Uudisteagentuur Bloomberg kirjutab, et äsja
ilmsiks tulnud Soome poliitikute rahastamisskeemid jätavad riigi laitmatule
mainele tõsise pleki.
Alates 2001. aastast pidas 180 riigi korruptsioonitaset hindav Transparency International Soomet laitmatuimaks riigiks kogu maailmas. Läbi aegade suurim skandaal Soome valimiskampaania rahastamise ümber puhkes mais keskerakonna parlamendisaadiku Timo Kalli tunnistusest riigitelevisioonis, kus ta ütles, et ta jättis mullu oma valimiskampaania rahastajad avalikustamata.
Kalli õigustas tehtut karistuse puudumisega. Avalikkuses puhkenud tormi peale avalikustasid Kalli ning veel 26 rahvasaadikut oma toetajad, kellelt nad said läinud aasta valimiskampaania rahastamiseks üle 400 000 euro ehk 6,25 miljonit Eesti krooni.
„Pikad mesinädalad ning süütuse aeg Soome poliitikas on läbi saanud,“ kommenteeris Turu ülikooli kaasaegse ajaloo uurija Markku Jokisipilae. Seni on Soome olnud poliitikute laitmatu käitumise kehastus.
„Mõned parlamendi liikmed otsisid valimiskampaania rahastamise korras teadlikult auke, mida ära kasutada,“ ütles põhisoomlaste partei liige Timo Soini. „Illusioon, et selliseid asju siin ei juhtu, on purustatud,“ jätkas ta.
Parlamendisaadikute „täiendatud“ deklaratsioonidest kerkis olulisemate annetajate seas esile Kehittyvien Maakuntien Suomi ry, mis enda kinnitusel toetas mullustel valimistel 20% Soome parlamendi liikmetest. Sealhulgas said Kehittyvieni assotsiatsioonilt raha pool peaminister Matti Vanhaneni valitsuskabineti liikmetest. Läinud kuul avalikustas Vanhanen, et sai ka ise assotsiatsioonilt ligi 10 000 eurot, kuid ei teadnud enda väitel, kes on annetuse taga.
Täna ei ole annetajate nimed enam saladuses. Ilmneb, et assotsiatsiooni kaudu on rahvaasemikke toetanud jaekaubanduse ettevõtjad Kyösti Kakkonen, Harri Toivainen ja Toivo Sukari, kes on Soome suurima kaubanduskeskuse Ideapark OY arendaja.
Helsingin Sanomat kirjutas mai lõpus, et ettevõtjad püüdsid propageerida uute kaubanduskeskuste ja laohoonete ehitust. Kakkonen ütles oma annetuste põhjenduseks, et tema idee oli õilis ja idealistlik. Annetajad soovisid toetada kandidaate, kellel on oskused, visioon ja arusaam, kuidas riigi huve kõige paremini edendada, selgitas Kakkonen.
Assotsiatsioon annetas 406 000 eurot ehk 5% 7,8 miljonist eurost, mis valituks osutunud parlamendisaadikud 2007. a valimiskampaania rahastamiseks kulutasid, kirjutas Bloomberg. Valimiskampaania rahastamine toimub Soomes nii eraisikute annetustest kui riigi eraldatud summadest.
Kartes skandaalist tagasilööki oktoobrikuus toimuvatel kohalike valimistel, leppisid parteide liidrid mai lõpus kokku, et seavad parlamendivalimistel individuaalsete kampaaniatoetuste ülempiiriks 6000 eurot ning kohalikel valimistel 3000 eurot. Samuti otsustati moodustada komisjon, mis hakkab välja töötama sanktsioone valimiskampaania rahastamise korra rikkujatele.
„Siin ei ole küsimus korruptsioonist,“ ütles koalitsioonierakonna liige Pekka Ravi, kes samuti tagantjärele avalikustas, et sai ettevõtjate assotsiatsioonilt 10 000 eurot. „Leian, et see tugevdab veendumust, et Soome tahab liikuda järjest suurema avatuse ja läbipaistvuse suhtes.“ Teise arvamuse järgi võib skandaal süvendada valijais apaatiat ja küünilisust. „Ma kardan, et see skandaal muudab valijad passiivsemaks,“ ütles Soome kohalike ja regionaalsete omavalitsuste liidu juht Risto Parjanne.
YLE maikuu lõpus läbi viidud arvamusküsitlus näitas, et enam kui kolmandik vastanuist tunneb, et nende usaldus poliitilise süsteemi vastu on kahanenud. Kolm neljandikku ütles end uskuvat, et valimiskampaaniate rahastamise eesmärk on osta poliitikute toetust. „See on puhas ahnus ja võimul püsimise soov,“ ütles Soomes Transparency Internationali asutaja ja esimene president Leila Mustanoja. „Iga inimene on nii korrumpeerunud kui süsteem võimaldab. Soome ei ole selles osas parem kui teised.“
Seotud lood
Reklaami- ja meediaärimehed Mark Eikner ja
Paavo Pettai laiendasid bisnist Soome, kus nende äripartneriteks on Soome
ekspeaminister Esko Aho.
Eesti firma jahmatas põhjanaabreid sellega,
et peseb nende haigete kasutatud pesu kuni poole soodsamalt, majandusime tagant
paistab aga pettus – teel üle lahe muutub soomlaste meditsiinipesu tavaliseks
pesuks, mis pestakse siin ühes pesumajas lihtinimese linadega.
Soome tarbijate kindlustunne langes mais
üllatuslikult. Usk maa majandusse langes enam kui kümne aasta tagusele tasemele
– aastasse 1997.
Soome nimetab reedel ametisse uue
välisministri, kes võtab üle senise välisministri Ilkka Kanerva
ametikohustused, kuna viimane on sattunud
järjekordsesse seksiskandaali.
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.