Perefirmasse on kaasatud kõik Arvo Sarapuu neli tütart. Kethrin juhatab turismifirmat ATKO Tours, Meril on ATKO Grupi finantsdirektor, Kätri õpib juurat ja juhatab Paides asuvat Nelja Kuninga hotelli ning Marit õpib majandust ja on abiks kontserni raamatupidamises. Praegu veel keskkoolis õppivas Arvo Sarapuu juunioris näeb Sarapuu seenior tulevast ehitajat, kes õpingute lõppedes võtab enda õlule ATKO ehitustegevuse. Kethrini abikaasa Margo Tomingas on ATKO Grupi juhatuse esimees. Ainsana seisab ärist eemal Paide linnapea ametit pidav pereema Kersti Sarapuu, ehkki temagi on omanikuna paari ettevõttesse kaasatud.
"Olen püüdnud luua motiveeriva süsteemi, kus nii lapsed kui ka väimees peaksid olema kõik huvitatud perefirma arendamisest," lausub Arvo Sarapuu. "Suudan näidata lastele perspektiivi. Kui oleksin võõrastega koos teinud, tekiks kohe usalduse küsimus - kas ikka kõigest tasub rääkida. Kui aga kõike oma lastega koos teha, siis on see minu jaoks meeletu väärtus."
Sarapuu leidis end äris suhteliselt hilja, siis, kui seljataha oli jäänud kaheksa aastat Järva maavanemana ning aasta kadunud Maapanga juhina. "Teadsin maavanemana, kuidas toimib ühistransport. Väimees Margo oli noor ja väge täis. Ja pealegi kaks vanemat tütart ütlesid mulle - isa, teeme nüüd midagi endale ise. Tänaseks olemegi neljakesi ATKO Grupi omanikud," meenutab Sarapuu aastat 1998, mil pandi alus esimesele ühisärile, turismifirmale ATKO Tours. Peatselt liisiti kolm esimest reisibussi. Ning sealt edasi jõuti loogilise jätkuna bussiliinideni. Näiteks Järve bussipark osteti pankrotipesast, Harjumaa Liinid aga riigilt erastamise teel. "Harjumaa Liinid oli tegelikult paljaks varastatud, suur osa varast oli kanditud seniste juhtide puukfirmasse," räägib Sarapuu ATKO arengust, mis on praeguseks jõudnud selleni, et tegutsetakse juba üheksas maakonnas.
Kõik pole läinud mõistagi libedalt. Näiteks Kohtla-Järvel käib ATKO kohut, nõudes linnalt tehtud töö eest saamata jäänud 20 miljonit krooni, millele lisanduvad viivised. ATKO Grupp on ka üks suuremaid riigihangete vaidlustajaid, ehkki konkurendidki on mitmeid hankeid vaidlustanud. Asjaolu, et Arvo abikaasa on Paide linnapea, on kaasa toonud korruptsioonisüüdistusi, mida on pidanud selgitama koguni õiguskantsler Riigikogu ees. Sarapuu igipõline vaenlane, reformierakondlasest Paide ekslinnapea Tõnis Kõiv on oma kodulehel Sarapuu tegemistele terveid külgi pühendanud. Negatiivses võtmes mõistagi.
Eriti palju etteheiteid on esile kutsunud ATKO Gruppi kuuluva Harjumaa Liinide tegevus. Sarapuu ise leiab, et Harjumaa bussiliinide häda peitub alarahastamises. Kui enamikus maakondades katab dotatsioon ligi poole piletihinnast, siis Harjumaal on dotatsiooniga kaetud vaid 13,7 protsenti kulutustest.
"Mulle meeldib praegu poliitikas olla," sõnab Sarapuu, kes liitus hiljuti Savisaare juhitud Keskerakonnaga. Kahe mehe soe suhe sai alguse juba ammustel Rahvarinde päevadel.
Tulevikuplaane on Sarapuul palju. Koos ühe Austria partneriga tahetakse investeerida 40 miljonit eurot ehk ligi 600 miljonit krooni biodiislitehase rajamisse. Kui praegune katsetsehh suudab toota 10 000 tonni biodiislit, siis kavandatud tehase tootlus oleks vähemalt kümme korda suurem. Praegu käib asukoha valik. Kohtla-Järvel ootab rajamist tööstuspark. Tallinnas Kadriorgu on aga plaan ehitada eralasteaed koos mänguasjamuuseumi ja mänguväljakutega. Sinna, kus kunagi asusid jäähall ja väliujula.
Aivo Pärn, konkurent, ASi GoBus juhatuse esimees
Kui ta veel maavanem oli, sain temaga hästi läbi. Pärast ATKO Grupi teket on meil konkurendisuhted ning eks sel pinnal on ka pingeid tekkinud.
Praegu, Riigikogu värske liikmena seisab tal ees uus eluetapp ja ma loodan, et ta vaatab sealt kõrgelt nüüd ühistranspordile teise pilguga ning seisab hea selle eest. Ja mitte ainult enda huvides. Siiani on ta öelnud, et vaid tema suudab midagi ära teha. Eks tal ole viimasel ajal selline pisut hooplev stiil tekkinud. Nii et ma ootan temalt konstruktiivsust.
Seda, miks ta Harjumaal ei suuda inimeste vedamisega kuidagi toime tulla, ei oska ma küll öelda.
Tõnis Kõiv, poliitiline vastane, reformierakondlane, Riigikogu liige
Ta pole mu vihavaenlane, vaid pigem poliitiline vastane. Inimesed, kes oma tegudes töötavad rahva huvide vastu, ei saa sellesama rahva huvide eest esineda. Ja Sarapuu on ettevõtjana just selline inimene. Näiteks Järvamaal rikub ta lepingut sellega, et sealseid bussiliine teenindavad lepingus ettenähtust vanemad bussid. Lisaks ei lase ta lõpule viia Paide-Türi bussiliini riigihanget, ehkki selle liiniga on seotud pooled Järvamaa elanikud. Sarapuu alustatud vaidlus käib juba ligi aasta.
Hugo Osula, ASi SEBE nõukogu esimees
Meie ei ole ATKO Grupi konkurent. Kui SEBE on keskendunud kommertsliinidele, siis Sarapuu firmad tegutsevad neil liinidel, mida riik doteerib. Ja ma ei ole seetõttu ka temaga kuigivõrd kokku puutunud.
Vaadates ATKO Grupi arengut, tundub, et Arvo Sarapuu on ette võtnud suure missiooni. Andku jumal talle selleks jõudu.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.