Kui palju ja mis riigist välisturiste iga
päev Eestis on, kui kaua nad siinmail viibivad, kus käivad ja milliseid üritusi
väisavad - neile küsimustele oskab vastata mobiilpositsioneerimisega tegelev
Tartu uuringufirma OÜ Positium LBS.
"Meie andmed turistide liikumise kohta on ruumiliselt ja ajaliselt täpsemad kui kord kuus tehtav ametlik majutusstatistika, sest mobiilpositsioneerimine võimaldab turistide liikumist võrgukärje täpsusega analüüsida," räägib Positiumi tegevjuht Margus Tiru. Tema sõnul on nende infopangas üle 30 miljoni kirje turistide kõnetoimingute kohta alates 2004. aastast. Positium saab andmed EMT-lt.
Tiru kinnitusel suureneb märgatavalt lähinaabritest turistide arv siis, kui Tallinnas toimub suurüritus, nagu näiteks mõne maailma tippartisti kontsert või Õllesummer. "Teades näiteks, et lätlased tulevad kontserdile peamiselt Ikla kaudu, võiksid lätlaste põhimarsruudi äärde jäävad toitlustus- ja majutuskohad panna ajutiselt välja kas või lätikeelsed sildid ning meelitada koju tagasi sõitvaid naaberturiste nende juures peatuma," mõtiskleb Tiru. Ta lisab, et seni on nende klientideks olnud kohalikud omavalitsused ja turismisihtasutused.
"Tahame kasutada Positiumi andmeid piirkonna turismi arengukava koostamisel," põhjendab Kanepi vallavanem Aivar Luts, miks nad peavad läbirääkimisi Positiumiga. "Põhjalik eeltöö on vaja teha selleks, et arengukava elluviimisel oleks alust taotleda toetusraha." Lutsu sõnul on leping Positiumiga allakirjutamisel.
"Kanepi on tüüpiline transiidivald, mida läbib suurürituste ajal turistide vool Võrru või Otepääle," räägib Margus Tiru. "See potentsiaal jääb kasutamata, kui välisturistid vallast vaid läbi vuhisevad. Teeäärsed majutus- ja toitlustusettevõtted teavad praegu ähmaselt, kes neist mööduvates sõidukites sõidavad, kust nad tulevad ja kuhu lähevad. Transiidi detailsem tundmine võimaldab teenust paremini arendada."
Tiru kinnitusel on Eesti suurepärane testpinnas Positiumile oma toodete ja teenuste väljatöötamiseks. "Eesti turg on üsna piiratud," tõdeb Tiru. "Küll aga loodame kasumit teenida siis, kui hakkame uuringutulemusi väljapoole müüma."
Esimene testuuring Soomes valmis selle aasta algul. "Võrdlesime Saksa ja Vene turistide arvu ning liikumist Soomes ja Eestis," lausub Tiru ja lisab, et üks projekt on algamas Austrias. "Tänu tihedale koostööle Tartu Ülikooliga on arenemas koostöö ka Taani, USA, Tšehhi, Suurbritannia ja teiste riikide uurimisasutustega." Tiru möönab, et välisriikides on kõige suurem probleem saada kõnetoimingute andmeid kohalikult mobiilioperaatorilt.
"Kui me ei tagaks andmete käsitsemisel ja uuringutes inimeste privaatsust, oleks see meie ärile surmaotsuseks," rõhutab OÜ Positium LBS tegevjuht Margus Tiru.
"Me saame mobiilioperaatorilt anonüümsed andmeid vaid selle kohta, kui palju on mingist rahvusest inimesed teinud mingis kohas kõnetoiminguid," räägib Tiru. "Me ei saa jälgida üksikute inimeste, vaid statistilise kogumi andmeid. Viis inimest on minimaalne kogus ühes kärjes, keda käsitleda saame." Tiru sõnul järgivad nad isikuandmete kaitse seadust, elektroonilise side seadust ja Euroopa Liidu direktiive.
EMT arendusjuhi Argo Kivilo kinnitusel saab Positium LBS neilt vaid üldistatud andmeid. "Inimese kohta on Positiumil teada ainult kood," teatab Kivilo elektronkirjas. "Inimese telefoninumbrit, mobiiltelefoni IMEI-koodi, nime ega mingeid muid andmeid me ei esita."
Kivilo sõnul on Positium praegu ainus firma, mis ostab neilt informatsiooni kõnetoimingute kohta. "Me ei käsitle seda mitte äri-, vaid innovatsiooni- ja arendusprojektina," kirjutab Kivilo. "Info, mis ajal ja kui palju inimesi kuskil liigub, võib olla aluseks näiteks uute elamurajoonide ühistranspordi planeerimisel või teede ehituse prioriteetide seadmisel."
Andmekaitse inspektsioon kinnitab, et Positium LBS esindajad on tutvustanud ametnikele uuringute metoodikat. "Kui tänaseks välja töötatud teenus ei võimalda isikut ei otseselt ega kaudselt tuvastada, siis tõenäoliselt isikuandmete kaitse seadusega vastuolu ei esine," seisab inspektsiooni saadetud elektronkirjas.
Autor: 1706-aripaev
Seotud lood
Turismi kõrghooaja lähenemisega suureneb
majutusettevõtetes tavapäraselt välisturistide arv. Viimastel aastatel on
aprillis majutusettevõtetes peatunud üle 40% rohkem välisturiste kui märtsis,
tänavu oli kasv poole väiksem.
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.