Fakti Transiidikeskus ASi
müügiläbirääkimiste kohta pole veel ametlikult teatavaks tehtud, kuid
läbirääkimised algasid juba kevadel.
Delovõje Vedomosti andmetel peetakse sellest kevadest läbirääkimisi Transiidikeskus ASi müügiks. Selle koosseisu kuuluvad üldveoste transiidiga tegelev Refetra, väetiste ümberlaadija DBT, konteinerterminal Muuga CT ja HTG Invest, mille põhitegevuseks on ro-ro-veosed.
Anonüümsust soovinud allikate sõnul peavad Transiidikeskuse omanikud läbirääkimisi Vene ettevõttega Natsionalnaja Konteinernaja Kompania (NKK), mis on idanaabri suurim ettevõte transiidi vallas. NKK asutas Suurbritannias registreeritud ning Vene riigiduuma saadiku Vitali Južilini, tema äripartneri Andrei Kobzari ja Severstaltransi kontrolli all olev First Quantum. Mullu ostis Severstaltransi osaluse teine Vene suurettevõte, Promõšlennõje Investorõ.
Põhiliselt konteinervedusid korraldavale NKK-le kuulub Peterburis Pervõi Konteinernõi Terminal. Samal ajal omab NKK terminale ka Musta mere ääres Novorossiiskis ja Kaug-Idas ning ehitab terminali Eesti vahetus läheduses, Narva ja Peterburi vahel paiknevas Ust-Luuga sadamas.
Transiidikeskuse kaasomanik Toivo Ninnas ütles, et ta ei osale läbirääkimistel ega tea seetõttu ka midagi öelda. Anatoli Kanajev ütles, et mingeid läbirääkimisi ei toimu. Tema oma osalust Transiidikeskuses müüa ei kavatse.
NKK pressiteenistus teatas, et firmal pole Muuga sadama terminalide omandamiseks enam mingeid väljavaateid. Ettevõttes arutati Muuga terminalide ostu, aga kui pool aktsiapakist läks Promõšlennõje Investorõle, asuti kontserni arenguplaani uuendama.
Sel suvel kirjutasid ajalehed, et NKK rentis Riia sadamas 160 hektarit maad, et ehitada sinna kahe miljoni tonnise mahuga konteinerterminal. Ehitust alustatud veel pole.
Tallinna Sadama andmetel ehitatakse Muuga sadama lääneossa umbes miljoni tonnise mahuga konteinerterminal, mille operaatoriks saab esialgu Muuga CT.
Muuga CT juhataja Sergei Artjomov ütles, et läbirääkimiste kohta tuleks küsida Transiidikeskuse ASist.
Varasemast on teada, et kohalikud naftaterminalid vahetasid juba omanikku. Eurodeki ostis Poola juurtega Šveitsi firma Mercuria. Sillamäe sadama naftaterminali uueks omanikuks on teine Šveitsi ettevõte Trafigura ning E.O.S.i himustavad sellised gigandid nagu Shell, TNK-BP ja Vopak.
Sadamaoperaatorite liidu juhi Ago Tiimani sõnul toimusid loogilised muudatused. Nüüd kasutatakse sadamamahuteid mitte ümberlaadimiseks, vaid naftatoodete hoidmiseks. See ei tähenda aga, et ka kõik teised terminalid omanikku vahetaksid.
Seotud lood
Läti ja Vene piirile on tekkinud kuni 1000 veoautost koosnevad järjekorrad,
mis annab alust oletada, et siit kadunud transiit läks meie lõunanaabrite
juurde.
Peaminister Andrus Ansipi ütles täna Eesti
Raadio saates "Reporteritund", et Venemaa majandussanktsioonidest kaotaksid
eeskätt Vene ärimehed ja Vene transiit.
Kui Kreml keeraks majandussanktsioonide
kehtestamisel naftatransiidi kinni, kägistaks ta iseennast.
Pronkssõduri-tülist hoolimata kasvas Eestit
läbiva Venemaa naftatransiidi maht.
Uue sarja esimene saade!
Elisa Eesti juht Andrus Hiiepuu rõhutab uhiuues sarjas “Juhtides tulevikku”, et suurfirmad liiguvad kestlikkuse suunas ja sellega kujundatakse ümber tööstusharud. Kes pole sellega kaasas, jääb lihtsalt maha.