• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • 13.01.00, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Euroopat ähvardab transpordikaos

Ähvardavast transpordi- ja keskkonnakaosest saab Euroopat päästa ainult kaasaegse raudteetranspordi väljaarendamine, väidab Euroopa Komisjon. Juba praegu ei suuda Euroopa lennuväljad ja maanteed enam kasvava koormusega toime tulla.
Nädal tagasi otsustas Belgia sulgeda aastast 2003 Brüsseli Zaventemi rahvusvahelise lennuvälja öistele kaubavedudele. Põhjuseks ümbruskonna elanike kaebused müra üle, mida põhjustavad iga seitsme minuti järel õhku tõusvad ja maanduvad kaubalennukid.
Samasugune keeld kehtib praegu juba Genfi, Zürichi, Hamburgi, Müncheni, Stuttgarti ning Pariisi Orly lennuväljadel.
Autovedude osas pole olukord parem. Väikseimgi tõrge transpordis põhjustab kaost mitmetes tööstusharudes, mis on oma tootmise üles ehitanud minimaalsetele laovarudele, eeldades vajaliku kauba kiiret kohalejõudmist.
Ilmekalt tuli see esile alles selle nädala esmaspäeval, kui Prantsuse veoautojuhid blokeerisid maanteed, et protestida valitsuse otsuse vastu viia sisse 35tunnine tööpäev. Juhid väidavad, et jäävad konkurentsis teistele riikidele alla, kui neil pole enam õigust sama palju tööd teha.
Praegusel hetkel ei ole raudteeliiklus siiski veel mingi arvestatav alternatiiv. Kaubavedude liikumise keskmine kiirus on Euroopa raudteedel vaid 17 kilomeetrit tunnis. Põhjuseks asjaolu, et Euroopa riikides on kasutusel neli erinevat rööpalaiust, viis erinevat elektripinget ning 16 signaalsüsteemi.
«Pole sugugi imelik, et raudteetransport on viimase 30 aasta jooksul peaaegu kahe kolmandiku võrra vähenenud,» ütles Euroopa Komisjoni transpordivolinik Loyola de Palacio.
Euroopa Liit tahab alustada signalisatsioonisüsteemide ühtlustamisest ning aegamööda Euroopa olulisemad raudteelõigud ühtseks Transeuropean Network (TEN) süsteemiks ümber ehitada.
Viimasel viiel aastal on Euroopa Investeerimispank (EIB) laenanud ELi transpordi, energeetika- ja telesidesektorile umbes 35,7 miljardit dollarit. Tervelt 80 protsenti transpordisektorile antud laenudest on läinud raudteevõrgu arendamiseks.
Praegu moodustavad autoveod Euroopa kaubavedudest umbes 73 protsenti ning raudteeveod vaid 15 protsenti. Suurim osakaal on raudteevedudel Euroopa Liidu riikidest Rootsil, moodustades 37 protsenti vedudest. Kreekas on raudteevedude osakaal vaid kaks protsenti.
Kõige pikem raudteevõrk Euroopa Liidu riikidest on Saksamaal -- kokku 385 kilomeetrit, lühim aga Luksemburgis -- kõigest 2,7 kilomeetrit.
Autor: DN

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 20.11.24, 15:42
Sergei Astafjev ja Aleksandr Kostin: anname noortele sportlastele võimaluse treenida ja mängida kõrgemal tasemel
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (laen.ee, smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele