Paljud juriidilisest isikutest maksumaksjad
on üllatusega leidnud deklaratsioonil kolmest küsimusest koosneva küsimustiku,
millele vastamata jättes ei ole võimalik elektrooniliselt deklaratsiooni
esitada, teatas Maksumaksjate Liit.
Küsimused, millele tuleb "jah" või "ei" vastata, on järgmised:
a. Kas maksustamisperioodil on sooritatud tehinguid seotud isikutega?
b. Kas maksukohustuslane on osaline seotud isikute vahelises kulude jaotuse kokkuleppes, millele laienevad kohustuslikud kulude jaotuse kokkulepete dokumenteerimise nõuded?c. Kas maksukohustuslasele on kohustuslikud seotud isikute vaheliste tehingute detailsed dokumenteerimise reeglid?
Deklaratsiooni märkustes on nimetatud küsimustiku kohta seletatud järgmist: "Küsimustele vastamisel lähtutakse tulumaksuseaduse § 50 lõigete 6 ja 8 alusel kehtestatud rahandusministri määrusest".
EML on seisukohal, et taoline selgitus on ebapiisav ning ei anna maksumaksjatele adekvaatset ülevaadet sellest, mida nad peavad küsimustele vastamisel aluseks võtma ning millised on vastuste õiguslikud tagajärjed.
Maksu- ja Tolliameti veebilehel avaldatud info on EML arvates samuti ebapiisav, sest ei anna selgitusi näiteks selle kohta, kuidas määratleda tehingu sooritamise aega kestvuslepingute (laenuleping, üürileping) puhul - kas selleks on lepingu vormistamise aeg või kogu lepingu kehtivusperiood, viimasel juhul tekib probleeme seotud isikute määratlemisega, kuna isikute staatus võib lepingu kestvuse ajal muutuda.
Kuna vastavalt tulumaksuseaduse §-s 8 toodud definitsioonile on iga töötaja alati oma tööandjaga seotud isikuks, siis puudub ka selgus selle kohta, kas maksumaksja peab seotud isikuga tehtud tehinguna ära märkima ka näiteks töötajale palga väljamaksmist. Sellisel juhul peaks absoluutne enamik maksumaksjaid vastama alati esimesele küsimusel "jah", mis omakorda seab kahtluse alla kogu küsimustiku vajalikkuse ja mõttekuse.
Eesti Maksumaksjate Liit on 1995. aastal loodud mittetulundusühing, mis kaitseb maksumaksjate huve ja õigusi, taotleb optimaalset maksukoormust ning jälgib kogutud maksuraha efektiivset kasutamist. Liit ühendab üle 2500 liikme.
Seotud lood
Ettevõtte müügihinna kujunemine on keerukas protsess, kus müüja teeb elus sageli ainukordse tehingu ja emotsionaalne faktor võib olla üsna suur. Paraku seda komponenti hinnastamise juures kasutada ei saa, tõdesid PwC Estonia tehingute nõustamise juhtivkonsultandid Allar Karu ja Sass Karemäe.