Ettevõtjate Armin Kõomägi, Sven Mansbergi
ja Indrek Prantsi vanim ettevõte Smarten kaotab olulisi kliente, kes pole rahul
firma teenustega. Ettevõttega pole rahul Viru Õlu, Liviko, Tallinna
Kaubamaja.
Indrek Prantsi sõnul oli eelmine aasta Smartenile keeruline, aga probleemidest on üle saadud. "Meie omanikena oleme täis usku ja optimismi ning liigume õiges suunas. Usun, et 2007 on kindlasti parem aasta, kui 2006 oli. Lusikat me nurka ei viska," ütles Prants.
Möödunud suvel kolis Eesti üks suuremaid kohalikele ettevõtjatele kuuluvaid logistikafirmasid Smarten Logistics oma toidu- ja esmatarbekaupade lao uude keskusesse Assakul. See tõi klientidele kaasa ebamugavusi, sest logistikafirma ei suutnud tellimusi täita.
Smarten Logisticsi turundusdirektor Mait Miller rääkis, et kolimine oli vältimatu, kuid selle ajastus oli halb. "Lepingud nõudsid seda ja kokkulepet eelmise lao omanikuga ei õnnestunud saavutada, ehkki läbirääkimised käisid juba 2005. aastast alates," põhjendas Miller ja lisas, et pikas perspektiivis oli uue keskusese ehitamine ainuõige otsus.
Ettevõtte üks omanikke Indrek Prants tunnistas, et uued laohooned oleks võinud ehitada ka varem ja odavamalt. "Aga see on see oleksite värk."
Üks suuremaid kahjukannatajaid oli AS Viru Õlu, kes tegi novembris otsuse viis aastat kestnud koostöö Smarteniga lõpetada. "Meie koostö lõppeb veebruaris," ütles Viru Õlle tegevjuht Ott Licht. Tema sõnul muutus olukord nii tõsiseks, et suurkliendid esitasid neile ultimatiivse nõudmise vahetada logistikafirma välja, kui teenuse kvaliteet ei parane.
Oli hetki, kus sadade poodide riiulitel haigutas Viru Õlle koha peal tühjus. "Kui see toimub kõige parematel müügikuudel, siis on see täiesti lubamatu. Nii kui päike välja tuli, tekkisid kohe probleemid, ja päikest oli sellel suvel palju. Aga me ei saa sõltuda firmast, mis töötab nagu rikkis päikesepatarei," nentis Licht.
Smarten leidis tookord, et probleemid on ajutised ja lahendatavad, kuid Lichti sõnul tegudeni ei jõutud. Uueks koostööpartneriks valiti VIA 3 L.
"Vastab tõele," kinnitas VIA 3Li juhataja Margus Raudsepp, kelle sõnul on paljud Smarteni kliendid nende juures maad kuulamas käinud. Konkurendi raskustega on Raudsepp kursis, pikematest kommentaaridest ta aga keeldus.
Smarteni omanikega koos Eesti Raudteed erastanud Jüri Käole kuuluvate Liviko ja Tallinna Kaubamaja juhid on samuti Smarteni suhtes kriitilised.
Eelmise aasta augustis viis Tallinna Kaubamaja ühe oma kahest Smarteni teenindatavast osakonnast teise logistikafirmasse üle. "Tänu sellele on ka meie müüginumbrid liikunud positiivses suunas," selgitas otsust Tallinna Kaubamaja logistikajuht Uku Peerna. "Praegu oleme ühe osakonnaga veel Smartenis, vaatame, kuidas asjad lähevad," lisas ta.
Liviko müügidirektori Ragnar Kitse sõnul said nende jaoks logistikamured alguse juba kevadel. "Me ei seosta nende tekkimist ainult kolimisega, pigem ettevõtte kasvu ja valede juhtimisvõtetega. Mahud olid suured ja nad ei saanud oma tööga enam hakkama," rääkis Kits.
Juhtimisporbleemidele viitab ka see, et möödunud aasta veebruaris Smartenit juhtima asunud Neeme Jõgi lahkus ametist eelmise aasta oktoobris.
Jõgi ise seda aega meenutada ei soovinud. "Küsige paari aasta pärast, siis hakkan memuaare kirjutama," naeris ta.
Nõrga kohana Smarteni tegevuses tõi Kits esile suure kaadrivoolavuse. "Me oleme üle kolme aasta koostööd teinud ja seal võib ühe-kahe käe näppudel üles lugeda need inimesed, kes veel paigal on," nentis ta. Ebapüsiv ja vähene tööjõud põhjustas palju vigu kauba komplekteerimisel. "Sisuliselt on veel tänagi iga kümnes saadetis vigane. Kas on midagi puudu või aetakse sortiment segamini," rääkis Kits. Ka Lichti sõnul polnud haruldased juhused, kus õlle asemel jõudis poodi hoopis limonaad.
Kõige ebameeldivam üllatus tabas Livikot enne aastavahetust, kui Smarteni lattu tuli tolliameti kontroll. Kuna logistikafirmal olid alkoholilaos asjad korrast ära, võttis kontroll kahe nädala asemel kaks korda rohkem aega ning Liviko ei saanud mitme nädala jooksul aktsiisilaost kaupa kätte. Kitse sõnul kaalub Liviko alternatiive. "Oleme Smartenile andnud aega parandada teenuse kvaliteeti, mis ei ole paraku samal tasemel kui paar aastat tagasi," nentis ta, lisades, et viimasel ajal on kaupade kohalejõudmine oluliselt paranenud.
"Suvel oli tõesti kriitilisi hetki, kus sõna otseses mõttes värvati jumal teab kust inimesi juurde, et töö saaks tehtud," lausus Smarteni omanik Indrek Prants. Tänaseks on personalipoliitikat muudetud - nii tasustamise põhimõtteid kui ka värbamist. "Tulemuseks on juba mitmes kuu normaalsel tasemel olev tööjõuvoolavus, stabiilne ja kogenud töötajaskond ja parem kvaliteet," kinnitas Miller.
Seotud lood
Hansapank teatas, et vabandab valeinfo
pärast Krediidiinfo hallatavas maksehäireregistris, mille kohaselt tekkis eile
Smarten Logisticsile kaks kuni 5000-kroonist maksehäiret liisingust.
Eile tekkis Krediidiinfo monitooringu
andmetel ASile Smarten Logistics kaks maksehäiret, mis mõlemad pärinevad
liisingust ja jäävad vahemikku 1001-5000 krooni.
Ettevõtte müügihinna kujunemine on keerukas protsess, kus müüja teeb elus sageli ainukordse tehingu ja emotsionaalne faktor võib olla üsna suur. Paraku seda komponenti hinnastamise juures kasutada ei saa, tõdesid PwC Estonia tehingute nõustamise juhtivkonsultandid Allar Karu ja Sass Karemäe.