• OMX Baltic−0,15%269,14
  • OMX Riga−0,23%873,38
  • OMX Tallinn−0,33%1 717,21
  • OMX Vilnius0,00%1 042,45
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1000,25%8 282,94
  • Nikkei 2251,3%38 780,14
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%109,27
  • OMX Baltic−0,15%269,14
  • OMX Riga−0,23%873,38
  • OMX Tallinn−0,33%1 717,21
  • OMX Vilnius0,00%1 042,45
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1000,25%8 282,94
  • Nikkei 2251,3%38 780,14
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%109,27
  • 01.11.15, 07:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Unustatud Saksa autotootja plaanib tagasitulekut

Pika ning uhke ajalooga Saksa autotootja Borgward plaanib suurt tagasitulekut, kirjutab New York Times.
Borgward Hansa 1500 aastast 1950
  • Borgward Hansa 1500 aastast 1950 Foto: epa
Borgward oli 1950. aastatel Volkswageni järel Saksamaa suuruselt teine autotootja. Borgwardi auto tõi teedele vurama insener Carl F.W. Borgward, kelle eesmärk oli luua auto, mis oleks mugav käsitseda, näeks välja stiilne ning oleks taskukohane tollasele Saksa keskklassile.
Hoolimata entusiastlikest omanikest ning kõrgest tehnilisest arengutasemest, lõppes Borgwardi edulugu 1961. aastal, mil selgus, et ettevõte polnud võimeline laene tasuma. Kui viimased Borgwardi Isabella mudelid Bremenis asuvast tehasest väljusid, kandsid nad silti „Du warst zu gut für diese Welt“ („Sa olid liiga hea selle maailma jaoks“). Töötajate meelehärm oli mõistetav.
Tagasitulek Hiinas
Nüüd on Borgward tegemas tagasitulekut. Ja seda mitte Saksamaal või mujal Euroopas, vaid hoopis Hiinas. Borgwardi vägesid juhib praegu Carl Borgwardi lapselaps Christian Borgward, kellel on õnnestunud sõlmida leping Hiina veoautotootja Beiqi Foton Motor Companyga, kes toodab esimesed Borgwardid Hiina turule.
Borgwardi esimest üllitist, neljarattaveoga linnamaasturit BX7, võis näha ka mõni aeg tagasi toimunud Frankfurdi autonäitusel. Borgward Groupi asepresident Karlheinz Knöss lausus, et kuigi BX7 puhul pole tegu tehnoloogia viimase sõnaga, loodab ettevõte, et ehk paistis ta teiste autodega võrreldes silma eeskätt oma voolujoonelise kere poolest, mis peaks omakorda viitama preemium klassi autole. Muuhulgas on nimetatud linnamaasturi armatuurlaual ebatavaliselt suur, 12tolline puutetundlik ekraan.
Borgwardi juhtkond pole otseselt öelnud, missugune on auto hind, küll aga on nad märkinud, et hind on väga „konkurentsivõimeline“, võrreldes seda näiteks Audi Q5ga, mille hind algab Hiinas 56 428 dollarist.
Lendab suurelt peale
Tootmise osas on Borgward väga enesekindel. Suurema tootmisega plaanitakse alustada juba järgmise aasta keskpaigas ning ülejärgmisel aastal plaanitakse välja tulla kahe mudeliga. Ja selle asemel, et autoturul siseneda tasa ja targu, loodetakse keskpikas perioodis aastaseks keskmiseks müüginumbriks saada pool miljonit sõidukit.
„Me kindlasti saavutame selle,“ oli Knöss enesekindel, „ja umbes kahe aasta jooksul siseneme me ka Euroopa turule.“
Borgwardi suurelt mõtlemist tõestab ka see, et oma ridadesse on palgatud Euroopa autotööstuse tõelised veteranid. Knöss on töötanud Saabis, General Motorsis ning Daimleris strateegia- ja kommunikatsioonidirektorina. Tegevdirektor Ulrich Walker on töötanud Mitsubishi, Smarti ning Daimleri ridades. Muuhulgas on tal kogemusi ka Aasia turgudega, kuhu teadupärast kuulub ka Hiina. Borgwardi disainijuht Einar Hareide on töötanud Saabis ja Volvos.
Borgwardi partner Beiqi Foton toodab aastas 650 000 väike ning keskmise suurusega veoautot. Ja kuigi ettevõttel puudub igasugune kogemus toota sõiduautosid, oli see Knössi sõnul igati loogiline valik. „On väga oluline, et me lõime partnerlussuhte meie põhiturul tegeva ettevõttega. Kui me oleksime proovinud saada kõiki lube, et hakata ise tootma, oleks meil läinud 10 aastat,“ selgitas Knöss.
Siiski, Borgwardi ambitsioonikaid plaane ajalugu eriti toetavat ei näi. Suured autotootjad tahavad väikseid tegijaid üles osta, samuti on autode tootmisest räägitud palju tehnoloogiaettevõtete nagu Apple ja Google puhul.
IHSi analüütik Stephanie Brinley lausus, et Borgwardi-suguste ettevõtete puhul saab põhiküsimuseks finantseerimine. „Sisenemine või taassisenemine autoturule nõuab sügavaid taskuid, mis on raha täis,“ ütles ta.
Borgwardi jaoks on sügavad taskud nende Hiina partneril Fotonil. Viimane omab Knössi sõnul 100 protsendi ulatuses Borgwardi aktsiaid, ent samas püütakse juurde leida veel investoreid.
„Väikseim nõue on, et neil oleks piisavalt palju raha, et mitu aastat vastu pidada,“ lausus Brinley ja lisas, et ettevõte peab kindlasti arvestama sellega, et kasumit ei teenita mitu aastat. Palju raha kulub nii turundamisele kui tootmistegevusele.
 
Borgwardi uus mudel tänavu septembris Frankfurdi autonäitusel.
  • Borgwardi uus mudel tänavu septembris Frankfurdi autonäitusel. Foto: Epa
Hiina habras autoturg
Borgwardi käekäiku ennustades tasub kindlasti arvestada ka Hiina autoturu käekäiku. Aastases võrdluses kahanes Hiinas sõiduautode ostmine nii juunis, juulis kui augustis.
Eelnevast hoolimata võib öelda, et Hiina autoturg on kahtlemata suur. Eelmisel aastal müüdi Hiinas 19 miljonit sõiduautot. „On tähtis meeles pidada, et isegi kui müüginumbrid langevad, on tegu väga suure turuga ning seal on alati kasvupotentsiaali,“ märkis Brinley.
Lisaks sellele võib Borgward loota sellele, et tema Saksa minevik tundub hiinlastele põnev ja eksootiline. Hiinlased armastavad luksusbrände, millel on pikk ajalugu, ent mis pole seotud Hiina endaga.

Seotud lood

Börsiuudised
  • 03.03.16, 10:00
Toyota võitleb 10 miljoni auto needusega
Kõik maailma suurimad autotootjad on sattunud raskustesse, kui nende aastatoodang on ületanud 10 miljoni auto piiri. Toyota juhil on plaan, kuidas valutult edasi liikuda.
  • ST
Sisuturundus
  • 22.11.24, 12:00
Kodukontor talvekuudel: Kuidas tagada produktiivsus ja heaolu?
Kui väljas sajab lund ja päevavalgus kestab vaid hetke, muutub kodukontor meie igapäevaseks keskpunktiks – kohaks, kus töö, loovus ja ka mugavus peavad koos eksisteerima. Hea valgustus, ergonoomiliselt kujundatud ja rahulik töökeskkond aitavad pimedal hooajal säilitada nii töötahet kui ka meelerahu. Ja just sisemine tasakaal on eriti oluline, sest kodus töötavad lapsevanemad teavad hästi: külmade ilmadega algab ka viiruste hooaeg. Lisaks tööülesannetele tuleb sel ajal hoolitseda ka nohuste ja pisut pahurate laste eest, kes on lasteaiast koju kosuma jäetud.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele