• OMX Baltic0,2%302,36
  • OMX Riga−0,17%878,59
  • OMX Tallinn−0,88%1 912,96
  • OMX Vilnius0,72%1 180,81
  • S&P 500−0,94%5 926,71
  • DOW 30−0,14%43 398,41
  • Nasdaq −1,76%18 946,97
  • FTSE 1000,13%8 669,83
  • Nikkei 225−1,39%38 237,79
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%90,92
  • OMX Baltic0,2%302,36
  • OMX Riga−0,17%878,59
  • OMX Tallinn−0,88%1 912,96
  • OMX Vilnius0,72%1 180,81
  • S&P 500−0,94%5 926,71
  • DOW 30−0,14%43 398,41
  • Nasdaq −1,76%18 946,97
  • FTSE 1000,13%8 669,83
  • Nikkei 225−1,39%38 237,79
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%90,92
  • 27.11.08, 07:46
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Juhtkiri: Ansip, lase pääsuke lendu

SASil on hea aeg Eesti riigi osaluse väljaostmiseks, Eesti müügiks aga mitte kõige parem - kuid parem müüa hilja kui mitte kunagi. Äripäev soovitab Andrus Ansipile SASi pakkumine vastu võtta.
Skandinaavia lennufirma SAS on saatnud peaminister Andrus Ansipile kirja, milles rõhutab rahasüsti tegemise vältimatust Estonian Airi. Ja selle otsuse peavad osanikud tegema ära veel selle nädala sees. Samas teeb SAS Ansipile pakkumise: lennufirma on valmis ise raha Estonia Airi likviidsusprobleemide lahendamiseks välja panema, kui Eesti riik müüb oma osaluse SASile.
Sellega lõpeks ka Estonian Airi agoonia. Praegu pole nn rahvuslik lennukompanii ei kala ega liha ega ammugi mitte pääsuke, nagu kirjutasime nädalapäevad tagasi - ettevõtte seis on nutune. Pankrotijutud, millele viitab oma kirjas ka SASi juht Mats Jansson, ei tule Estonian Airi tulevikule kasuks.
Seega on majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts, kes on näidanud üles valmisolekut Estonian Airi raha panema (st riigi osalust firmas mitte müüma), oma avalike kriitiliste märkustega ettevõtte seisu kohta tahtmatult esile kutsunud SASi järjekordse kosjatuleku Estonian Airile.
Eesti riigil on õieti kolm võimalust olukorda lahendada. Esiteks, laseb Estonian Airi pankrotti. Teiseks - ostab SASi osaluse ja saneerib firma. Kolmandaks - võtab SASi pakkumise vastu.
Esimene langeb ära - käegalöömisest pole kasu kellelegi. Teine on kaheldav. Riigil jätkuks selleks reserve ja saaksime päriselt rahvusliku lennufirma omanikeks, nagu paljud soovivadki. Kuid riik võtaks sellega liiga suure riski ja kui mingil hetkel kerkib taas vajadus firma strateegilisele investorile müüa, ei pruugi leida sellist, kes teeks parema pakkumise kui SAS.
Seega ei jäägi riigil meie meelest muud võimalust, kui nõustuda SASi pakkumisega.
SAS on mitmeid kordi käinud valitsuse ukse taga Estonian Airi Eesti riigi osalust küsimas, seega poleks tegu ettevõtte n-ö võõrale loovutamisega, vaid müügiga pikaajalisele partnerile.
Oleme olnud riigi ettevõtluses kaasalöömise põhimõttelised vastased ning aastaid õhutanud valitsust jätma kõrvale rahvuslikud emotsioonid ja mõtlema majanduslikult - müüma oma 34protsendilise osaluse Estonian Airis.
Majanduse madalseisu ajal pole eriti tark müüja - siis ei saa kauba eest kunagi seda hinda, mida müüja arvab sel olevat. Paraku pole ka pankrotis firmal enam mingit väärtust. SAS teab seda. Ja avaldab valitsusele survet müügiotsuse tegemiseks. Ostmiseks on SASil just õige ajahetk. Valitsusel on paremad ajad osaluse müügiks küll ammu möödas, aga parem hilja kui mitte kunagi. Sestap, Ansip, tuleb pääsuke peost lasta, kuni too veel suudab lennata.
Autor: 1706-aripaev

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele