Jõuluaeg oli firmadele kindlasti üks paremaid hetki töötajate motiveerimiseks. Kes sellele aasta jooksul piisavalt tähelepanu ei pööranud, sel oli võimalus tegematajätmisi heastada. Kes seda ära kasutada ei osanud, kaotas kindlasti palju.
Uurimistöö põhjal, kus osales ligi 200 inimest erinevatest organisatsioonidest (nii era- kui avalikust sektorist), võib väita, et Tallinnas olid mulluste jõulude ajal kõige enam levinud pidulikud lõuna- ja õhtusöögid, vastuvõtud ning jõulupeod, mis kõigi küsitletute hulgast kokku moodustasid 75.
Neist omakorda 44 maksid töötajaile ka jõulupreemiat. Summa polnud suur, pigem oli tegu sümboolse tähelepanuga, kuid rahulolu tekitamiseks piisav sellegipoolest.
8 firmasid maksid ainult preemiat, tegu oli juba suuremate summadega ning paljuski oli aluseks võetud eelnev panus töösse. Preemia asemel kingiti ka suuremate kaubamajade kinkekaarte. Nii jääb inimesel endale võimalus soetada just talle sobiv või meelepärane kingitus. Kingitusi tehti 5 vastanutest.
Kindlasti tuleks hoolikalt läbi mõelda, mis asi motivaatorina kõige paremini toimib, sest inimesed on väga erinevad. Aga jõuluhani ja pudel veini peaks küll kõigile sobima.
Piduliku söömaaja korraldamise peamiseks plussiks peeti ühtekuuluvustunde tekitamist, kuna tihti on tööl inimesi, kes kontoris viibivad harva. Neile on väga tähtis osaleda sellistel ühisüritustel, mis aitavad neil tunnetada end organisatsiooni liikmena. Väga oluliseks peeti seda, kui juhtkond tänas kollektiivi aasta jooksul tehtud töö eest ja tunnustati tublimaid.
Selleks, et töötajad saaksid end laadida ja uuele aastale taas reipalt vastu minna, pakkus 8 firmasid jõulupuhkust Neist omakorda pooled viisid töötajad Soome suusatama. Selline üritus suurendab meie-tunnet rohkem kui pidu, kuid soovitada oleks raske, kuna paljudele ettevõtetele käib taoline ettevõtmine rahaliselt üle jõu.
Ettevõtted, kus ei toimunud pidu, ei makstud preemiat ega toimunud muul kujul töötajate tunnustamist, moodustasid kõigist küsitletutest vaid 4. Üldjoontes kaasnesid sellise suhtumisega reeglina negatiivsed emotsioonid, samas tõdeti, et nii on see olnud aastaid. Üllatunud oleks oldud vaid sel juhul, kui neid oleks ootamatult mingilgi viisil tunnustatud.
Eraldi teema on laste väärtustamine. Veel kümme aastat tagasi kehtis kirjutamata seadus, et kõik alla 12 aastased lapsed said ema ja isa töö juurest kommipaki. Kui hästi läks, kutsuti teatrietendusele ka. Ajad on muutunud, oma osa etendab siin kindlasti kulude kokkuhoid. Ettevõtted, kus lastest välja ei tehtud, moodustasid 25. Enamik firmasid peab oma töötajate lapsi siiski meeles ? 37 kommipakiga ja 28 kommipaki ja laste jõulupeol. Mitmes ettevõttes peeti meeles ka suuremaid lapsi, kinkides neile kontserdipileti vms.
Jõulud on ammu möödas, kuid see ei tähenda, et töötajad enam tunnustamist ei vajaks. Naeratus ja hea sõna tiivustavad rohkem, kui tööandja oskaks lootagi.
Autor: Kai Põldvee-Mürk
Seotud lood
Freedom Holding Corp. avaldas oma 2025. aasta teise kvartali tulemused, mis näitavad ettevõtte käibes ja puhaskasumis märkimisväärset kasvu. Tulenevalt laienemisest, tõusid ka ettevõtte kulud.