lühinägelik arvata, et hämamine kampaaniakulude teemal valijale märkamata jääb. Teiseks, see info on valijale kasulik valimisotsuse langetamisel. Kampaaniale kulunud summa avalikustamisega pärast valimisi pole valijal – vähemasti kohe – midagi peale hakata, sest tal puudub vahetu tagasiside võimalus mõttetult laristanut korrale kutsuda. Kolmandaks: mismoodi saata Euroopasse või Toompeale tegelasi, kes ei tea või ei tahagi teada, palju nad uue töökoha saamiseks kulutavad või kulutada plaanivad? Arvutamis- ja planeerimispuudulikke ei oodata kummalgi pool.
Europarlamendi valimiste kaudu jagatavad töökohad on Eesti palgataset arvestades niivõrd kõrge palgaga, et avalikkusele peab teada olema nendele valituks osutumise hind. Tänase seisuga on avaldasid planeeritud eelarvesumma üksnes sotsiaaldemokraadid ning kampaania maksumuse eeldatava suurusjärgu avaldas Konservatiivne Rahvaerakond. Keskerakond ja Eestimaa Rohelised jätsid ÄP küsimusele vastamata, IRL ajas häma, Reformierakond keeldus arvudest rääkimast. Jätke meelde.
Autor: 1185-aripaev
Seotud lood
Nii IRL, Keskerakond kui sotsiaaldemokraadid loodavad eurovalimistel saada kaks mandaati. Parteid plaanivad kampaaniale kulutada 200 000 kuni 300 000 eurot, vahendasid ERRi raadiouudised.
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.