Kui ettevõtja läheb konverentsile esinema, paneb ta selga oma parimad riided, kammib pea ja valmistab hoolega ette oma esinemise sisu. Ta ei soovi auditooriumi ees kuidagi rumalasse valgusesse jääda, kirjutab kommunikatsioonibüroo Hamburg ja Partnerid partner Indrek Raudjalg vastusena Äripäeva ajakirjaniku Kaisa Gabrali repliigile.
Samamoodi soovib ettevõtja paista korrektne ja mõistlik astudes üles näiteks Äripäeva veergudel. Paraku kipub meedias esinemisest jääma järjest enamatel allikatel suhu halb maik ja saadud kogemuse ainus järeldus on edaspidi kõik ajakirjanikud pikalt saata.
Põhjuseid on mitu. Neist olulisim tuleneb meedia üleüldisest trendist hoida kulusid kokku ja muuta sisu pealiskaudsemaks. Seda toetavad tehnoloogilised lahendused, mis toovad info kiiresti ja kõikjale.
Ühes väljaandes lendu lastud tsitaat rebitakse järgmises kontekstist välja ja muudetakse vürtsi juurde lisades klikimagnetiks. Pole harvad juhused, kui omakorda järgmisesse kanalisse jõuab juba refereeringu refereering, mis riputatakse uue kõlava pealkirja all kommentaatoritele järada. Seejärel tekkinud moonutusi võtab keegi omakorda lahata sotsiaalmeedias jne.
Abiks pole ka põhjalik ja argumenteeritud arvamuslugu, sest järgmine online-portaal teeb sellest ikkagi oma äranägemise järgi viielauselise refereeringu, mis autorit juukseid kitkuma paneb. Algse allika nime Google’i otsingumootorisse sisestades jääb tekkinud valeinfo esimeseks vasteks aegade lõpuni. Teiseks on kahjuks levinud ka lihtsalt ajakirjanduslik praak. Kusagil jääb ressurssi väheks ja välja pääseb sisuliselt või vormiliselt toimetamata tekst. On ajakirjanikke, kes oma allikate juttu ei salvesta ja konstrueerivad põgusate märkmete põhjal tsitaate tagantjärele. Allikal endal on aga oma juttu kolleegide ees piinlik lugeda.
Jääb ka arusaamatuks, miks osa Eesti ajakirjanikke ei tee ühtki sammu endale allikate ringi loomiseks. Hea ajakirjanik teab rohkem kui kirjutab. Praegu kipub kahjuks vastupidi olema. Lihtne võimalus on allikatega rohkem koostööd teha, vahel nende soovidele vastu tulla. Tulemuseks on faktitäpsem ajakirjandus, paremad suhted, ajakirjanduse parem maine. Ma ei räägi kriitilistest teemadest, kus allikat tulebki veidi sakutada.
Allika soovide ignoreerimine ja tema veidrasse konteksti asetamine ei muuda lugu sisukamaks ega paremaks. Tulemuseks on pettunud ettevõtja, kellelt endalt ja tema tutvusringkonnalt väljaanne tõenäoliselt edaspidi huvitavat infot lihtsalt ei saa.
Seotud lood
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.