Kui paekarjääride vähesus ja killustikupõud on ehitusettevõtjatele pidev probleem, siis teise ohuna on terendamas liivanappus, eeskätt Harjumaal.
Seni ilma liivakarjäärita Merko Kaevandused ja Männikul kaevandav Baltifalt otsivad lahendust Anija vallas asuvast Soodla liivamaardlast. Harjumaa keskkonnateenistus andis juba loa seal keskkonnamõjude hindamise algatamiseks. Kahele liivakarjäärile tellivad ettevõtted ühiselt keskkonnamõju hindamise Steigerilt. Uuringud ja asjade käik võivad aga võtta määramatu aja ning asjaosalised ei tihka öelda, millal võiks Soodlas kaevandama hakata ja kas üldse.
"Liiva defitsiit on suur ja kaevandamisloa saamiseks tuleb käia pikk ja vaevaline teekond," sõnas ASi Baltifalt liivakarjääride juht Tõnu Elme. Tema sõnul on Soodla karjääris kaevandamise loa saamine ettevõttele eluliselt vajalik. Praegused Baltifalti liivakarjäärid Männikul ammenduvad tuleva aasta alguseks. On küll esitatud taotlus lisa saamiseks, kuid vastust veel pole. Baltifaltil on 70-80 klienti, kes saavad liiva Männikul asuvast karjäärist, samuti varustatakse sealt oma teedeehituse ettevõtet. Elme sõnul räägib Soodlas kaevandamise kasuks see, et seal häiritaks võimalikult vähe elukeskkonda.
Merko Kaevandustel pole hetkel oma liivakarjääri ning Soodla teeks otsa lahti. Merko Kaevanduste juhatuse liikme Peep Siitami sõnul oleks ettevõttel Soodla karjääris võimalik kaevandada 3 miljonit kantmeetrit liiva, mis on suures osas täitematerjaliks sobilik liiv. Siitami sõnul on menetluses veel paar luba, kuid neile veel vastust pole.
"Liiva pole ja defitsiit tekitab hinnasurve. Tuleks vaadata selliseid kohti, kus saab kaevandada. Uute kohtade leidmine on Harjumaal problemaatiline," tõdes Siitam.
"Eks olukord liivaga on nagu kõigi ehitusmaterjalidega küllaltki pingeline. Ehitusmahtude järsk kasv avaldab mõju kõigile," arutles ASi Silikaat tegevjuht Rein Trei. Ettevõttel on karjäär Männikul ja selle varusid jätkub veel aastateks. Ka on antud sisse karjääri laiendamise taotlus. "Müüme liiva vaid pikaajalistele lepingupartneritele ja kasutame ise tootmises. Ega liivavarud ka lõputud pole," sõnas Trei.
Harjumaa keskkonnateenistuse juhataja Jaan Pikka sõnul on pikemas perspektiivis liivapuudus paepuudusest suuremgi, sest varud on väiksemad ja häid kaevanduskohti lihtsalt pole. "Häid kohti pole võtta. Ümber Kuusalu on suured maardlad, aga see on halb, kui seal kõik üles kaevatakse ja maha jääb hulga järvi," sõnas Pikka. Küll kannatab tema sõnul veel Männiku karjäärist kaevandada, kuid ka seal pole oluliselt kaevandamismahte suurendatud.
"Kui Soodlas tehtav keskkonnamõjude hindamine lubab kaevandada, siis Soodla annab mõningase leevenduse," sõnas Pikka. Alternatiiv on liiva vedu kaugemalt, kuid see tuleb kõvasti kallim.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.