Hotellide käibemaksumäära tõstmine ühe
hooga enam kui kolm korda tähendab Tallinna abilinnapea Jaanus Mutli sõnul
turismi ohverdamist rahapuuduses. See on aga vastuolus valitsuse
plaaniga suurendada Eesti ekspordisuutlikkust.
Ju siis on valitsuse plaan eksporti elavdada turismivaldkonna ettevõtteid piinates, ironiseerib Mutli. "Teadke siis, turismiärimehed ja hotellipidajad - kui peksavad, siis järelikult armastavad!?" kirjutab Jaanus Mutli Äripäevale saadetud arvamusloos, mille toome ära nüüdsama:
"Valitsus soovib tõsta Eesti ekspordisuutlikkust. Eksport jaguneb Eesti kontekstis kolmeks – turism, tööstus ja transiit. Tööstusekspordiga on meil riigis tervikuna lood kehvad – valitsus ei soovi kaasa aidata ka sellistele ekspordisuutlikkust tõstvate projektide arengusse nagu tööstusparkide rajamine. Transiit kui „marginaalne osa eesti majandusest“ kuulutati valitsuse poolt juba 2007. aasta kevadel kahjurluseks. Nüüd on siis järg turismi käes – ka seda tegevusvaldkonda pole valitsuse meelest Eesti majandusele vaja.
Valitsuse koalitsioonileppesse on muide raiutud, et käibemaksumäära ei muudeta. Hotellide käibemaksu 5%-lt 18%-le tõstes peab valitsus lisaraha nimel oma sõnu sööma. Et valitsus on pidevalt ja korduvalt oma sõnu söönud, siis pole see eriti keeruline. Poliitilised lubadused polegi praeguses olukorras peamised. Otsuseid langetades peaks hoopis hoolega mõtlema, mida nende otsuste ellurakendamine Eesti majandusega tervikuna teeb.
Turismi kui majandussektori olulisust ei ole vaja ilmselt tõestama hakata, pigem otsiks vastust küsimusele, miks peaks turist just Eestisse tulema? Vahemere ääres asuvate riikide kliimaga ei kannata meie ilmastik võrdlust välja. Järelikult tuleb leida muid hoobasid, millega turiste meelitada.
Pärast Euroopa Liiduga ühinemist Eestit külastavate turistide hulk kasvas. Maailmas on kindlasti palju neid inimesi, kes pole veel Eestit külastanud, kuid sooviksid seda teha. Meie kiiresti tõusnud hinnatase aga teeb turistid ettevaatlikuks. Kui odavam on veeta kümme päeva Hispaania päikese all, siis kuhu minna?
Eestit mitmeks päevaks külastavate välisturistide arv kasvas kuni 2006. aastani ning on sellest ajast peale langenud. Kui 2005. aastal majutati pealinnas kokku 1 029 000 välisriikide kodanikku, siis 2006. aastal oli majutatute arv juba 29 000 turisti võrra väiksem. Langustrend jätkus ka 2007.
Eesti majanduse huvides on, et turiste tuleks rohkem ja nad peatuksid Eestis pikemalt ning lisaks Tallinna vanalinnale külastaksid ka muid Eesti vaatamisväärsusi. Liiatigi kui riik on teinud turistide meelitamiseks kulukaid mainekampaaniad. Kui tõstame käibemaksu ning majutusteenuste hinnad Eestis tõusevad, peletame mitmepäevaturiste eemale. Odavat lõbu jahtivaid kruiisituriste me esiteks ise niivõrd ei eelista, teiseks on nende huvi Eesti vastu raugemas, kuna alkohol on kallis. Saame korraga nii noka kui saba lahti, ent kukume ikka kummuli.
Käibemaksu tõstmine oleks kehv signaal meie hotellide Euroopa koostööpartneritele. Lisaks sellele võib arvata, et majutusteenuse pakkujad on end pikemaks perioodiks lepingutega sidunud. Kavandatava käibemaksu tõusuga ei ole olnud võimalik arvestada. Seega kannatavad Eesti ettevõtted Eesti riigi käe läbi otsest kahju. Valitsus kavatseb hammustada kätt, mis teda toita võiks!
Reisikorraldajate müüdavate pakettide (majutus, hommikusöök, ekskursioonid, kultuuriteenused jm) hindadest moodustab majutusteenuse hind ligi 60%. Kui sellele peaks lisanduma veel 18%-line käibemaks, kahandab see Eestisse suunduvate reisipakettide konkurentsivõimet veelgi ning turistid suunduvad suure tõenäosusega mujale.
Viimastel aastatel on kasvanud siseturismi osatähtsus. 2007. ja 2008. aastal korvas välisturistide ööbimiste arvu vähenemise majutusasutustes siseturistide ööbimiste arvu kasv. Samas peame arvestama asjaoluga, et Eesti praeguses majandussituatsioonis võib sisemaine tarbimine lähiajal väheneda.
Majutusasutuste teenindamisega on seotud pesumajad, koristusfirmad ja mitmed teised ettevõtted. Ööbimiste arvu vähenemisel ei pruugi riik majutusasutustele kehtestatava 18%-lise käibemaksumäära korral saada suuremat maksulaekumist kui praeguse 5%-lise maksumäära kehtima jäämisel. Pigem võivad maksutulud isegi väheneda, sest osa hotelle on sunnitud üldse uksed sulgema – tööta jäävad nende endi töötajad ja neile teenuseid pakkuvad firmad. Püüdes hotellide taskust võtta, näpistab riik ikkagi vaid enda käest!
Lõpuks on valitsuse käibemaksuafäär vastuolus üldiste Euroopa suundumustega. Euroopa Liidu maksuvolinik soovib, et tulevikus saaksid Euroopa Liidu liikmesriigid otsustada käibemaksumäära alandamise üle oma riigi teatud teenindusvaldkondades (ühe näitena oli toodud toitlustus).
Paratamatult toob toasooja hinna hüppeline kallinemine sel sügisel hotellipidajatele kaasa täiendavaid lisakulutusi. Lisaks kütusehinna tõusule saavad nad jalahoobi ka oma riigi valitsuselt, kes küll sõnades ootab neilt ekspordinumbrite kasvu, samal ajal tegudes lämmatab turgu kõrgema maksumääraga kägistades.
Mäletatavasti kurtsid turismivaldkonna esindajad juba möödunud aastal, et peale massirahutuste meediakajastusi rahvusvahelises meedias jättis valitsus neid selgitustöös üksinda. Broneeringuid tühistavaid turiste ei veennud keegi, et Eestis on taastunud tavapärane olukord ning siia riiki on turvaline tulla.
Tollast tegevusetust ning nüüdset aktiivset agitatsiooni käibemaksumäära muutmise nimel tervikuna vaadates võibki jääda mulje, et valitsuse plaan ongi eksporti elavdada selle valdkonna ettevõtteid piinates. Teadke siis, turismiärimehed ja hotellipidajad - kui peksavad, siis järelikult armastavad!?"
Seotud lood
Tallinna abilinnapea Jaanus Mutli sõnul on
linnavolikogu opositsiooni väljaütlemised lahmivad ja tingitud asjatundmatusest,
sest tegid televiisorist nähtu põhjal liiga põhjapanevaid järeldusi.
Eesti Haiglate Liit ei pea õigeks Vabariigi
Valitsuse kavatsust tõsta praegune ravimite viieprotsendiline maksumäär üheksale
protsendile, teatas Eesti Haiglate Liit.
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.