Pole enam uudis, et energiaturu avanemine veidi rohkem kui aasta pärast toob kaasa seni riigi kontrolli all olnud energiahindade olulise kasvu.
Uue mudeli järgi toimiv turg tähendab eratarbijale seda, et energia keskmine hind hakkab suurte sammudega liikuma maailmatru hinna suunas, mis on pea kaks korda kõrgem meie praegusest elektrihinnast. See on olukord, kus meil pole ärahoidmiseks mitte midagi teha.
Võimalustest Kindlasti ei tasu kaotada lootust, sest olukord pole väljapääsmatu. Esimene samm kallinevatele hindadele vastu astumisel on loogiline ja seotud energiatarbimise kontrollimisega ja säästlikuma eluviisiga. Juurutades Targa Maja lahendused, on võimalik optimeerida energiakulu kuni 20%. Järgmine on kallima energiamüüja vahetamine soodsama pakkuja vastu. Kodune elektritarbija saab vahetada oma olemasoleva energiamüüja teise ja odavama vastu. Selleks tuleb vormistada põhivõrgu haldaja juures energiamüüja vahetus ja võtta teine pakkuja, kes pakub loodetavasti soodsamat hinda. Energiamüüja vahetamine tundub keeruline, kuid tegelikult on see sama lihtne kui mobiilioperaatori vahetamine. Samas tuleb meeles pidada, et hinnavõit energiamüüja vahetusest on mõõdetav vaid protsentides.
Fundamentaalne ja palju olulisem samm on liitumine avatud energiaturuga soodsama energia ostmiseks. See eeldab küll jõulist pealehakkamist ja ettevõtjavaistu, kuid on tänapäeva nutikate IT lahenduste maailmas kättesaadav väikestele tarbijatele. Sarnaselt korterühistutele tuleb luua energiamajandusühisused. Nii tekib piisavalt paljudest liikmetest konsolideeritud ostjad, kel tasub ise osta soodsat elektrilt reaalajas otse avatud turult. Energiamajandusühisuse kolm põhiülesannet on enda alla energiatarbijate koondamine, energiabörsilt elektri ostmine ja lisaks veel taastuvenergia tootmine.
Üle 40-50% kokkuhoidu Kui taoline ühisus suudab energiat säästa, lisaks ise toota 20-25% oma energiavajadusest osta energiabörsilt soodsalt ülejäänud vajamineva elektri, on ta sõltumatu tavalistest energiamüüjatest. See sõltumatus kajastub igakuisel arvel üle 50 protsendilise kokkuhoiuna, mis on põhjendatav mitut pidi - esmalt, energiat säästes kuni 20%. Energiaühisuses ise elektrit tootes 20-25% energiavajadusest lokaalsete tuule- ja päikesepatareidega ning kolmandaks, ostes ülejäänud vajamineva energia otse energiabörsilt soodsamalt kui tavakanalitest.
Nutikad IT lahendused energiat ostma!Energiaühisuse mudeli loomine on võimalik kaasaegse infotehnoloogilise lahenduse abil. Selle toimimiseks tuleb luua internetikekskkond, mis konsolideerib energiaühisuse liikmete tarbimise ja hakkab automaatselt otsima parimaid hindu, millega börsil energiat müüakse. Praktikas registreeritakse selles internetikeskkonnas uus energiaühistu, sisestatakse süsteemi liikmed, ühistu aktiveeritakse ning saabki hakata energiaga hulgi kauplema. Süsteem aitab valida kõige parema hinnaga energiat, prognoosida ühistu tarbimist ja seeläbi planeerida järgmisi samme. Nutika tarkvaralahendusega saab liita ka kortermajade katustele paigaldatavad päikesepatareid või tuulegeneraatorid.Selle lahenduse pilootprojekt luuakse lähiajal Eestis Vormsi saarel ja seda kopeerida muudesse piirkondadesse on lihtne.
Ulme või reaalsus?Energiaturu avanemisega kaasnev hinnatõus võib olla 50% või rohkemgi. Valitsus prognoosib paanika ärahoidmiseks kuni 20% hinnatõusu. Keegi ei oska täpset numbrit ennustada. Fakt on see, et tõus tuleb ja tuleb suurelt. Et ebameeldiva muutuse valguses mitte masendusse langeda ja majapidamisest elektripirne mitte välja keerama hakata, tuleb võtta suund energiaühistu poole. Selline nutikas energialahendus saab olema niivõrd unikaalne kogu maailmas, et sellest võiks kujuneda Eesti uus hitt – ekspordiartikkel. Kallinevale energiale vastulöögi andmine on kogu maailmas väga oluline teema. Miks siis mitte olla nende lahenduste tegemises maailmas esirinnas.
Seotud lood
Riik kutsub elektrimüüjaid sõlmima hea tahte koostöölepet, et aidata kaasa elektrituru sujuvale avanemisele 1. jaanuaril 2013 ning tagada elektritarbijate aus teavitamine.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.