Keskkonnasõbralik seenetanud
isolatsioonimaterjal on järjekordne roheline tehnoloogia, mida on asutud otsima
seoses tõusvate naftahindade ja kõrgenenud keskkonnateadlikkusega.
Patenteeritud lahendus on kombinatsioon veest, tärklisest, mineraalidest ja seenespooridest. Tulemuseks on biolagunev materjal, mida saab kasutada näiteks majade soojustamisel.
Külma kliimaga piirkondades kulub väga suur hulk kogu toodetud energiast majade soojana hoidmiseks. Seetõttu on isolatsioonimaterjalidele garanteeritud kindel turg. Seni laialt kasutatud materjalid – polüstüreen- ja polüuretaanvaht on küll heade omadustega sooja kinni pidamise seisukohalt, kuid neid toodetakse üha kallinevast naftast ning looduses nad lagunema paraku ei kipu.
Tudengist leiutaja Eben Bayer tuli mõttele kasutada Pleurotus ostreatus'e seeneniidistikku soojustava materjali kokkusidumiseks. Materjali loomiseks segatakse kokku soojust isoleerivad osakesed, vesinikperoksiid, tärklis ja vesi. Seejärel lisatakse seenespoore, mis tärklist toiduks kasutades kasvavad tihedaks võrgustikuks, sidudes algkomponendid ühtseks materjaliks.
Materjal isoleerib soojust väidetavalt sama hästi kui täna ehituses kasutatavad materjalid. Idee sündis Bayeri peas siis, kui ta võttis kursuse, kus tudengid pidid pingutama ajusid, et pakkuda välja lahendusi olemasolevate majade keskkonnasõbralikumaks muutmiseks. Bayeri ülesandeks oligi tegeleda olemasolevatele isolatsioonimaterjalidele alternatiivide leidmisega.
Bayeri juhendaja Burt Swersey sõnul on väljapakutud lahendusest võita väga paljudel. "Esiteks on tegemist ideega, mille edasisel arendamisel on võimalik saada tänastest lahendustest paremate isolatsiooniomadustega materjal. Teiseks on sellise materjali tootmine odavam ning kolmandaks on ta harmoonias keskkonnaga."
Bayer tegeleb koos kaastudengi Gavin McIntyre'ga materjali edasise arendamisega. Nad katsetavad erinevate kasvutingimuste, söötmete ning isolatsioonimaterjalidega. Idee turustamiseks on nad asutanud ettevõtte nimega Greensulate.
Nende idee on pälvinud tunnustust ja rahalisi preemiaid mitmetelt tudengite innovatsioonikonkurssidelt.
Seotud lood
Tallinna Kütte kommertsdirektori Priidu
Nõmmi sõnul mõjutab soe talv soojuse müügimahtu, vastavalt praegustele
prognoosidele on ettevõttel oodata 20% väiksemat müügimahtu kui esialgselt
planeeriti.
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.