• OMX Baltic0,45%299,68
  • OMX Riga−0,23%863,51
  • OMX Tallinn0,07%1 954,76
  • OMX Vilnius0,7%1 165,75
  • S&P 5002,03%5 484,77
  • DOW 301,23%40 093,4
  • Nasdaq 2,74%17 166,04
  • FTSE 1000,05%8 407,44
  • Nikkei 2251,39%35 527,39
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%94,42
  • OMX Baltic0,45%299,68
  • OMX Riga−0,23%863,51
  • OMX Tallinn0,07%1 954,76
  • OMX Vilnius0,7%1 165,75
  • S&P 5002,03%5 484,77
  • DOW 301,23%40 093,4
  • Nasdaq 2,74%17 166,04
  • FTSE 1000,05%8 407,44
  • Nikkei 2251,39%35 527,39
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%94,42
  • 29.08.05, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tootearendaja võiks konkurentide asemel jälgida keskkonnatrende

Tänavu Boston Consulting Groupi läbi viidud küsitluses tunnistati maailma kõige innovatiivsemaks firmaks Apple. Ettevõte, mis veel mõni aasta tagasi oli suurtes raskustes, on tänaseks saanud üheks innovatiivsuse eeskujuks. Innovatiivsuse kasutegur näitab, et Apple?i tänavune kolmanda kvartali kasum kasvas eelmise aasta sama ajaga võrreldes hämmastavad 425%.
Apple on olnud edukas, kuna suutis õiged trendid tootearenduse vankri ette rakendada, ent kas neid kogemusi on võimalik ka üldistada?
Johan Frishammari ja Sven Åke Hörte poolt Skandinaavia keskmise suurusega tootmisettevõtetes tehtud uuringu tulemused olid üllatavad.
Nimelt selgus, et konkurentide tegevuse, klientide soovide ning tarnijate ideede pidev jälgimine ja arvestamine mõjutab tootearendust negatiivselt. Keskendudes konkurentsiluurest saadud informatsioonile, tarnijate uutele pakkumistele või klientide otsestele soovidele, tuuakse turule uusi tooteid, mis ei hiilga oma innovatiivsusega ega suurenda ettevõtte kasumlikkust. Efekt võib olla isegi negatiivne.
Samas mõjutab üldisemate keskkonnatrendide, eriti just tehnoloogiliste trendide pidev jälgimine innovatsiooni tulemuslikkust positiivselt. Seega tuleks ka tootearendustegevust planeerides lähtuda mitte ainult oma tegevusvaldkonnas toimuvast. Nagu uuring näitab, võib selline tegevus ettevõtte majandustulemustele isegi kahjulikuks osutuda. Eeskätt tuleks silmad lahti hoida teistes tegevusvaldkondades toimuva osas, proovida üles leida alles idanema hakkavaid trende ning seda infot siis oma tootearendustegevuses ära kasutada.
Käesoleval aastal sooritatud innovatsiooni auditid on näidanud, et mitmetes Eesti ettevõtetes tugineb tootearendustegevus just konkurentsiluurele või tarnijate pakutud toodetele ja ideedele.
Loomulikult on lihtne turule tuua tooteid, mis lähtuvad tarnijate pakutud uutest lahendustest või üritavad kopeerida konkurentide tootevalikut Eestis või mujal. Sellise võidurelvastumise lõpptulemusel aga ei eristu konkurendid sageli üksteisest millegi märkimisväärsega. Peamiseks ostuargumendiks saab hind või maagiline hinna-kvaliteedi suhe. Tootearendus lapib vaid auke ettevõtte tooteportfellis, kuid ei tooda ettevõttele reaalset kasumit.
Keskkonnatrendide skannimine võimaldab ettevõttel tootearenduse oravarattast välja saada ning võtta arendustegevuse osas strateegilisem visioon. Keskkonnatrendide arvestamine oli ka see, mis võimaldas Apple?il turule tulla selliste innovatiivsete toodetega nagu iPod ja iTunes.
Keskkonnatrendide skannimine annab ka informatsiooni ettevõtte jätkusuutlikkuse kohta. Kas või põgusalt teistes majandusvaldkondades toimuvat uurides saab avastada ohud suhteliselt varajases staadiumis.
Kuivõrd igas ohus peitub tegelikult võimalus, võib leida ka uusi ideid, mis muudavad ettevõtte ohtude poolt vähem haavatavaks.
Digitaalse muusika revolutsiooniks võib nimetada iPodi. Apple lansseeris iPodi ehk kõvakettaga digitaalse muusika pleieri mõni aasta tagasi, kui muusika allalaadimine internetist oli tuure üles võtmas ning plaadifirmad üritasid langevate müüginumbrite vastu võlurohtu leida.
Apple tunnetas hästi idanemas olevaid trende ning pakkus plaadifirmadele võimaluse müüa iTunes?i koduleheküljel 99 sendi eest neidsamu laule, mida internetikasutajad muidu tasuta ja mitte päris legaalselt alla laadisid.
Plaadifirmad haarasid Apple?i pakutavast õlekõrrest kinni, seda tegid ka suuremat legaalsust otsivad internetikasutajad ning tulemused ei lasknud ennast kaua oodata.
Käesoleva majandusaasta kolmandas kvartalis müüs Apple 1,18 miljoni Maci kõrval juba 6,15 miljonit iPodi. iPodide müük kasvas aastataguste numbritega võrreldes 616 protsenti.
Vaid kaks aastat tegutsenud iTunesi digitaalsest muusikapoest on tänaseks alla laaditud üle 500 miljoni laulu.
Autor: Janek Oblikas

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele