Hirm ja alalhoidlikkus hoiavad ettevõtjat suurte ja kaugete turgude poole vaatamast. Kuid võiduvõimalused on seal suured, kirjutab AlignSoft OÜ juhatuse liige Andre Põlm.
Ettevõtte tegevuse tõsisem laiendamine on tagasihoidliku mahuga Eesti turul võimalik vaid piiride taha. Küsimusel, kas alustama peaks lähimast piirist või võiks ponnistuse suunata kaugemate kohtade poole, ei ole igaühele sobivat standardvastust.Inimeste, sealhulgas ettevõtete juhtide valikud juhinduvad suuresti kahest tugevast emotsioonist: hirmust ja ahnusest.
Ettevaatlikkus ja alalhoidlikkus (hirm) hoiavad suure osa ettevõtete laienemisplaane Eesti lähiriikide raames: Soome, Läti, Rootsi jne. Soome on arenenud turg, kus konkurents on tihe ning ammu paika loksunud. Soomes on võimalik töid leida, raha teenida, ettevõtet arendada, kuid väikese rahvaarvuga ja suure konkurentsiga riigis on võimalik kasvada vaid teatud tulemusteni. Eesti firmade konkurentsieeliseks Soomes on tihtipeale hind. Kui kümned, mõningates sektorites ka sajad Eesti firmad Soome laienevad, siis ei ole vaid hinna põhjal konkureerimine jätkusuutlik ega piisav.
Poolt ja vastu. Riskivalmidus ja ambitsioonikus (ahnus) suunavad ettevõtjate pilgu kaugemate maade poole. Võtame näiteks Brasiilia, kus tegutsen praegu ka ise. Brasiilia on maailma suurimaid turge. Seal on suur puudus kohalikust kvalifitseeritud tööjõust. Kuigi töövestlustel kandidaatidel jutt jookseb ja õhku visatakse palju mõtteid ja lubadusi, ei suuda hilisem töötempo ja saavutused tekitatud ootusi alati täita. Kohalike teenuste kvaliteet on kehvapoolne ja hinnad kõrged – isegi riigi juhtivate telekomfirmade internetiteenus võib Rio südalinna ärihotellides päevade kaupa maas olla, ilma et keegi selle peale kulmugi kortsutaks.
Turg on suur, kuid veel suurem on turu potentsiaal, mida toidab vaese ja madalama klassi elanikkonna järkjärguline liikumine enama harituse ja suurema sissetuleku poole. Ostujõuline keskklass ning internetiseeritud kodude arv on tugevas tõusutrendis. See kõik tingib Euroopa arenenud turgudega võrreldes vähema konkurentsi ja kiirelt kasvava nõudluse, mis omakorda pakub rohkelt võimalusi turule siseneda. Miks ei vaata kõik Eesti ettevõtjad Brasiilia poole?
Hirm ja alalhoidlikkus hoiavad Eesti firmad eemal sellest Lõuna-Ameerika juhtivast turust ja teistest kaugematest turgudest, kus ettevaatusele manitsevaid tegureid on rohkem kui küll. Esiteks Brasiilia geograafiline kaugus: 10 600 kilomeetrit ja 14 lennutundi. Teistsugune kultuur ja töökultuur – äri orienteeritus isiklikele suhetele ja tutvustele, eestlasliku otsekohesuse puudumine, aeglane töötempo. Ülimalt bürokraatlik süsteem – firma loomine võtab Maailmapanga andmetel aega 108 päeva, kohalike ärimeeste hoiatuste põhjal kuni pool aastat. Kohalike suhtevõrgustike puudumine – kuigi eurooplastesse suhtutakse Brasiilia ärimaailmas väga hästi, võivad kohalike konkurentide isiklikud suhted selle tihtipeale siiski üle kaaluda.
Korruptsioon – lokkav korruptsioon on riigi arengu seisukohalt üks põhitakistusi ning see on äriringkondade pidev jututeema. Keeruline maksusüsteem – riigi- ja kohaliku tasandi maksud, majandussektorist ja firma tegevusalast sõltuvad maksud, firma juriidilisest vormist sõltuvad maksud, lugematud ekspordi- ja impordimaksud, Brasiilia Keskpanga piirangud ja tugev järelevalve raha riigist välja liigutamise puhul – isegi firma asutamise faasis ei saa läbi ilma kohaliku raamatupidaja ja juristi abita. Palju kuritegevust – kuigi riik võitleb selle vastu jõuliste meetmetega, siis riske on endiselt rohkesti nii isiklikus kui ärilises plaanis. Teadmatust ja riski suurendavaid faktoreid on veel ja veel.
Vastus sisimast. Eksportturu valimisel tuleb ettevõttel leida endale vastuvõetav tasakaal turu keerukuse ja suure läbikukkumistõenäosuse ning kasumi- ja käibevõimaluste vahel.
Ettevõte võib teha väiksema pingutuse ja astuda väikese sammu, seejärel veel ühe pingutuse ja väikese sammu, jne, kuni lähiturud on vallutatud. Riskid on niimoodi väiksemad. Skandinaavia ja Balti riikide turg on 30,5 miljonit inimest. Teine võimalus on teha korraga suurem pingutus ja suurem samm, kaotamata aega ja raiskamata ressursse pikaajalisele järkjärgulisele laienemisele. Sellisel juhul on ka riskid kordades suuremad. Brasiilia potentsiaalne turg on 201 miljonit inimest. Suuresti internetiseeritud, vähese bürokraatiaga ja läbipaistva maksusüsteemiga Eesti või Soome kõrval on Brasiilia kahtlemata keeruline valik. Võimalusi on seal aga palju. Selle tee võib valida juhul, kui selleks sisemiselt valmis olla. Teadmatus, tundmatud olukorrad ja raskused on sellel teel paratamatud.
Seotud lood
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.