Peamiselt eksiti mullu vastu võetud keskkonnaministeeriumi määruse vastu, mille kohaselt peab autosalongis olema A4-formaadis paberil kirjas sõiduautomudeli kütusekulu ja süsinikdioksiidi (CO") heitkogus.
Lisaks peab seal olema lause: "Sõiduauto kütusekulu ja süsinikdioksiidi heitkoguse hulka mõjutavad ka sõidustiil ning muud tegurid, mis ei ole tehnilist laadi. Süsinikdioksiid on põhiline kliima globaalset soojenemist põhjustav kasvuhoonegaas." See info peab olema esitatud eraldi lehel, mitte koos hinna ja muu infoga kinnitas tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna peaspetsialist Eda Amur. Autosalongide juhid aga leiavad, et keskkonnaministeeriumi määruse nõue, et kogu info peab olema kirjas eraldi A4-paberil, on üle paisutatud.
Tarbijakaitseametilt hoiatuse saanud BMW müüja United Motorsi turundusjuhi Toomas Pärna sõnul pole määruses kirjas, et kütusekulu ja CO" arvnäitajad ning keskkonnakaitseline lause peaksid olema eraldi paberil. Teistes Euroopa riikides on need andmed Pärna sõnul ühe lehe peal koos auto hinna ja muude oluliste automudeli näitajatega.
"Sellist hullust, et autosalongidelt nõutakse selle info edastamiseks plakatit ja katalooge, pole veel näinud," nentis Pärna ja lisas: "Eestlased kipuvad ikka asja üle keerama."
Eda Amuri sõnul on tarbijakaitseamet seisukohal, et nimetatud andmed peavad olema esitatud eraldi lehel. Juhul kui BMW autosalong ei pane teksti eraldi lehele, ootab neid ettekirjutus õigusrikkumise lõpetamiseks või alustatakse väärteomenetlust. "Sanktsioonid varieeruvad suulisest hoiatusest 30 000 krooni suuruse rahatrahvini," lisas Amur.
Trahvi saanud Mariine Auto tegevjuht Toomas Saarelaid tunnistas, et nõutava info kirjutamise vastu pole neil midagi, kuid arusaamatuks jääb nõue, et see info peab olema eraldi A4-paberil. "Selle asemel, et trükkida iga uue auto juurde, et CO" tekitab kasvuhoonegaase ja see saastab keskkonda, võiks loodust ja keskkonda säästa parem sellega, et autosalongid ei kulutaks topelt paberit," nentis Saarelaid.
Möödunud nädalal tarbijakaitseametilt ettekirjutuse saanud Viking Motorsi turundusjuhi Evelin Tenno sõnul on ta kuulnud, et Euroopa Liiduga kaasnevad muudatused ka reklaamtekstides, kuid ta ei osanud seda otsida keskkonnaministeeriumi määrusest.
Ettekirjutusi tehti ka ajalehtedes ilmunud reklaamide kohta, sest ka seal peab olema kirjas reklaamitavate sõiduautomudelite ametlik kütusekulu ja süsinikdioksiidi heitkogus.
Ajakirjandusväljaannetes avaldatud reklaamides on Eda Amuri sõnul lisaks nõude mittetäitmisele osutunud probleemiks ka nõude puudulik täitmine: esitatud andmed on toodud põhiandmetest vähem silmatorkavamad ning ei ole kergesti loetavad. Praeguseks kedagi küll karistatud ei ole, kuid tarbijakaitseamet on asunud uute autode reklaamide järelevalvet teostama kõrgendatud tähelepanuga, sõnas ta.
Nimetatud määruses toodud nõuded kehtivad lisaks reklaamväljaannetele igasugusele reklaamile, sh ringhääling ja välimeedia. Kui reklaamis on esitatud ainult sõiduauto mark, siis kütusekulu andmeid esitada pole vaja.
Tallinnas on tarbijakaitseamet kontrollinud enamikku uute autode müügisalongidest, samuti on kontrolle teostatud Tartus, Narvas ja Jõhvis.
Seotud lood
Föderaalreservi kolmapäevane pressikonverents valmistas investoritele üllatuse ning kulla hind sööstis järsult alla. Kas kujunemas on hea ostukoht?