Järgmisel sügisel oodatakse India
autotootjalt Tata Motors 2500dollarise hinnaga väikeauto esitlemist, maailma
juhtivad autofirmad on talle aga samas suunas mõeldes kannule astumas.
India-projekte arendavad teiste hulgas Toyota ja Renault-Nissan, kirjutas New York Times. Miljardiriigi rahva keskmise vanuse juures alla 25 aasta ja keskklassi kiirelt kasvades möödub India järgmisel aastal Hiinast maailma kiireima kasvuga autoturuna, hindas autotööstuse prognoose koostav CSM Worldwide. Autode hinda üritatakse Indias alandada igast otsast, näiteks Läänes elementaarsed turvapadjad seal nõutud ei ole.
“Esita miljardile inimesele see küsimus ja 99% vastab, et jah, nad tahaks küll autot, ainuke probleem on, et kui paljud neist saavad seda endale lubada," rääkis autotootja Maruti Suzuki India tegevjuht Jaghdish Khattar. Tema ettevõtte väikeautode hinnad algavad praegu 5000 dollarist, nendega on ta turul liider koos Hyundai Motors India ja Tata'ga. Selle aasta juunist septembrini on võistlusse odavamate, kuid siiski sõiduvõimeliste autode tootmises lisandunud mitmeid autoala tuntud nimesid.
Volkswageni tütarettevõte Škoda teatas seal väikeauto Fabia tootmise ja müügi alustamisest, Toyota juhi sõnul üritatakse India turule tuua uut väikeautot, Renault-Nissan lisas oma varasematele tehase ehitamise plaanidele kava luua seal ka arenduskeskus. Renault-Nissani poolt ühistöös kohaliku motorolleritootjaga plaanitav automudel võib analüütikute sõnul maksta vaid 3000 dollarit. Hyundai lisab senistele Indias ühe uue mudeli ja kahekordistab kohalikku tootmist, Honda plaanib teha üht India turu nõudmistele vastavat väikeautot. Eelmisel nädalal leppisid Fiat ja Tata kokku auto- ning koostisosatehase rajamiseks 50-50 alusel.
Kui India ülemklassid armastavad sõita Mercedestega, siis oma esimese väikese auto ostjad pakuvad lähiaastaiks turule head kasvupotentsiaali. Siiski peaks pakutavail autodel olema neli, mitte kaks ust ja piisavalt ruumi lastekarja jaoks. CSM on prognoosinud India turule tänasest 2013. aastani kasvu keskmiselt 14,5% aastas võõreldes Hiina 8 protsendiga. Perspektiivi nähakse ka võimalikus Indias tehtavate "odavautode" ekspordis piirkondadesse, kus eraautod on praegu vähe levinud: Kagu-Aasia, Aafrika, Lähis-Ida. Rahvusvahelise konsultatsioonifirma A. T. Kearney arvates võib aastani 2020 Indias 3000dollarise hinna korral ostja leida kuni 300 miljonit autot. Siiski ennustasid analüütikud Hiina kasvu õige pikki aastaid, enne kui see ükskord suvatses alata, märkis New York Times, ja Indias võivad majanduslangus või poliitilised muudatused samuti kasvu ära nullida.
"Minu jaoks oli hind kõige tähtsam," rääkis juulikuus 6000 dollariga oma esimese auto ostnud koolitaja Shuchita Bagga (26), "suure ja kalli auto jaoks ei jätku." Tema aastateenistus on 235 000 ruupiat ehk 9500 dollarit (kõrvutades lähedane Eesti keskmisele palgale).
Rahvaauto loob olukorra, kus "inimene, kes kunagi ei ole saanud autost isegi unistada, leiab selle nüüd käeulatuses olevat," kommenteeris üks Tata Motorsi juhtidest.
Keskkonna ja ohutuse eest seisjad on vähem entusiastlikud. Paljudele kättesaadavad autod halvendaks liiklus- ja keskkonnaolusid maal, kus juba praegu 60% linnades on reostusega olukord kriitiline. Ohutuse kohalt on autotöösturid öelnud, et see peab vastama nõuetele riigis, kus neid müüakse. Indias ei ole nõutud kokkupõrketestid inimkujuliste nukkudega, õhkpadjad ega ABS-pidurid. Kriitikute väiteil saavad juba praegugi väga kõrge liiklussurmade arvuga Indias odavautodes sõitjad avarii puhul kõige tõenäolisemalt surma. India lõdvad ohutusnõuded takistaks seal tehtud sõidukite tungi Euroopa või USA turule. Kuid autoärimees Robert Boschi sõnul on lähiaastail odavsõidukite puhul oodata ikkagi ülejäänud autoturust kaks korda suuremat kasvu.
Seotud lood
Renault ja Nissan rajavad koos India
autotootjaga Mahindra Mahindra Madrasesse tehase tootmisvõimsusega 400 000
autot aastas, järgnedes mitmele teisele suurtootjale.
Vaatamata kiiresti arenevale majandusele,
suudab India inflatsiooni kontrolli all hoida.
Kõik teadsid Helenet (42) kui sooja ja elava iseloomuga edukat naist. Tööl olles oli ta asjalik ning kodus tegeles laste ja majapidamisega. Õhtuti premeeris ta end tihti pokaali veiniga, et igapäevaseid muresid vaigistada ja stressi leevendada. Viimasel ajal vaevles ta aga unetuse käes ja ka lähedaste sõnul hakkas ta oma sära kaotama. Enese teadmata viis pidev veinitamine naise sügavamale alkoholi lõksu ja õhtusest lõõgastusrituaalist sai hoopis uneprobleemide põhjustaja. Helene jagab oma lugu, kuidas ta sõltuvusest vabanes ja enda elus uue lehekülje keeras.