• OMX Baltic−0,46%269,56
  • OMX Riga0,18%875,39
  • OMX Tallinn−0,57%1 722,97
  • OMX Vilnius−0,24%1 042,44
  • S&P 5000,53%5 948,71
  • DOW 301,06%43 870,35
  • Nasdaq 0,03%18 972,42
  • FTSE 1000,79%8 149,27
  • Nikkei 2250,79%38 325,28
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106
  • OMX Baltic−0,46%269,56
  • OMX Riga0,18%875,39
  • OMX Tallinn−0,57%1 722,97
  • OMX Vilnius−0,24%1 042,44
  • S&P 5000,53%5 948,71
  • DOW 301,06%43 870,35
  • Nasdaq 0,03%18 972,42
  • FTSE 1000,79%8 149,27
  • Nikkei 2250,79%38 325,28
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106
  • 21.09.17, 14:30
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kas Barbie jääb püsima?

Matteli aktsia hind on oma kolme ja poole aasta tagusest tipust langenud 67%. Kas mänguasjatootja aktsia võiks praeguse hinnataseme pealt investorile huvi pakkuda?
Barbie nukkude tootjal Mattelil ei ole läinud väga hästi, ent on märke, mis näitavad, et olukord võib paremaks minna.
  • Barbie nukkude tootjal Mattelil ei ole läinud väga hästi, ent on märke, mis näitavad, et olukord võib paremaks minna. Foto: Bloomberg
Maailmas on kolm suurt mänguasjade tootjat – Lego, Mattel ja Hasbro. Neist viimased kaks on börsil ja kui Hasbrol on viimasel paaril aastal hästi läinud, siis Mattelil on olnud probleeme käibe ja kasumi kasvatamisega.
Mattel tegi oma senise käibe ja kasumi tipu 2013. aastal, pärast seda on need näitajad igal aastal langenud. Toona oli firma puhaskasum 896 miljonit dollarit, eelmisel aastal teenis Mattel üksnes 317 miljonit dollarit – langus 65%.
Kasumi languse tõttu pidi Matteli juhtkond sel suvel vastu võtma dividendide kärpimise otsuse, sest viimasel paaril aastal oli dividende makstud teenitud kasumist rohkem ning see hakkas firma võlakoormat liigselt suurendama. Nii kärbiti suvel dividendimakset varasema 38 sendi pealt kvartalis 15 sendile kvartalis aktsia kohta.
Matteli plussid ja miinused
+ Viimase kvartali käive kasvas, erinevalt kahest eelmisest kvartalist, kus käive langes.+ Aasta kokkuvõttes oodatakse käibe kasvu.+ Tuntud brändid: Barbie, Hot Wheels, Fisher-Price.+ Väljaspool koduturgu on müügikäive kasvanud ja need turud katavad ära koduturu nõrkuse.
- Puhaskasum langeb neljandat aastat järjest.- Võlakoormuse kasvu tõttu pidi ettevõte dividende kärpima.- Suvise kinokassa nõrkuse tõttu võib oodata filmidega seotud mänguasjade müügi vähenemist.
Tulemused valmistasid pettumuse
Juuli lõpus tulnud teise kvartali tulemused jäid investorite ootustele alla ning aktsia langus jätkus läbi terve augusti.
Peale kehvade tulemuste mõjusid augustis mänguasjatootjatele negatiivselt ka nõrgad filmikassa tulemused, mis on viimase 12 madalaimad. USA mänguasjaturul on väga oluline segment filmikangelaste nagu Supermani või Wonder Womani nukkude müük. Mattel pani suured lootused Cars 3 filmist inspireeritud mänguasjadele, kuid nende müük ei vastanud ootustele.
Järgmine negatiivne tegur oli septembri alguses Legost tulnud teade, et nad on sunnitud käibe languse tõttu vähendama töökohtade arvu 1400 võrra. Mattel toodab muu hulgas väikelastele mõeldud Lego alternatiivi Mega Blocks.
Kõigele sellele lisaks hakkasid septembris ringlema jutud, et USA suurim mänguasjapoodide kett Toys „R“ Us võib suure tõenäosusega pankrotti minna. 19. septembril tuligi selle kohta ametlik teade. Kuulujutud survestasid mänguasjatootjate aktsiaid, sest kardetakse, et mänguasjade tarnijad kaotavad olulise väljundi ja osa rahast jääb tootjatel poest saamata.
