• OMX Baltic0,01%295
  • OMX Riga0,16%894,43
  • OMX Tallinn−0,04%1 877,88
  • OMX Vilnius0,11%1 142,05
  • S&P 500−2,48%5 626,99
  • DOW 30−1,43%42 188,67
  • Nasdaq −3,96%17 476,47
  • FTSE 100−0,92%8 600,22
  • Nikkei 2250,38%37 028,27
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%94,8
  • OMX Baltic0,01%295
  • OMX Riga0,16%894,43
  • OMX Tallinn−0,04%1 877,88
  • OMX Vilnius0,11%1 142,05
  • S&P 500−2,48%5 626,99
  • DOW 30−1,43%42 188,67
  • Nasdaq −3,96%17 476,47
  • FTSE 100−0,92%8 600,22
  • Nikkei 2250,38%37 028,27
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%94,8
  • 26.09.08, 11:55
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Vaikne auto tekitab võltsi turvatunnet

Autotootjad pingutavad, et autosalongi kostaks võimalikult vähe mootorimüra. Teadlaste sõnul viib see aga liikumiskiiruse alahindamiseni, mis muudab autojuhi liikluses endale ja teistele ohtlikuks.
Austraalia Queenslandi ülikooli teadlaste Annaliese Plooy ja Mark Horswilli sellekohane uurimus ilmus ajakirjas Perception.
Horswilli sõnul soovitakse mootorimüra taset vähendada, sest see segavat juhti ning häirib näiteks muusika kuulamist. Kuid mootorimüra mittekuulmine ei pruugi juhti sugugi paremini sõitma panna, kirjutas ABC Science.
„Mootorimüra kasutab juht muuhulgas ka kiiruse hindamisel,“ ütles Horswill. „Autojuhtidel tekib võlts turvatunne, et nad sõidavad aeglaselt, sest mootor töötab nii vaikselt. Tegelikult on oht loomulikult olemas ja suureneb kiiruse lisandudes.“
Teadlased kasutasid katses osalenud inimeste abi, kel paluti videolt hinnata auto liikumiskiirust. Kui auto tekitatud müra vähendati viie detsibelli võrra, hindasid inimesed liikumiskiiruse väiksemaks. Selline vahe helitugevuses tekib näiteks lärmaka ja avatud akendega auto ning vaikse suletud akendega luksusautot kasutades.
Horswilli sõnul tekkis tal uurimistöö idee kalli luksuslikku autoga sõites. „Leidsin äkki, et liigun lubatud sõidukiirusest oluliselt kiiremini, kuid autos sees oli kõik nii vaikne ja sujuv, et ma vaevalt tajusin, et liigun,“ ütles ta.
Horswilli sõnul kinnitavad tema väiteid ka teised samalaadsed uuringud. Lisaks helitugevusele on ta uurinud ka auto võimsuse mõju juhi sõidukiiruse valikule. „On üsna selge, et mida võimsama auto roolis inimene istub, seda kiiremini ja agressiivsemalt kipub ta sõitma,“ ütles ta.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele