Leidub näiteid oma äriga väga noorelt alustanud edukatest ettevõtjatest, kes pole seetõttu jõudnud lõpetada ülikooli, kuid on sellele vaatamata osutunud üliedukaks. Neist kuulsamad vast Bill Gates, Michael Dell ja Steve Jobs. Uuringuist siiski järeldub, et enamasti jäävad noorpõlvekatsetused äriedu mõttes tagasihoidlikuks, pigem jõutakse tõeliselt eduka ettevõtte rajamiseni umbes 35aastaselt. Selleks ajaks on kogutud piisavalt haridust (üldiselt on edukail keskmisest kõrgem haridustase) ja kogemust, samas on töövõime veel hea.
Seega võib küsida, kas noorel, kes soovib saada ettevõtjaks, on otstarbekas oodata ettevõtte rajamisega, teha esialgu karjääri palgatöötajana, omandada kogemusi eri ettevõtteist, st teha seda kümmekond aastat hiljem, või on omad eelised ka üpris noorena ettevõtlusega alustamisel? Kindlasti on, pakutud on järgmisi tegureid.
Inimesed kipuvad õppima eelkõige enda vigadest. Varaste ärikogemuste tagajärjeks on suurem küpsus ajaks, kui millegi suure kordasaatmise aeg kätte jõuab. Ja vast mõne vea annavad äripartnerid või kliendid ettevõtja nooruse tõttu kergemini andeks.
Noorena on rohkem energiat, tervis ja töövõime on tugevamad, see kompenseerib vähemalt osaliselt kogenematusest tulenevaid puudusi. Enam on optimismigi - eks palju asju ole korda saatnud need, kes veel ei tea, et seda pole võimalik teha.
Läbikukkumise tagajärjed on mõnes mõttes vähem riskantsed: kui pole veel oma peret, lapsi, eluasemelaenu ja liisinguid, võib julgemalt riskida palgatööst ja kindlast sissetulekust loobumisega. Vanematega koos elades võib loota, et vaatamata ebaõnnele äris süüa ikka antakse ning kodust välja ei aeta.
Ka ebaõnnestumisest tulenev moraalne löök on vast väiksem - katsetasid 20aastaselt, äpardusid ja mis siis? Mine uuele katsele. 35-40aastaselt alustades ja siis läbi kukkudes on löök suurem ja toibuda raskem.
Noorel võib olla rohkem aega, mida saab oma ettevõttele pühendada - seegi tuleneb perekonna, laste ning majapidamise puudumisest.
Noored on altimad uuendustele. Mõnes valdkonnas on neil kindlasti laiem silmaring, mis võib aidata kaasa äriidee leidmisele. Mõtlemine on stambivabam, mis võib kaasa tuua uudseid ideid ja lahendusi. Mõnd sihtturgu tuntakse paremini, kuna ollakse ise ühe sihtrühma liige - teatakse, mida 17-25aastased noored vajavad, kuidas nendeni jõuda. Aga on ju just nooremad tarbijad paljude uute toodete sihtrühmaks.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.