Matteli jaoks on Toys „R“ Us suuruselt teine müügikanal Walmarti järel (vastavalt 11% ning 20% käibest). Samas Toys „R“ Usi müügikanali kaotus ei tohiks olla püsiva iseloomuga – kaupa suunatakse seejärel rohkem teistesse müügivõrkudesse (Walmart, Amazon jm).
On ka positiivseid märke
Kas nende negatiivsete aspektide juures võib ka midagi positiivset leida? Juunis lõppenud kvartali tulemustes võib üheks positiivseks asjaoluks pidada seda, et müügikäive aasta lõikes siiski tõusis 2%. Näiteks eelneval kahel kvartalil oli käibe langus 15% ja 8%.
Samuti on positiivne see, et väljaspool Põhja-Ameerikat on hakanud käive taas kasvama – teises kvartalis kasvas rahvusvaheline müük 6%, samal ajal kui Põhja-Ameerikas käive langes 2%. Samuti tõi see väljaspool Põhja-Ameerika koduturgu oleva käibe osakaalu juba 50% juurde kogu Matteli käibest.
Kas turuosalised on kõiki riske adekvaatselt hinnanud ja kas viimase hinnalanguse puhul pole tegemist ülereageeringuga? Matteli turuväärtus on praegu 5,2 miljardit dollarit. Ettevõtte eelmise aasta netomüügikäive oli 5,46 miljardit dollarit, langedes aastaga 4% (valuuta kõikumist arvesse võtmata jäi käibe langus 2% juurde). Sel aastal on netokäive langenud 7% (6 kuu tulemused).
Oodata võib trendi pöördumist
Kuna firma tegeleb tsüklilises tegevusharus (Cyclical Consumer Goods & Services – tsüklilised tarbekaubad ja teenused), siis võib eeldada, et langustrendile järgneb mingil hetkel tõusutrend. Oluline on ettevõtte arenemisvõime.
Siin on oma roll kanda selle aasta veebruaris firma uueks tegevjuhiks valitud Margo Georgiadisel. Tema strateegilise nägemuse tulemusi hakkame nägema 2018. aastal. Aktsiaanalüütikud ootavad igal juhul 2018. aastalt kasumi paranemist.
Kui veel 2017. aastal peaks aktsiapõhine kasum tulema 0,80 dollarit, siis järgmiseks aastaks on analüütikute keskmine ootus 1,01 dollarit. Sellise kasumi juures võiks Matteli aktsiat juba praegu soodsaks pidada.
Kui riskidest rääkida, siis üks tegur mida turuosalised kardavad, on see, kas lapsed mängivad mänguasjadega nii palju kui varem. Kas mitte arvutid, arvutimängud ja nutiseadmed pole laste tähelepanu täielikult endale võitnud? Siin võime näha, et tehnoloogilised vidinad on täiendanud laste mänguasjade valikut, mitte ei ole seda täiesti välja vahetanud.
Usku süstivad tugevad brändid
Siin saab vaadata ka laste mänguharjumusi vanuse lõikes. Mattelile on oluline Fisher-Price'i bränd, mis toodab mänguasju alla 5aastastele lastele, kelle seas nutiseadmed veel nii suurt rolli ei mängi. Fisher-Price annab Matteli kogu müügikäibest 31%.
Müük Ladina-Ameerikas ja Aasias näitab endiselt tugevat kasvu. Investorid kardavad aga, et Põhja-Ameerika müügikäive ei parane niipea ning seetõttu on ka aktsia tublisti alla müüdud.
Matteli aktsia jooksev hinna-kasumi suhtarv on 21 juures, mis on veidi ettevõtte viimase viie aasta keskmisest näitajast allpool. Seda arvestades on aktsia hinnalangus olnud õigustatud, kui arvesse võtta ka firma käibe ja kasumi langust. Investori seisukohast on peamine küsimus, kas võiks eeldada, et lähikvartalitel Matteli käibe langus peatub ning võiksime hakata uut kasvu nägema?
Juhul kui USA turg seda veel teha ei suuda, siis Aasia, Ladina-Ameerika ning osaliselt ka Euroopa turult võiks seda näha. Seda on tõendanud ka viimaste kvartalite käibenumbrid väljaspool Põhja-Ameerikat, mis on olnud tõusutrendis. Väga oluline on Matteli jaoks aasta viimane kvartal.
Oma tugevate brändidega ning hea dividendimaksega võiks Matteli aktsia olla kindlasti investori radaril.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 20.11.24, 15:42
Sergei Astafjev ja Aleksandr Kostin: anname noortele sportlastele võimaluse treenida ja mängida kõrgemal tasemel
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (laen.ee, smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele