Minister Jevgeni Ossinovski läheneb alkoholile piirangute ja keeldude seadmisega valest küljest. Selle asemel, et liikuda keeluühiskonna poole, saaks keskenduda teadlikkuse suurendamisele, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski on seadnud sihiks alkoholireklaami piirangu karmistamise, kirjutas hiljuti Eesti Päevaleht. Lõpptulemusena võiks riik jõuda reklaamikeeluni, et väheneks tarbimine ja paraneks rahva tervis.
Äripäev meediaväljaandena võib tunduda erapoolik, sest tulu saamiseks reklaamime alkoholitootjaid ja nende tooteid. Täpsustuseks lisame, et Äripäeva kui kogu ettevõtte alkoholireklaami maht on aastas 20 000 eurot ehk alla 0,5% reklaamikäibest. Alkoholitootjate mõju meie reklaamile on väiksem, kui võib arvata.
Ossinovski ei anna alla
Jevgeni Ossinovskile ei saa panna pahaks, et ta üritab võidelda alkoholi vastu. Kui teema puudutab alkoholi, tubakat või muud sarnast pahet, siis on tema pilk kuri ja otsustav. Ta on sihikindel. Mullu sügisel üritas Ossinovski sarnasele eelnõule valitsuses toetust saada, ent see ei õnnestunud. Nüüd on ta tagasi.
Mõistame ka alkoholitootjat ja edasimüüjat, kes piirangute ja keeldudega kaotaks äriliselt. Näiteks A. Le Coq on aastaid Soome kontserni Olvi mootor – Tartu tehas annab märkimisväärse osa grupi kasumist. Nagu mullu, ka nüüdki on A. Le Coqi pikaaegne juht Tarmo Noop Ossinovski peale pahane.
Vaadates sotsiaalministeeriumi meetmeid, kuidas alkoholi tarbimise vähendamisele lähenetakse, siis jäävad läbivateks sõnadeks piiramine ja keelamine. Äripäev pooldab tervislikku eluviisi ja usub, et terve inimene aitab ettevõtlusele kaasa. Ent piirangute ja keeldude suurendamisega ei pruugi saavutada soovitud tulemust, selle asemel tuleks rõhuasetus seada pigem teadlikkuse tõstmisele ja alkoholi alternatiividele.
Kui valitsus loodab reklaami piiramise ja keelamisega imeravimit noorte tarbimisharjumustele, siis see on pigem üks väike osa võrrandist. Suur kaal on ka pere, sõprade, kooli ja ülejäänud ümbritseva keskkonna sõnal. Selle asemel, et keelata mingit tegevust, saab suurendada inimese arusaama, mida alkohol teeb. Äripäev usub, et inimesel peab olema võimalikult palju otsustusvabadust ning igaüks suudab enda eest mõelda, mis on temale hea ja halb. Oluline on lihtsalt, et tal oleks ligipääs vajalikule infole, et oma tegudest aru saada.
Alkoholi tarbitakse vähem
Ossinovski meelest on vaja rangemaid piiranguid, kuna senised abinõud ei ole vähendanud alkoholi tarvitamist.
Kui uskuda Maailma Terviseorganisatsiooni andmeid, siis viimasel kümnel aastal on alkoholi tarbimine üldpildis selgelt langustrendis. Ehk midagi peame me ikkagi õigesti tegema. Kui aga minister leiab, et nende meetmed pole seni mõjunud, kust tuleb kindlus, et see juhtub edaspidi?
Kui piiranguid ja keelde jätkata, võib juhtuda, et keerame vindi üle ja soovitud efekti ei saavuta. Kui näiteks keelame noorel inimesel alkoholi tarbida, siis see ei tähenda veel, et ta nii ka käitub. Pigem otsib ta teise võimaluse, kuidas vägijook kätte saada.
Sarnane käitumismuster iseloomustaks täisealist inimest või ettevõtjat. Eriti olukorras, kus keeld või piirang ei tundu mõistuspärane. Ta otsiks lihtsalt teise lahenduse, kuidas piirangust või keelust mööda pääseda.
Seotud lood
Minister Jevgeni Ossinovski piiriüleste alkoholipiirangute kava juures jääb mulle Eesti ajalugu ja Euroopa Liidu eesmärke arvestades arusaamatuks viide rahva moraalile, kirjutab advokaat Carri Ginter Facebookis.
Tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski kavatseb uue eelnõuga keelata alkoholireklaami sotsiaalmeedias. Sama eelnõu leevendab võrreldes varem räägituga nõudeid väikepoodidele ning jätab tanklapoodidele alles alkoholi müügi õiguse.
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.