Tesla tahab oma autotootmise mõne aastaga kümnekordistada, kuid aktsia hind on kerkinud nii ohtlikult kõrgele, et ühtki eksimust firma endale lubada ei saa.
- Tesla juht Elon Musk. Foto: EPA
Võrdlus
Teslakäive: 1,2 miljarditturuväärtus: 31,95 miljardit
General Motorskäive: 38,2 miljarditturuväärtus: 50 miljardit
BMWkäive: 23,9 miljarditturuväärtus: 53 miljardit
Fordkäive: 35,1 miljarditturuväärtus: 57,3 miljardit
Teise kvartali käive, turuväärtus 6. oktoobri seisuga
Analüütikute sõnul on Tesla aktsia sedavõrd kõrgelt hinnatud, et ettevõte ei saa endale lubada ühtki libastumist. “Selles hinnas on eeldus, et ettevõttel läheb kõik veatult – see on aga väga ohtlik,” ütles Morningstari aktsiaanalüütik David Whiston.
Tõsi, Teslal on konkurentide ees palju eeliseid. Nende autodel on paremad akud, uhkemad tehnilised näitajad ja oma laadimisjaamade võrgustik.
Hind eeldab muretut tulevikku
Tesla turuväärtus on praegu 32 miljardit dollarit. See on võrreldav mitme teise suure autotootjaga, näiteks General Motorsi või BMWga, mille turuväärtus on vastavalt 50 ja 53 miljardit dollarit. Tesla käive on mõlemast aga kümneid kordi väiksem. See tähendab, et investorid eeldavad ettevõttelt järgmistel aastatel väga kiiret kasvu. Ent mitme analüütiku hinnangul on Tesla aktsia liiga kallis.
FactSeti küsitletud analüütikud prognoosivad, et Tesla käive ulatub 2019. aastaks 18 miljardi dollarini ja kasum 11,37 dollarini aktsia kohta. Praegu on ettevõte veel kahjumis ja teises kvartalis oli käive 1,2 miljardit dollarit.
“Teslal on võimalus maailma muuta. Praegu aga arvame, et aktsia on ülehinnatud vaatamata sellele, et tõenäoliselt suudab ettevõte kõik toodetud autod maha müüa,” ütles aktsiaanalüütik David Whiston.
Whistoni sõnul suudab Tesla uus Nevadasse ehitatav tehas toota 2020. aastaks vaid 500 000 autot. Kui Tesla müüks autosid ainult rikastele, võiks sellest isegi piisata, kuid ettevõte on selgelt väljendanud, et elektriautod tahetakse viia massidesse. Whistoni hinnangul on selleks vaja toota miljoneid autosid.
Augustis teatas Tesla, et müüb sel aastal ilmselt 50 000–55 000 autot. Mais prognoositi, et ettevõte müüb kokku 55 000 Model S-i ja Model X-i. Samas hindab ettevõte, et järgmise aasta eesmärk toota 82 000–94 000 autot suudetakse täita.
“Aktsia hinnas on eeldus, et ettevõttel läheb tulevikus kõik veatult – see on aga väga ohtlik,” ütles Whiston. Ta lisas, et USA, Euroopa ja Aasia majandusprobleemid muudavad eesmärkide täitmise keerulisemaks. Ettevõtte väiksemgi libastumine tähendab tõenäoliselt aktsia hinna langust.
Konkurents kasvab
Viimasel ajal sisenevad elektriautode turule aktiivsemalt ka teised autotootjad. Näiteks teatas Audi veidi üle kuu aja tagasi, et ehitab rohkem kui 500kilomeetrise sõiduulatusega sportlikku elektrilist linnamaasturit. Briti luksusautode tootja Aston Martin teatas, et toob varsti müüki 800hobujõulise luksusliku elektriauto. Sarnast plaani peab ka BMW.
Elektriautode turule kavatseb siseneda ka Apple. Ettevõte pole seda avalikult tunnistanud, aga on palju märke, mis sellele viitavad. Näiteks on Apple palganud kümneid autotööstusega seotud inimesi.
Vaatamata konkurentsi suurenemisele on Teslal teiste autotootjate ees palju eeliseid – kvaliteetsed liitium-ioonakud, arenenud tarkvara ja enda loodud unikaalne laadimisjaamade võrgustik. Vähem tähtis pole ka autode kõrge staatus ühiskonnas.
Ettevõtte aktsial on tänavu hästi läinud. Aasta algusest on tõus olnud 11 protsenti. Samal ajal on S&P 500 indeks langenud 3 protsenti. Kõrge hind on aga teinud investori ettevaatlikumaks – 2014. aasta septembris saavutatud kõigi aegade tipust kaupleb Tesla siiski 14 protsenti madalamal.
„Sattusime veidi hoogu“
Eelmisel nädalal toimetas Tesla esimesed Model X autod investorite ja juhtkonnani. Augustis toimunud Tesla kvartalitulemuste tutvustamisel ütles Musk, et Model Xi istmed on kunstiteosed, skulptuurid, mida oli raskemgi välja töötada kui uuenduslikke üles avanevaid uksi, mis sportmaasturi juures kõige teravamalt silma hakkavad. Muski sõnul on uus mudel üks raskemini ehitatavaid autosid maailmas.
Model X maksab 132 000 dollarit, millele lisandub tasu näiteks kohaletoimetamise eest. Võrreldes Model S-iga on Tesla uus mudel pea kaks korda kallim. Model X on tunduvalt kallim ka uuest Porsche Cayenne S E-Hybridist, mis maksab 77 200 dollarit.
Kõrge hind võib isegi õigustatud olla. Põhjuse leiab jõudlusest. Näiteks Porsche E-Hybrid on Model X-ist tunduvalt aeglasem – see kiirendab 60 miilini tunnis 5,4 sekundiga ja tippkiirus ulatub 151 miilini tunnis. Model X kiirendab sama vahemaa 3,2 sekundiga ja tippkiirus ulatub 155 miilini tunnis. Autot on võimalik lülitada ka niinimetatud ludicrous speed režiimile, mis muudab selle tunduvalt kiiremaks – 3,8 sekundi asemel kiirendab auto siis 60 miilini tunnis 3,2 sekundiga.
Musk tunnistas, et nad läksid uue autoga hoogu. „Kui me oleks teadnud, kui keeruline on ehitus ja kui palju see maksma läheb, oleksime teinud vähem,“ tunnistas ta ja lisas, et Tesla on autode ehitamisega alles alustanud ning tootmine on väga aeglane.
Ettevõtte juhtkond teatas, et varsti tuleb turule ka Model X-i põhiversioon, mis maksab esitletud tunnusmudelist märgatavalt vähem, aga umbes 5000 dollarit rohkem kui 75 000 dollarit maksev Model S.
Eesmärk jõuda massidesse
Tesla tahab atraktiivse ja kiire sportmaasturiga jõuda lähemale oma eesmärgile – toota elektriautosid massidele. Kümnendi lõpuks tahab ettevõte valmistada aastas juba pool miljonit autot.
Massturule mõeldud Model 3 peaks kättesaadav olema juba 2-3 aasta pärast. Septembris ütles Musk, et auto hinnaks saab 35 000 dollarit ja tellimusi saab esitada juba alates 2016. aasta märtsist.
Seotud lood
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.