• OMX Baltic0,76%292,35
  • OMX Riga−0,2%866,36
  • OMX Tallinn0,42%1 837,91
  • OMX Vilnius0,54%1 142,19
  • S&P 5000,72%6 037,88
  • DOW 300,3%44 556,04
  • Nasdaq 1,35%19 654,02
  • FTSE 1000,03%8 573,34
  • Nikkei 2250,09%38 831,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%102,24
  • OMX Baltic0,76%292,35
  • OMX Riga−0,2%866,36
  • OMX Tallinn0,42%1 837,91
  • OMX Vilnius0,54%1 142,19
  • S&P 5000,72%6 037,88
  • DOW 300,3%44 556,04
  • Nasdaq 1,35%19 654,02
  • FTSE 1000,03%8 573,34
  • Nikkei 2250,09%38 831,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%102,24
  • 17.07.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Konkurentsi piiramine ja kahtlased seosed

Jälgisin huviga Järva-Jaani bussi liiniloa väljastamise odüsseiat. Kui liiniloa otsuse tegemine pidevalt edasi lükati ja asjasse sekkus isegi minister, huvi süvenes. Ja selgus huvitavaid üksikasju, mis koos annavad päris ülevaatliku pildi.
Selge see, et praegused vedajad, kes enamikus on koondunud autoettevõtjate liitu, ei soovi konkurentsi jätkumist. Hinnad kaugliinidel on liiga madalale kukkunud ja isegi sõitjale jääb vahel mõistmatuks, kuidas saab suure bussiga 20 krooniga Tartust Tallinna sõita. Aga mis parata, selliseid võimalusi tekitab vaba konkurents, mille juurutas eelmise valitsuse reisijateveo ja liinilubade väljastamise liberaalne poliitika.
Nüüd on alanud teised ajad. Liiniloa saamiseks peab olema suhteid, võimu ja muid sellega kaasnevaid atribuute, mida ei tahaks nimetadagi.
Kaugliinidel on muudetud uute liinilubade andmine, toetudes riigikohtu lahendile, praktiliselt võimatuks, ja toetudes Järva-Jaani juhtumile, saab väita, et nüüd tundub see kanduvat isegi liinidele, kus konkurentsi pole tekkimaski.
Ometi on ministeeriumi ja selle allasutuste peamine eesmärk elanikkonna võimalikult laiaulatuslik teenindamine. Mis siiski tingib sellise imeliku käitumise? Tasub kiigata äriregistrisse. Ja üllatus , üllatus... majanduse-, teede- ja sideminister Liina Tõnisson figureerib ASi Mootorreisid nõukogu liikmena veel 19.03.2002. St kaks kuud ministrina olles kuulus ta oma haldusalas oleva ettevõtte juhtkonda. Kui see pole imelik, siis vähemalt kahtlane.
Veel huvitavamat ilmneb ministri nõuniku Ruth Martini äriseostest. Endise, võib-olla ka tulevase ühendministeeriumi kantsleri juhitav AS Assotrans veab reisijaid samas Järva maakonnas, kus asub Järva-Jaanigi. Kui proua nõunikul ei ole ses maakonnas ärihuve, võib mõni mees küll mütsi ära süüa. Minu meenutamist mööda tegi see firma koristustöid ka ASis Tallinna Sadam, mida tookord juhtis kantsleri mees Enn Sarap. Liina Tõnissoni nõunik kuulub ettevõtte nõukogusse 1996. aastast. Seega ka eelnevatel ametipostidel olles.
Juhttandem teede- ja sideministeeriumis on kõva. Kui keegi arvab, et üheltki ametnikult nende soovidele vastuväidet võiks tulla, eksib ta rängalt.
Järeldusi on veel vara teha, aga kipub korduma üldine poliitiline seaduspärasus. Ühe poliitilise jõu ülesehitatud konkurents ja võrdseid võimalusi loov tegevus võib vastaspoole destruktiivsete toimingute tagajärjel kiiresti kaduda.
Võinuks arvata, et kaksikliit on teatud määral üleminekuvalitsus ja tegutsetakse kindla peale. Aga küllap ei olda kindlad vähem kui aasta pärast toimuvate parlamendivalimiste tulemuste pärast. Tulemuseks on üsna robustne tegutsemine.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 05.02.25, 10:25
Ehituskonsultant Amhold aitas tühjale krundile rajada Trumpfi fiiberlasertehnoloogiaga tootmisüksuse
Inseneri- ja arhitektuuribüroo Amhold ASi ja Euroopa juhtiva ventilatsiooniettevõtte Lindab ASi pikaajalise koostöö tulemusena valmis hiljuti Jõelähtme valda Iru külla tühjale jäätmaale Trumpfi fiiberlasertehnoloogia võimekusega tootmiskompleks.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele