Kui Tartu maantee laiendamise raha tuleb
kütuseaktsiisist, võib see lükata teehoiukavadest välja esmajärjekorras
kruusateede tolmuvabaks muutmise, hoiatab Pärnu teedevalitsuse juht, kirjutas
Lääne Elu.
„Saime just teada, et Tartu maanteed tahetakse hakata laiemaks ehitama üldise tee–ehitusrahaga. Esimesteks projektideks, mille arvel Tartu maanteele raha juurde saada, olid märgitud just tolmuvabad katted," ütles Pärnu teedevalitsuse juhataja Uno Kask.
„Minu seisukoht on, et Tartu maantee raha ei tohiks mingil juhul võtta kütuseaktsiisidest, sest see halvab kogu tee–ehituse. See oleks Eesti teedeehituse katastroof," ütles Kask.
Nõva vallavanem Kalle Saar käib tööl Taeblast ning tunneb seega teeolusid omast käest: „Ainult talvel külmaga on Nõva tee ülejäänud Eestiga võrdne. Muul ajal on kas nii sopane, et raske on läbi pääseda, või nii kuiv, et tolmupilvest läbi ei näe teed. Muidugi ka augud," rääkis ta.
Nõvalane Enn Anupõld meenutab, et iga poliitik, kes Nõvale satub, lubab enne valimisi, et kruusatee peab saama mustkatte. Esimene säärane lubadus pärineb Arnold Rüütli suust, kes nõukogude aja lõpul Nõva kooli külastas.
Kask ütles, et teehoiukavas aastani 2015 on Nõva–Haapsalu tee kruusase osa mustkatte alla viimine kavandatud 2011. aastaks. „Juba tänavu tegime kraavi– ja mullatöid, sest sellel teel ei olegi muldkeha all," lisas ta.
„Praeguste hindade järgi on umbes 10 km Nõva tee tolmuvabaks muutmise hind 31,1 miljonit krooni," lisas Kask.
Majandusministeeriumi eelarveosakonna nõunik Pille Roosvee teatas, et 2008. aastal rahastatakse riigimaanteede teehoidu ainult teeseadusega ette nähtud raha arvel. Seadus ütleb: teehoiu rahastamiseks nähakse riigieelarves ette kulud üldsummas, mille suurus vastab vähemalt 75% kütuseaktsiisi ja 25% erimärgistatud kütuste aktsiisi kavandatavast laekumisest.
„Mingit lisaraha ei ole Tartu maantee neljarealiseks ehitamiseks 2008. aasta eelarves kavandatud," kinnitas Roosvee.
Tänavu oli riigimaanteede hoiuks eelarves ette nähtud 2,43 miljardit krooni, millele tuli lisaeelarvega juurde 205,75 mln kr; ning kohalike teede hoiuks 429 mln krooni, millele tuli lisaeelarvega juurde 37 mln kr. Tulevaks aastaks on need summad kavandatud vastavalt 3,58 mld ja 633 mln kr. Need summad on arvutatud prognoositavat kütuseaktsiisi laekumise kasvu aluseks võttes.