Hansatee soovib Nordeski ligi 200 m² suuruse maksuvaba kaupluse sulgemist Tallinna reisisadama A-terminaalis, sest paljud turistid eelistavad kaldal asuvat poodi madalamate hindade tõttu laevafirmade duty-free kauplustele.
Majanduskomisjoni esimees Tiit Made kaitses Hansatee seisukohta, et riik peab toetama laevaliiklust, lubades maksuvaba kaubandust sadamates vaid laevafirmadele. Nordeski maksuvaba kauplus on sulaselge kõlvatu konkurents, ütles Made. Asjaolu, et Nordeski kauplus veel töötab, näitab rahandusministeeriumi kehva tööd, sest maksuvaba kauplemine sadamas pole seaduslik.
Hansatee peadirektor Enn Pant on avaldanud alluvatele arvamust, et kui Nordesk maksab Tallinna Sadamale aastas miljon krooni renti, siis laevafirmad oleksid valmis sadamale maksma 10 mln krooni konkureeriva kaupluse sulgemise eest.
Aprilli alguses esitasid riigikogu liikmed Viktor Andrejev, Mäido Paju ja Juhan Telgma tolliseaduse parandusettepaneku, mis seadustaks maksuvaba kaubanduse peale lennujaamade ka sadamates. Sel nädalal toetas maksuvaba kaubanduse laiendamise ideed valitsus. «Valitsus tegi mõtlematu otsuse,» ütles Tiit Made.
Hansatee pressiesindaja Malle Aleksius ütles, et laevafirma saab kaldal tegutseva kaupluse tõttu iga reisija kohta ligi 20 krooni kahju. «Kui Nordeski ei suleta, peavad laevafirmad pileti hinda tõstma, sest maksuvabast kaubandusest saadud kasumi arvel hoitakse piletite hinnad madalad,» selgitas ta.
Hansatee arvutuse kohaselt võib tax-free kauplemise kadumine tõsta Helsingi liini laevapileti hinda praeguselt 173 kroonilt 550 kroonile.
Nordeski omanik Alar Tamkivi ütles, et tema ettevõtte käive oli 1996. aastal 35 mln krooni, mis tähendab, et keskmiselt ostis iga reisija aasta jooksul terminaali kasutanud neljast miljonist inimesest Nordeskist 8 krooni eest kaupa. Hansatee maksuvabade kaupluste käive laevadel on ligi 600 mln krooni, lisas Tamkivi.
Seotud lood
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.