• OMX Baltic0,2%302,36
  • OMX Riga−0,17%878,59
  • OMX Tallinn−0,88%1 912,96
  • OMX Vilnius0,72%1 180,81
  • S&P 500−0,47%5 955,25
  • DOW 300,37%43 621,16
  • Nasdaq −1,35%19 026,39
  • FTSE 1000,11%8 668,67
  • Nikkei 225−1,39%38 237,79
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%91,07
  • OMX Baltic0,2%302,36
  • OMX Riga−0,17%878,59
  • OMX Tallinn−0,88%1 912,96
  • OMX Vilnius0,72%1 180,81
  • S&P 500−0,47%5 955,25
  • DOW 300,37%43 621,16
  • Nasdaq −1,35%19 026,39
  • FTSE 1000,11%8 668,67
  • Nikkei 225−1,39%38 237,79
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%91,07
  • 26.04.10, 07:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

JUHTKIRI: Mida teha Estonian Airiga?

Taas on kuulda uudiseid, et õige pea saab Eesti rahvusliku lennufirma Estonian Airi kohta selgus majja. Võib-olla juba täna.
Tegelikult tuleks põhitähelepanu Estonian Airilt suunata hoopis Tallinna lennujaamale, kas või maandumistasude ülevaatamisele. Kuid kas Eesti riik peaks olema Estonian Airi omanik? Äripäeva arvates oleme siin Maarjamaal liialt emotsioonidesse takerdunud. Jah, tõepoolest on uhke tunne, et meie pisiriigil on oma rahvuslik lennufirma. Aga mida me selle uhkusega peale hakkame?
Puhtpragmaatiliselt võttes. Lennata selle firmaga pole ju eriti kusagile võimalik? Üks kord nädalas Ateenasse, Rooma, Barcelonasse, Milanosse ja Nice'i, kaks korda nädalas Londonisse, Pariisi, Dublinisse ja Hamburgi. Tihedamalt saab lennata Amsterdami, Oslosse, Kopenhaagenisse, Stockholmi ja Vilniusesse. Ehk need on siis lennujaamad, kuhu Eesti rahvuslik lennukompanii Eesti patriootidest reisijaid veab. Et nood neist lennujaamadest siis oma reisi alustada saaksid. See sobib Estonian Airi praegusele suuromanikule SASile. Aga reisijale?
Oletame, et riik saab SASilt Estonian Airi kätte hea hinnaga, kuid tehinguga kaasnevad ju kohustused. Kas või sellesama SASi ees. Pluss firma käigushoidmise kulud. Ikka tähendab see riigile kümneid, kui mitte sadu miljoneid väljaminevaid kroone aastas. Kas tulude pool tuleb sama suur, on praegust lennundusolukorda arvestades kahtlane.
Kuid mis oleks, kui suunaks seda raha hoopis targemalt? Kui hakkaks doteerima hoopis lennuliine? Nagu Hiiu- ja Saaremaa (praktikas halb näide, raha võib heade kavatsustegi juures musta auku kaduda) laevaliinid. Kuid kui lähtuks põhimõttest, et alul otsustataks, kuhu Eesti Vabariigi pealinnast peab lennata saama, ja siis tellitaksegi vähempakkumise korras vastav lennuliin.
Lihtne ju. Ja selleks ei ole riigil rahvusliku lennufirma nimelist rahaauku vaja. Kas igal riigil peab ikka oma rahvuslik lennukompanii olema? Kas kõigil on? Kas keegi oskab nimetada Ameerika Ühendriikide rahvusliku lennukompanii nime? Kui emotsioonid kõrvale jätta, siis miks peab riik lennufirmat omama? Miks mitte siis juba laeva- või bussifirmat?
Olgu, ostame Estonian Airi tagasi, kuid mis edasi? Kas keegi üldse teab, mis firma see Estonian Air tegelikult on? Odavlennufirma ta pole, kallis, kuid ülimalt mugav ja õigesse kohta lendav samuti mitte. Mitu lennukit tal on? Kes on selle firma juht? Mis on selle ettevõtte eesmärk? Tulevikuvisioon?
Tegelikult tuleks Äripäeva arvates põhitähelepanu suunata Estonian Airilt hoopis Tallinna lennujaamale, kas või maandumistasude ülevaatamisele. Sest tegelikult pole ju tähtis, millega või kellega lennatakse, tähtis on, et lennukid ja ühtlasi siis varakad turistid Tallinna tuleks. Ja, et lennukid siit ka välja lendaks, vähemalt tähtsamatesse Lääne- ja Kesk-Euroopa pealinnadesse. Seega, minister Juhan Parts, unusta Estonian Air, tegele parem Tallinna lennujaamaga!
 
Autor: 1185-aripaev

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele