Euroopa kohus otsustas, et ametühingud
võivad streikide selle vastu, kui ettevõtte plaanib lahkuda kalli tööjõuga
riigist ja viib oma tegevuse riiki, mille palgatase on madalam. Streikimine
on lubatud seni kuni tegevus ei välju mõistuse piirest ega ole ebaloomulik.
Kohtus olid vastakuti eurooplaste õigused ajada oma äri ükskõik millises 27 Euroopa Liidu riigis ja ametühingute õigus streikida ja kaitsta oma liikmete tööd ja palka.
Euroopa kohus leidis, et ametühingute ponnistused peavad parandama viletsuses vaevlevate inimeste töötasusid, mitte takistama neil tööd saamast.
Soome ametühing protesteeris Viking Line’i otsuse vastu viia kahjumis laev Rosella Eesti lipu alla ja mehitada laev odavama meeskonnaga. Soome ametühingu ponnistused peatasid Viking Line’i plaani.
Euroopa ülemkohtu otsuse kohaselt võib sellist piirangut õigustada töötajate kaitsmisega, kui tõendatakse, et piirang on tahetava õiguspärase eesmärgi saavutamiseks sobiv ega lähe kaugemale sellest, mis on eesmärgi saavutamiseks vajalik.
Soome ja Rootsi ametiühingud testivad Euroopa Liidu sotsiaalpoliitika piire, piirates firmade õigusi liikuda ükskõik kuhu 27 ELi riigis vastandades nende õigustega streikida.
Järgmisel nädala arutab kohus Rootsi ametühingute vaidlust Läti ehitusettevõttega, kes keeldus sõlmimast kollektiivlepingut ametühingu tingimustel.
„Liikumisvabadust võib mingil määral piirata, seni kuni seda õigustab sotsiaalpoliitika ja see on mõistuse piires,“ ütles advokaat Miguel Poiares Maduro Viking Line’i juhtumit kommenteerides.
2003. aastal plaanis Viking Line’i vahetada kahjumiga töötava Rosella lipuriiki ning registreerida laev Eestis, kus tal on tütarettevõtja, et ta saaks tööle võtta Soome meremeestes vähem tasu nõudva Eesti meeskonna ning suudaks konkureerida samal liinil sõitvate teiste laevadega.
Seotud lood
Soome meremeeste ametiühing sai vahevõidu Viking Line?i üle, kui Londoni apellatsioonikohus tühistas eile alama kohtuinstantsi otsuse.
Luksemburgis asuv Euroopa Kohus otsustas
täna, et Läti ehitusfirmale Laval Partneri Rootsis blokaadi korraldanud
ametiühingud läksid oma tegevuses liiale.
Autoettevõtjate liidu juhi Villem Tori
sõnul on Juhan Parts esimene Eesti minister, kes transpordiettevõtete jaoks ka
midagi reaalset ära tegi.
Viking Line Eesti OÜ tegevjuht Inno
Borodenko ütles aripaev.ee-le, et nad on Euroopa ülemkohtu otsusega rahul.
ABB Balti riikide ärijuht Jukka Patrikainen on seda meelt, et 1990ndatel Eestisse tulnud allhanketööd andsid siinsetele tööstusettevõtetele hea stardiplatvormi. Tänu tugeva tööstusriigi mainele saab ABB Eestis peagi alustada ka ülisuurte mootorite tootmist.