Paraku tuleb tõdeda, et laia maailma teadvusse jõudis sõjategevus Ukrainas alles nii traagilisel moel selgemalt pärale.
Ehkki
Hollandist Malaisiasse teel olnud Malaysia Airlines´i lennuki allatulistamise uurimine pole veel kuigi kaugel, on tegelikult juba selge, mis on selle tragöödia põhjuseks. Selleks on sõda, mis sisuliselt juba pool aastat Euroopa ühes suuremas riigis Ukrainas käib.
Paraku tuleb tõdeda, et laia maailma teadvusse jõudis see sõjategevus alles nüüd ja nii traagilisel moel selgemalt pärale. Lennuki allatulistamine saab kahtlemata pöördepunktiks, aga veel pole selge, kuhu suunda ja millise kiirusega asjad nüüd liiguvad.
Ajaloost laias laastus paralleeli otsides võib meenutada, et 1915. aasta 7. mail uppus Iirimaa ranniku lähistel Saksa allveelaevalt saadud torpeedotabamuse ja sellele järgnenud plahvatuse tõttu reisilaev Lusitania. Ligi 1200 inimese hukkumine tõi toona ülejäänud maailma, eeskätt siis Ameerika Ühendriikide elanike teadvusse, et Euroopas käib sõda, mida nüüd Esimeseks maailmasõja nime all tunneme.
Ehkki Saksamaa oli eelnevalt hoiatanud, et Suurbritanniat ümbritsevad veed on kuulutatud sõjatsooniks, ning Saksa saatkond USAs oli koguni avaldanud ajalehes kuulutuse, et inimesed Lusitanial ei reisiks, oli reisilaeva põhjalaskmine mõistagi šokiks. Ning ühtlasi üheks ajendiks, et USA paar aastat hiljem Saksamaale sõja kuulutas ning maailmasõtta astus.
Praeguse tragöödia puhul ei ole veel teada, millise käigu sündmused võtavad. Aga senine suuresti patiseisule sarnane olukord enam ei jätku, see on selge. Ukraina sündmustest on saanud üleilmne kõigile tunnetatav kriis. Arvatavasti järgnevad nüüd senisest märksa suuremad rahvusvahelised pingutused (vahe)rahu saavutamise ja Ukraina terviklikkuse taastamise nimel. Suurbritannia paluski seoses Ukraina olukorraga kohe kiiresti kokku kutsuda ÜRO julgeolekunõukogu.
Sõjategevuslikus mõttes võib see tuua edu Ukraina armeele, kel õnnestub Ida-Ukraina nn separatistide üksusest jagu saada. Esiteks võib väheneda Venemaa võimalik tugi separatistidele ning viimastel endil võib olla samuti soov võimalikult kiiresti Ukrainast pageda, eeskätt üle piiri Venemaale pakku minna. Teisalt võib aga samal ajal veelgi kasvada lääneriikide abi Ukrainale vägedele.
Sanktsioonid võivad karmistuda. Samuti võib kiiremini kätte jõuda hetk, kus Putini režiimi vastu suunatud sanktsioone veelgi laiendatakse ja karmistatakse.
Suureks löögiks on lennukikatastroof kahtlemata ka Malaysia Airlines´ile, kelle jaoks on tegemist juba teise traagilise sündmusega lühikese aja jooksul. Mäletatavasti kuulus samale firmale ka lennuk, mis jäi märtsis tõenäoliselt India ookeani kohal saladuslikult kadunuks. Firma aktsiad näiteks on langenud 80% võrreldes viia aasta taguse ajaga, samas kui riigi aktsiaturg tervikuna on samal ajavahemikul 80% kasvanud.
Nagu on öelnud president Toomas Hendrik Ilves, on igal juhul vajalik läbi viia lennukatastroofi põhjuste rahvusvaheline, objektiivne, kiire ja pädev uurimine. „Kõik katsed seda takistada, eksitada või aeglustada on lubamatud,“ sõnas Ilves oma reedeses avalduses. Ise küsimus on see, kui kiiresti ja tõhusalt sellega sisulist algust saadakse teha. Aga 298 reisija ja meeskonnaliikme surma süüdlaste väljaselgitamisele ja karistamisele alternatiivi ei ole.
Autor: 1185-aripaev
Seotud lood
Venelaste lennukid tulistasid alla Ukrainlaste SU-25 reaktiivlennuki, mis viis läbi sõjalisi operatsioone Ida-Ukraina kohal, teatas Ukraina sõjavägi täna hommikul.
Sarnaselt arenenud riikide aktsiaturgudele, võtsid ka Aasia börsid pärast ohvriterohket Malaysian Airlinesi lennuki allatulistamist Ida-Ukrainas, suuna allapoole. Lisaks sellele jättis oma jälje pingete eskaleerumine Gaza sektoris.
USA president Barack Obama ütles täna, et USA ametivõimude hinnangul tulistati Malaisia reisilennuk alla Venemaal valmistatud maa-õhk tüüpi raketiga, mis tulistati välja Venemaa toetatud separatistide kontrollitud alalt.
Esimesed fotod Ukraina kohal alla tulistatud Malaysia Airlines-i reisilennukist.
Igal aastal saab mitukümmend tuleõnnetust alguse hooletust tuletööst. Kõige sagedamini tuleb seda ette ehitusobjektidel ja töökodades – keevitustööde käigus ei märka inimene enda ümber materjali, mis võib kiirelt süttida. Tuletööde tegemisel on teadmatus suur ja nõudeid eiratakse, kuigi paljudele ettevõtetele on koolitus kohustuslik.