Kuigi ilmad on veel üpris ilusad, pole kaugel aeg, mil paduvihmad ja tormituuled muudavad metsateed mülgasteks ning madalamal asuvad heinamaad järvedeks ja tiigikesteks. Ligipääs metsataludele või unustatud maanurkades paiknevatele põnevatele kohtadele raskeneb, seda isegi jalgsi liiklejatele.
Maal liikujad võivad sügisel unustada tavapärased sõiduvahendid, mis muutunud teeoludesse enam lihtsalt ei sobi. Loomulikult saaks mudamülgaste vahel ristlemist jätkata ka sõiduautoga, ent auto lagunemine ja paranduskulud muudavad need sügiseses Eestis ebaotstarbekateks liikumisvahenditeks.
Sestap kogubki Eestis populaarsust sõiduauto ja tõelise maasturi hübriidid. Neile, kel vaja palju ka linnatingimustes või korralikel teedel liikuda, on parimaks lahenduseks linna- ehk pargimaasturid. Taolisega saab säästlikult liigelda linnaoludes, hirmu tundmata läbida väiksemaid tänavaaukusid ning vajadusel tuua metsast maavanaemale küttepuid.
Paldiski lähedastel teedel ja militaarradadel toimunud sõidukatses osutusid linnamaastur ja spetsiaalselt metsas sõitmiseks ümber ehitatud masin suhteliselt võrdseteks. Sügisesel maastikul selgus, et otse tehaseliinilt toodud linnamaastur ei pruugi kergemal maastikul jääda alla spetsiaalselt rasketes maastikutingimustes sõitmiseks ümber ehitatud masinale.
Leebemate teeoludega liiklemiseks mõeldud linnamaastur läbis teele jäävaid auke, põhjatuid mülkaid, järske tõuse ning sügavaid langusi peaaegu sama edukalt kui ligi kaks korda kõrgem spetsiaalmasin.
Hoolimata agressiivsest sõidustiilist said mõlemad masinad trassi edukalt läbitud ilma kadudeta. Sarnastes tingimustes oleks tavaline sõiduauto ammu piltlikult öeldes tükkideks lagunenud, mõni kehvem linnamaastur aga õnnetult mudas ukerdanud. Seejuures tõestas X-Trail oma võimeid mitte maastikurehvide, vaid tavaliste nn linnakummidega.
Kergematel maastikel juhi ja masina võimete proovilepanekuks kõlbab kogetu põhjal edukalt ka tavaline automaatkasti, mugava salongi ning visuaalselt rahuliku välimusega linnamaastur. Peaasi, et juhi oskused oleksid masina võimsusega võrdsed.
Omaette sõiduelamuseks on viies aastaaeg Soomaal. Sel perioodil Soomaa serval peatujale tundub, nagu oleks jõutud suure järve kaldale, kus lainetest paistavad üksikud puuladvad. Siiski peidab sügisese Soomaa veepõu endas teid ja radasid, mis ei pruugi alati läbitamatud olla.
Sõiduautost veidi maastikusuutlikuma vahendiga pole probleemiks ka suurvee ajal mööda Soomaa üleujutatud põhiteid liigelda, veepilved mõlemal pool autot eemale paiskumas, ees ja taga lainetav vesi.
Sügistalvised tormidki on sõiduvahendile paras katsumus. Kui tormiöödel looduses viibimine võib tunduda nii inimestele kui ka autole ohtlik, siis loodusjõudude raugedes on küllaga kohti, kus oma sõiduvahendi läbitavust testida. Puutüved risti üle teede, tuulest kantud prahihunnikud, ärauhutud rajakesed - neid paiku ei suuda sõiduauto läbida, maasturiomanikele pakuvad need aga põnevaid väljakutseid.
Tihtipeale viib mõne põneva paiga juurde - olgu selleks matkarada, mälestusmärk või hüljatud mõisakompleks - vaid kitsas metsatee. Suvel madalapõhjalise sõidukiga läbitud tee osutub sügisel vihmade, tormide ja palgiveo tulemusel läbitamatuks mülkaks. Sellised on näiteks Kõrvemaa teed ja rajad, mida talve hakul on üsna keeruline läbida. Seal võib juhtuda, et tee veerel seisab nukralt omanikuta mõni muttamattunud sõiduk, oodates päästmiseks paremaid teeolusid.
Tuhamägede tipule tõusmine ja karjäärides turnimine aitavad hästi leida tunnetust enda ja masina vahel. Siiski peab seejuures jälgima, et kogemata ei satutaks keelualadele. Kõige hullem, mis maastikusõidu harrastajaga võib juhtuda, on lõhkamisvalmis karjäärilõiku sisenemine.
Riigimetsa majandamisega tegelev RMK rajab lähiaastail Eestisse mitmeid spetsiaalradasid, kus maasturiomanikud võivad oma sõiduvahendeid ametlikult testida, kartmata seejuures keskkonnakaitsjate sanktsioone.
Üsna arvestatav hulk maasturiomanikke on koondunud ning korraldavad ühiseid väljasõite maastikuliselt väljakutsuvatesse paikadesse. Ühise nõu ja jõuga viiakse masinad läbi ka kõige hullematest mülgastest. Sellised üritused on parim võimalus ka algajast maastikusõitjale - kohapeal saab nii kogemusi kui ka abi hätta jäämise korral.
Muidugi jääb mõne suurema mülka servalt tagasi pöörates alati hinge väike kripeldus, mis seal edasi oleks saanud…
Neile, kel juba maastikusõidu kogemus olemas või kelle hinge see pisik on tunginud, leidub piisavalt võimalusi oma oskuste proovile panekuks ekstreemsetel maastikel. Kui endal puudub tehnika maastikusõiduks või ei raatsita sõiduvahendit maastikul proovile panna, on võimalus ennast välja elada off-road-seiklusi pakkuvate firmade abiga.
Pakutakse mitmesuguseid ekstreemmatku ja -sõite looduses, mille käigus kogevad autosolijad kõike, mida maastik pakub. On võimalik ka ise roolis istuda ning kontrollida oma oskusi ja teadmisi - sel eesmärgil korraldatakse koolitusi mitte ainult tõsistele maasturihuvilistele, vaid ka linnamaasturite omanikele.
Maastikul ringi liikudes ei maksa unustada ohutust ega muutuda hulljulgeks - mõnigi mees on oma masinaga aknaservani mudalaukas lõpetanud või pidanud jälgima, kuidas auto aeglaselt vetevalda vajub. Liigelda tohib vaid selleks ettenähtud teedel ja radadel, loodusesse tuleb suhtuda heaperemehelikult ning koristada enda järelt kõik jäljed.
Alati olgu kaasas laetud mobiil ning autolaadija. Käsivints ning köied, labidas ja saag on samuti abiks.
Seotud lood
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.