Ida-Virumaa maakonna bussiliinide teenindamiseks vedajatega sõlmitud ajutised lepingud koormavad maksumaksjat, kirjutab Äripäev juhtkirjas. Nende tulemusena jäävad riigi soetatud bussid seisma ning dotatsiooniraha läheb kolmandiku võrra rohkem, kui kuluks korrektselt lõpule viidud riigihanke korral.
Äripäeva hinnangul ei tule maavanem oma tööga toime, kui ei suuda pikkade aastate jooksul riigihankeid korrektselt lõpule viia, ning ei täida üht oma põhilist ülesannet. Ka riigipoolne järelevalve peaks olema senisest tunduvalt tõhusam.
Pretsedenditu olukord. Kuigi firmadel on seaduse ees õigus hankeid vaidlustada ning maavalitsusel omakorda kohustus vaidluste lahendamise lõpuni tagada, et bussiliiklus seisma ei jääks, peavad ka ajutised lepingud olema sõlmitud nii, et maksumaksja raha kasutatakse ökonoomselt ning et korruptsioonikahtlus pidevalt õhus ei ripuks. Riho Breivel aga näib justkui uhkustavad sellega, et tema maavanemaks olemise ajal ei ole hanked õnnestunud.
Olukord Ida-Virumaal on pretsedenditu, sest maakonna bussiliinide teenindamine käib ajutiste lepingute alusel juba kaheksa aastat. Et tegemist on magusate lepingutega, seda tunnistavad nii vedajad kui ka maavalitsuse töötajad.Selle aasta 1. veebruarist pidi riigihankel välja valitud firmad hakkama uute lepingute alusel tegutsema. Riik andis vedajatele tasuta kasutada 42 saastekvoodi raha eest ostetud tuliuut bussi. Need seisavad praegu kasutult, sest maavanem pikendas SEBE, Narva Bussivedude ja Lüganuse HVMiga varem sõlmitud ajutisi lepinguid.
Majandusminister Parts heitis läinud aasta lõpus maavanematele ette nigelat järelevalvet bussifirmadega seotud lepingute üle ning teatas kavatsusest panna bussiliikluse dotatsiooni kasv otseselt sõltuma järelevalve toimimisest maakonnas. Tema sõnul on osa bussifirmasid ise tunnistanud, et bluffisid ja tegid alapakkumise eesmärgiga dotatsiooni juurde küsida.
Äripäev leiab, et Partsi plaan siduda dotatsiooni suurus järelevalvemehhanismi tõhususega on õige, sest maksumaksja raha ei ole mänguasi. Ka seda, et uued bussid kasutult seisma jäävad, ei saa riik endale lubada.
Maavanem vastutab riigi raha eest. Hankekomisjoni esimees tunnistab, et bussifirmadel on võimalik hankevaidlusi kunstlikult venitada ning sellisel juhul ei jää maakonnal muud üle kui taas ajutisi lepinguid pikendada. Rahulolematud on ka teised piirkonnas reisijatevedu korraldada soovivad firmad, mille esindajad viitavad maavalitsuse ja ühe vedaja, SEBE kohaliku juhi sugulussidemetele ning väidavad, et hanke tingimustega luuakse eeliseid praegustele vedajatele.
Maavalitsus peab hanke tingimused kooskõlastama maanteametiga, kes korraldab ka järelevalvet lepingu sõlmimise tingimuste üle. Sihilike alapakkumiste tegemine eesmärgiga suuremat dotatsiooni saada peaks igal juhul olema välistatud.
Autor: 1185-aripaev
Seotud lood
Jõhvi kohtuniku otsusel kehtib Sebe ja Ida-Viru maavalitsuse magus maakonnaliinide veoleping edasi. Viimase hanke vaidlusi lahkab ka riigihangete vaidlustuskomisjon.
Tarkvaraarendajale Merada on turvalisuse tagamine ühtviisi oluline nii uue tarkvara kirjutamisel kui ka küberrünnaku ohu minimeerimisel oma ettevõttele. Viimase jaoks tehakse koostöös Teliaga regulaarselt turvanõrkuste kontrolli.