Kliimamuutuste mõju saab üha selgemaks ning ettevõtted otsivad vastust keerulisele küsimusele, kuidas vähendada enda tekitatud keskkonnamõju. 2015. aasta Pariisi kliimakonverentsi järel on ettevõtetel ka selge teekaart, mida järgida. Tänu kliimakonverentsi kokkulepetele saavad ettevõtted oma tegevusi jätkusuutlikumaks muutes toetuda teaduslikule metoodikale ning mõõdetavatele tulemustele. Tuntud luksusautode tootja Jaguar Land Rover plaanib oma „Reimagine“ strateegia raames saada 2039. aastaks kogu tootmis-, tegevus- ning väärtusahela ulatuses heitevabaks ettevõtteks.
Milliseid samme aga niivõrd ambitsioonikate eesmärkide saavutamiseks tegema peab ning millistele ohtudele tuleb teekonnal tähelepanu pöörata?
Heitevaba standard
Jätkusuutlikkust aitavad tagada ühtsed standardid ja selged reeglid, mille loomisel on oluline osa 2015. aastal asutatud Science Based Targets Initiative (SBTI), ehk teaduspõhiste eesmärkide algatuse koalitsioonil. SBTI aitab ettevõtetel seada täpseid ning teaduspõhiseid heitekoguste vähendamise eesmärke, mis on kooskõlas Pariisi kliimakokkuleppe põhimõtetega.
- Jaguar E-PACE (tootja foto)
Kiirete tulemuste saavutamisel on oluline ka 2021. aastal kokku tulnud sotsiaalselt vastutustundlike organisatsioonide – näiteks Maailma Loodusvarade Instituudi ja Maailma Looduse Fondi – ekspertide töö, kes esitlesid üheskoos esimest nullheidete standardit.
Nii anti ettevõtete käsutusse heitekoguste vähendamise raamistik, mis on kooskõlas eesmärgiga hoida ülemaailmne temperatuuritõus 1,5 kraadi piires võrreldes tööstusrevolutsiooni-eelse ajaga. Ettevõtetele loodud tegevusplaan näeb pikemaajaliste eesmärkide kõrval ette vajadust seada lühiajalisi eesmärke ning piiranguid saastavatele tegevustele, aga ka kompensatsioonimehhanisme.
- Jaguar E-PACE linnamaastur (tootja foto)
Kuigi üldlevinud eelduse järgi peavad ettevõtted piirama vaid süsinikdioksiidi heitekoguseid, siis tegelikult hõlmab teekond kliimaneutraalsuseni enamat. Olulisel kohal on ka metaani, dilämmastikoksiidi ja muude heitekoguste piiramine ning just seda ekspertide poolt koostatud teekardid saavutada aitavadki.
Võtmeküsimused
Soomes tegutseva ning kliimamuutuste eksperte, ärijuhte ja sõltumatuid teadlasi ühendava organisatsiooni Compensate soovituste kohaselt peavad heitevabad ettevõtted enne tegevuskava paika panemist vastama mitmele võtmeküsimusele. Kuidas määratleda edu hindamiseks vajalike arvutuste ajaraamistikku? Kelle heitekoguseid arvestada? Kuidas valida, milliseid heitekoguseid arvestada? Millised on võimalikud kompensatsioonivõimalused ja kuidas tagada, et need toimiksid?
- Jaguar I-PACE (tootja foto)
Üheks olulisemaks küsimuseks ongi see, millise ajaga tänaseid tulemusi võrrelda? Ajakava määratlemisel soovitavad SBTI loojad kõigepealt hinnata, kas heitekoguste andmed on õiged ja kontrollitavad. Seejärel tuleks võrdlusaastaks valida ettevõtte üldise tegevuse ja kasvuhoonegaaside heitekoguste seisukohast representatiivne aasta.
Võrdluskuupäev on sisuliselt lähtepunkt, mille järgi seatakse ambitsioonikaid eesmärke ning see ei tohi olla varasem kui 2015. aasta. Teadlased julgustavad pikaajaliste eesmärkide kõrval seadma ka lühema perspektiiviga eesmärke, kasutades selleks sama arvestusperioodi alguspunkti. Näiteks, kui lõplik siht on saavutada 2050. aastaks nullheited, siis 2030. aastaks tuleks heitkoguseid vähendada näiteks 50% võrra.
- Keskkonnahoid (Shutterstock)
Jaguar Land Rover vähendab 2030. aastaks oma autotootmisest ja ettevõtte tegevusest tulenevaid otseseid kasvuhoonegaaside heitekoguseid 46% võrra võrreldes 2019. aastaga. Samuti on ettevõte võtnud kohustuse vähendada kasvuhoonegaaside heitekoguseid sõiduki kohta keskmiselt 54% kogu tootmisahela ulatuses ja 60% sõiduki eluea jooksul. Need eesmärgid seadis ettevõte tihedas koostöös SBTIga.
- Range Rover Sport (tootja foto)
Süsinikdioksiid pole ainus
Nullheidete poole liikumisel ei saa piirduda ainuüksi süsinikdioksiidi heitkoguste vähendamisega. Teadlased soovitavad heidete statistikat arvutades võtta arvesse kõiki Kyōto protokollis välja toodud heitgaase: süsinikdioksiid (CO2), metaan (CH4), dilämmastikoksiid (N2O), fluorosüsivesinikud (HFC), perfluorosüsivesinikud (PCF) ja väävelheksafluoriid (SF6). Lisaks tuleks tähelepanu pöörata lämmastiktrifluoriidile (NF3).
Esmalt tuleks määratleda tegelik olukord ja tegevused, mille heitekoguseid ja heitekoguste vähenemist arvutatakse. Esimene ja kõige lihtsamalt kontrollitav kategooria hõlmaks näiteks heitekoguseid, mis pärinevad otseselt ettevõttest või ettevõtte kontrolli all olevatest allikatest, näiteks autotootjate puhul oleks need toodetud sõidukite ja tootjatehase heitekogused. Järgmisena saab arvutada kaudsed heitkogused, mis tulenevad ostetud energiast – näiteks erinevad märkimisväärselt tuulest või gaasist saadud elektrienergia heitekogused.
Kolmandana saaks arvesse võtta kõiki muid heitekoguseid, mis tekivad ettevõtte väärtusahelas. Autotootjate puhul võib see hõlmata komponentide ja teenuste tarnijate tegevust, seetõttu kutsub Jaguar Land Rover üles kõiki oma peamisi tarnijaid – tootjaid ning hooldus- ja logistikateenuste pakkujaid – töötama samaäärsete kliimaeesmärkide nimel.
- Range Rover Sporti salong (tootja foto)
Miljardeid investeeringuid
Jaguar Land Roveril on kavas kliimaeesmärkide täitmiseks kulutada umbes 2,9 miljardit eurot aastas. See hõlmab investeeringuid elektritehnoloogiasse, vesinik-kütuseelementide arendamist ja uute nutikate süsteemide juurutamist, mis sillutavad teed järgmise põlvkonna sõidukitele.
Tootja paneb nullheidete saavutamisel rõhku ka kõigele muule, alates materjalivalikust kuni autode disainini. Rangeid nõudeid rakendatakse terves tootmisprotsessis ja kogu tarneahela ulatuses. Ettevõte töötab välja ka akustrateegiat ja ringmajandusprotsesse, mis aitavad tagada toodetud sõidukite kliimaneutraalsusele alates tootmisest kuni sõidukite eluea lõpuni.
- Tehnoloogia (Shutterstock)
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.