Nõustamisbüroodest võib abi saada nii suure firma turundusosakond kui ka väikeettevõtte juht, kes peab muu olulise tegevuse kõrval ise firma turundust koordineerima.
Väikestel Eesti ettevõtetel ongi valdavalt see mure, et juhtidel napib turundustegevuseks aega. Turundusotsuseid, mis vajavad põhjalikku analüüsi ja uuringuid, tehakse paljuski uisapäisa ja kõhutunde järgi.
Selliste ettevõtete juhid peaksid kindlasti kasutama rahaliste võimaluste piires nõustajate abi. Uisapäisa korraldatud turundustegevus läheb suure tõenäosusega ettevõttele kallimaks kui asjalike spetsialistide kasutamine, kuna nendesse investeerimine tõotab raha tagasiteenimist. Igal juhul on nõustajate kasutamine odavam hea spetsialisti palkamisest.
Kuid vale kampaania valel ajal, valele sihtrühmale, vale toote ja vale hinnaga on ettevõtte jaoks ainult kulu.
Suurematel ettevõtetel, kes on palganud spetsialisti, on samuti kasulik jätta eelarvesse rida ootamatute kulude tarvis. See annab hea võimaluse ka aasta keskel tekkinud vajadusel erandkorras ettevõttevälise nõustaja kasutamiseks.
Nõustajad ei pruugi küll tunda konkreetset valdkonda sügavuti, kuid seevastu näevad nad asju värskema pilguga. Neil on ka erinevate juhtumite lahendamisest hulk kogemusi.
Lisaks kasutavad nõustamisbürood mitut konsultanti, kes igaüks on mingi kitsa turundusvaldkonna spetsialist. Mitme spetsialisti koostööst tekib sünergia, millega ühel turundustöötajal on väga raske konkureerida. Siinkohal sobib suurepäraselt tuntud eesti kõnekäänd: mitu pead on ikka mitu pead.
Kogenud nõustajaid tasub igapäevase turundustegevuse kõrval kasutada auditi, uuringute ning pikemaajaliste ja kaalukamate strateegiate koostamisel.
Auditi ja uuringute puhul on oluline, et nõustajatel on oma kindel metoodika, mida iga ettevõtte turundusjuht ei pruugi tunda.
Ilmne on ka see, et koostöö nõustajatega väljastpoolt ettevõtet aitab igal firma- ja turundusjuhil omandada väärtuslikke teadmisi. Iga käsikäes lahendatud probleem annab ettevõtjale hindamatu kogemuse.
vastu
ANTI ORAVASi Põltsamaa Felix turundus- ja müügijuht
Olen isegi kohanud nõustajate pimesi usaldamist, kuid ei pea seda õigeks. Sageli müüvad nõustajad meile meie omi mõtteid, kuid miskipärast mõistame me seda alles pärast suurte arvete tasumist. Nõustajad või konsultandid võivad kasu tuua olukordades, kus on vaja teha muudatusi. Näiteks kui tegu on mingile uuele turule sisenemisega (turu-uuringud, partnerite otsing jne), organisatsiooni muudatuste või investorite kaasamisega. Neilt saab sageli oodata vaid teoreetilist laadi abi, kuna meie nõustajatel puudub kogemus. Enamik on koolipingist tulnud, paremal juhul mõne koolituse läbinud, kuid parim nõustaja on see, kel olemas isiklik kogemustepagas (10?20 aastat).
AS Põltsamaa Felix jooksvalt nõustajaid ei kasuta, vaid arendab enda spetsialiste. Sisse ostame vaid reklaami- ja PR-agentuuri teenust.
poolt
TRIIN ANETTE KAASIKASi Sangar turundusdirektor
Nõustajaid on hea kasutada mõne spetsiifilisema töö või projekti jaoks. Samas peaks nõustajal kindlasti olema ettevõtte seest partner, kes asju seespidiselt koordineerib ning nõustajat vastava ala iseärasustega kurssi viib. Sangar on kasutanud nõustajaid ettevõtte brändi kontseptsiooni väljatöötamisel ja kirjapanekul. Sellise suurema töö juures aitavad konsultandid teemat laiemalt käsitleda, et me ise kanapimedusse ei mattuks. Konsultantide tasu oli 100 000 krooni. Varasematel aastatel pole Sangar konsultante kasutanud.
poolt
SIRJE POTISEPPASi Remedia kommertsdirektor
Turundustegevusega on tõepoolest selline lugu, et üldse mitte teha tuleb kindlasti odavam kui teha läbimõtlematult ja poolikult.
Nõustaja abi oleme kasutanud müügiosakonna töö hindamisel, samuti mõne konkreetse projekti ettevalmistamisel. Rahulolu sõltub juba valdkonna spetsialistist. Mina isiklikult olen saanud kasu, sest olen osanud vajalikud ja konkreetsed terad mitmeleheküljelisest ettekandest välja noppida. Tänu sellele on nii mõnigi altminek ehk ära jäänud. Kuna nõustaja käest saab tellida konkreetse töö konkreetse tasu eest, siis lühiajaliselt võib isegi nõustaja kasutamine tulla odavam kui spetsialist töötaja palkamine, sest palgaraha on alati kõige kallim. Nõustamisteenuse kulusid ei tahaks avalikustada.
Nõustaja suudab nõu anda üldistes küsimustes ning kõrvaltvaatajana on neil kergem leida kitsaskohti, kui ise iga päev n-ö kättpidi sees olles neid märgata. Kui ootame temalt sügavuti minemist, peab olema anda ka materjale. Mida rohkem on infot, seda parema ülevaate teine pool saab ja seda paremaid järeldusi on võimalik teha. Loomulikult kerkib kohe üles usaldamise küsimus. Kuna Eesti on küllalt väike, võib pärast koostöö lakkamist nõustaja saadud infot enda kasuks kasutada. Nii nad kahjuks teevadki ja võtke seda kui paratamatust. Ilma usalduseta ei saa kellegagi koostööd teha ? see on elementaarne. Seega, usaldage, kuid mitte lõpuni, ja konfidentsiaalsuse märge peaks olema lepingupunktina mustvalgel kirjas.
Autor: Tiit Efert
Seotud lood
Kui majandusnäitajad langevad, tõuseb vajadus turvateenuste järele, sest kuritegevus hoogustub. G4Si juhatuse esimees Priit Sarapuu ütles, et enim toimub kuritegusid just mehitamata valvega väliobjektidel, kus pimeda aja saabudes on kurjategijatel mugav tegutseda.
Enimloetud
5
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Viimased uudised
Õigusruum ja ärikultuur riigis on euroopalik
Hetkel kuum
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Tagasi Äripäeva esilehele