Rahandusministeerium on ametiautode
omatarbe maksustamisega liiga hoogu läinud ning loodetud maksutulude
suurendamise asemel võib muudatus hoopis kuluartikliks osutuda, arvavad
maksueksperdid.
Eesti Maksumaksjate Liidu juhatuse esimehe Lasse Lehise sõnul jääb mulje, et eelnõu seletuskirja kirjutanud ametnikud ei tunne käibemaksuseadust ega ELi direktiivi, sest pole aru saadud ei omatarbe mõistest ega direktiivi juriidilisest sisust. "Tundub, et "ettevõtluses" kasutamisest saadakse aru väga piiratud viisil, mis tegeliku eluga kokku ei lähe," märkis Lehis.
Samale asjaolule viitas ka Eesti kaubandus-tööstuskoja peadirektor Siim Raie 12. märtsil rahandusminister Ivari Padarile saadetud kirjas. Nimelt lubab käibemaksudirektiiv ettevõtte vara kasutada ettevõtlusega mitteseotud eesmärgil, ilma et see muudaks kasutamist täies ulatuses omatarbeks. Eelnõu kohaselt on omatarve aga sõiduauto iga kasutus, mis ei ole vahetult seotud ettevõtlusega. Seetõttu on juba omatarbe käsitlus eelnõus kaubanduskoja hinnangul väär.
"Kaubanduskoda ei saa nõustuda sellega, kui kitsalt käsitleb riik ettevõtlusega seotud kulu," ütles Eesti kaubandus-tööstuskoja poliitikadirektor Reet Teder. Padar ei saanud kolmapäeval hõivatuse tõttu kommentaari anda.
Suurt segadust tekitab Lehise poolt unemaksu teooriaks ristitud meetod, mille alusel ettevõte peaks hakkama määrama auto töövälise kasutuse aega ning seda maksuametnikele tõestama. Kuna palju ametiautosid on töötaja valduses ja vastutusel ööpäev läbi, on keeruline tõestada, et valdaja pärast tööd ja nädalavahetustel ametiautoga ringi ei kihuta. Rahandusministeeriumi käsituses hakkab omatarbe kell tiksuma, kui tööpäev läbi saab ning loeb tunde ka siis, kui töötaja öösel magab. "Sellest peaks järeldama, et töötajad tarbivad ametiautot ka uneajal," resümeeris Lehis.
Analüüsi, kui palju kasvavad ettevõtja kulutused ametiauto kasutusaja üle arve pidamiseks ja tõestamiseks ning maksuhalduri kulud maksu arvestusele ja kogumisele, ei ole Tederi sõnul tehtud. "See võib tuua kaasa olukorra, kus maksutulu saamiseks tehtavad kulutused jäävad saadavatele tuludele alla," nentis Teder. Maksuametniku ja ettevõtja erinevad nägemused omatarbest võivad suurendada maksuvaidluste arvu.
Reformierakonna aseesimees Jürgen Ligi ütles, et suhtub eelnõusse kriitiliselt. "Mõte sõidupäevikutest, mida keegi ei jaksa kontrollida, ja lisanduvatest maksuvaidlustest on väga vastumeelne. Kindlasti läheb tulisteks vaidlusteks, kui see eelnõu üldse nii kaugele jõuab," nentis Ligi.
Autor: 1706-aripaev
Seotud lood
Finest Group AS tegevjuht Toomas Sildmäe
ütles, et ametiautoga ta oluliselt erasõite ei tee ning peale tööd kasutab
ta isiklikku autot.
Rahandusministeeriumis valmiv
käibemaksuseaduse muudatus suurendab kordades nende ettevõtete maksukulu, kes
võimaldavad töötajatel kasutada firma autot isiklikuks tarbeks.
Freedom Holding Corp. avaldas oma 2025. aasta teise kvartali tulemused, mis näitavad ettevõtte käibes ja puhaskasumis märkimisväärset kasvu. Tulenevalt laienemisest, tõusid ka ettevõtte kulud.