• OMX Baltic−0,4%270,49
  • OMX Riga0,14%871,89
  • OMX Tallinn−0,5%1 735,82
  • OMX Vilnius−0,01%1 041,01
  • S&P 500−0,21%5 988,73
  • DOW 30−0,7%43 984,72
  • Nasdaq −0,11%19 278,48
  • FTSE 100−1,22%8 025,77
  • Nikkei 225−0,4%39 376,09
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,94
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%104,28
  • OMX Baltic−0,4%270,49
  • OMX Riga0,14%871,89
  • OMX Tallinn−0,5%1 735,82
  • OMX Vilnius−0,01%1 041,01
  • S&P 500−0,21%5 988,73
  • DOW 30−0,7%43 984,72
  • Nasdaq −0,11%19 278,48
  • FTSE 100−1,22%8 025,77
  • Nikkei 225−0,4%39 376,09
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,94
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%104,28
  • 19.10.07, 15:05
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Miks diisel on kallim kui bensiin?

Diislikütuse hind on Eestis enamikus opereerivates tanklates kallim kui 95 bensiini hind. Tavaliselt on Euroopas olukord vastupidine. Miks Eestis on diislikütus kallim kui bensiin?
AS Eesti Statoil kontseptsioonijuhi Kai Realo sõnul mõjutab diislikütuse hinda lisaks olukorrale maailmaturul ka see, kas on tegemist suvise või talvise diislikütusega, sest talvistele tingimustele vastava diislikütuse omahind on kõrgem. Eesti Statoil on alustanud juba talvise diislikütuse müügiga oma teenindusjaamades.
„Kuna Eestis mootorikütuseid ei toodeta ja kõik jaemüüjad sõltuvad sisseostuhinnast ehk maailmaturuhinnast, siis hinnasurutis tekib kõikidele turuosalistele pea samaaegselt, mis kajastub ka jaehinna muutmises. Bensiinijaamades on piiratud mahutite maht samuti ladustamisterminaalides. Kõik ettevõtted töötavad mõistlike laovarudega, mis ei sea neid löögi alla maailmaturuhinna kiire languse korral ning tagab mõistliku käibekapitali kasutamise,“ lisas ta.
„Kütuste hindu eri riikides saab võrrelda vaid juhul, kui on teada erinevates riikides eri liiki kütustele rakendatavate aktsiisimaksude määrad. Mootorikütuste aktsiisimaksu määrad ELis on riigiti erinevad ning hinnaerinevus tuleneb ilmselt sellest. Kui maksud kõrvale jätta, siis ongi näiteks praegu diislikütuse liiter bensiinist kallim. Kuna 1.1.2008 aktsiisitõusu tõttu kallineb mootoribensiini hind 1,32 krooni ning diislikütus 1,56 krooni, siis väheneb hinnaerisus tarbijale veelgi,“ selgitas Realo.
Neste Eesti AS peadirektor Indrek Kaju sõnul maksis 18. oktoobril Euroopa hulgiturul (nn ARA ehk Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) üks liiter bensiini 6,35 krooni, üks liiter diislikütust 7,30 krooni. „Ehk ilma maksudeta oli eile diiselkütus Euroopas 95 senti kallim kui bensiin. Riikides, kus bensiin ja diislikütuse maksustatakse sarnaselt (näiteks Eesti, Suurbritannia), ongi hetkel diislikütus kallim kui bensiin. Soovitan Londonis selles oma silmaga veenduda,“ selgitas ta.
„Soomes maksustakse diiselautode omanikke tunduvalt kõrgema aastamaksuga kui bensiinimootoriga auto omanikke. Eestlane maksab diislikütuse eest 13,90 krooni liiter, soomlane 16 krooni liiter ja lisaks umbes 10 000 krooni aastamaksu igal aastal, kui ta on valinud diiselauto. Soomes maksab hetkel bensiin tanklates keskmiselt 20 krooni ning diislikütus 16 krooni. Öeldakse, et vaadake meie palkasid - ei ole soomlastega võrreldavad. Naftatooted on universaalne kaup (nagu ka kuld) - kergelt transporditav, omab tarbimisväärtust kõikjal. Sellest tulenevalt, kui eestlane või soomlane soovib naftatooteid tarbida, peab ta maksma küsitud hinna, sest selle hinnaga leidub turgu antud kaubale kõikjal. Kuld maksab Helsingis ja Tallinnas samapalju nii rikkale kui vaesele,“ lisas Kaju.
Aktsiisimääradest Eestis hetkel ja tulevikus:
Bensiini 1 liitrile lisandub aktsiis 4,50 EEK, millele lisandub käibemaks 18%Jaanuarist 2008 on bensiini aktsiis 5,62 EEK, lisandub käibemaks 18%Diislikütuse 1 liitrile lisandub aktsiis 3,84 EEK, lisandub käibemaks 18%Jaanuarist 2008 on diislikütuse aktsiis 5,165 EEK, lisandub käibemaks 18%Allikas: Statoil

Seotud lood

Uudised
  • 07.01.08, 16:45
Kiviõli Keemiatööstus tahab hakata tootma diislikütust
Kiviõli tehases loodetakse juba aasta lõpul hakata tootma põlevkivivaigust diislikütust, mida peaks tulevikus jätkuma piisavalt, et katta 35-40 protsenti Eesti vajadusest.
Uudised
  • 15.11.07, 11:39
Venemaal napib bensiini
Novembri alguses registreeriti Venemaal rekordiline bensiinihinna tõus. Turuosalised räägivad kütuse defitsiidist ning jätkuvast hinnatõusust, kirjutas dp.ru.
Uudised
  • 20.03.08, 09:56
Diiselmootor tõrjub bensiini välja
Ehkki diisel on sama kallis või kallim kui bensiin, siis üleeile Datamonitori poolt avalikustatud uuringust selgub, et 2007. aastal müüdi diiselmootoriga sõiduautosid Euroopas rohkem kui bensiinimootoriga autosid.
  • ST
Sisuturundus
  • 01.11.24, 09:20
Juhtimine tasakaalus: Tiina Käsi teekond ja õppetunnid Nordea tipus
Tiina Käsi on nimi, mis kõlab ärimaailmas paljudele tuttavalt. Tal on juhtimises üle 25 aasta kogemust, kuid tema karjäär pole olnud lihtne ega lineaarne, vaid täis ootamatuid võimalusi ja väljakutseid, millest on sündinud väärtuslikud õppetunnid. Nordea Eesti tegevjuht, kes alustas oma karjääri rootsi keele õpetajana, on tänaseks saavutanud palju ja juhib mitmekesist ning rahvusvahelist organisatsiooni. Käsi kogemus ja oskus tasakaalustada töötulemusi ja inimlikku hoolivust teevad temast juhi, kelle teadmised ja arusaamad on väärt jagamist.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele