Sel aastal võivad majanduses valitsevad
rasked ajad paljud piimatootjad ja –tööstused kahjumisse langeda, prognoosis
Valio Eesti tegevjuht Kari Finska.
„Meie hinnangul on tõenäoline, et 2009. aastal langevad kahjumisse paljud piimatootjad ja -tööstused. Sektori elujõulisus sõltub eelkõige kahjumi suurusest ning tänase olukorra kestvusest,“ sõnas Finska ning ütles, et 2009. aasta ei saa raske olema mitte ainult piimatööstussektoril, vaid ka teistel tööstussektoritel.
Tänase keerulise turuolukorra jätkumisel võib lähiaastatel oodata suuremaid ühinemisi. „Ilmselt oleks huvilisi ka sel aastal, kuid ettevõtetel puudub selleks vaba kapital ja muid finantseerimisvahendeid on väga keeruline hankida. Ei julgeks hetkel prognoosida, kes keda võiks ära osta,“ sõnas Finska. Ta lisas laienemisplaanidest rääkides, et täna neid pole, kuid pikemas perspektiivis midagi välistada ei saa. „Kui võimalik ost teenib meie ettevõtte eesmärke Eestis või teistel välisturgudel, oleme valmis seda kaaluma,“ möönis tegevdirektor.
Piima kokkuostuhinna kohta ütles Finska: „Täna iseloomustab kogu Baltikumi suur toorpiima tootmise ülejääk. Paljud tööstused on vähendanud kokkuostu.“ Tema kinnitusel Valio läinud aastal kokkuostu vähendama ei pidanud ning natuke isegi suurendas seda. „Kui meil õnnestub praeguseid tootmismahte hoida, siis loodame säilitada sama kokkuostumahu ka sel aastal. Me ei usu, et nõudlus ja seeläbi ka hinnad lähiajal tõusevad. Pigem loodame, et turud sel aastal stabiliseeruvad,“ rääkis Finska.
Ta tunnistas, et seoses Leedust sisse toodava odava piimaga, mida on hakatud müüma Eesti jaekaubanduses on tunda andnud hinnasurve Eesti toodangule. „Hinnatundlikum tarbija eelistab kvaliteetse kodumaise piima ees odavamat naaberriikide kaupa,“ rääkis Finska.
Kas Teie hinnangul peaksid kõik tööstused praegu mõtlema hindade langetamisele kasvõi selleks, et vältida krooni devalveerimist? „Juba täna on kohaliku piimatööstuse kasumid olematud, kui võrrelda neid näiteks mõne muu tööstusharuga. Ligi 80% piimatoodete omahinnast moodustab toorpiima maksumus. Kui piimatoodete hindu langetataks veelgi, siis oleksime sunnitud langetama ka toorpiima kokkuostu hindu,“ vastas Finska ning lisas, et see seaks kohaliku piimatootmise küsimärgi alla.
Nagu paljud ettevõtted on ka Valio Eesti pidanud üle vaatama oma kulud ning jätkab kokkuhoidlikku stiili ka sel aasta. „Kuna Valio Eesti vahepealsetel kasvuaastatel ehk siis 2006, 2007, ja 2008 personali arvu ei suurendanud, ei näe me täna vajadust koondamiste järele," sõnad tegevdirektor. Palkade põhiosa kallale Finska sõnul samuti mindud pole, küll aga on vähenenud ettevõtte äritegevusest sõltuvad boonused.
Millised on praeguse majandusolukorra plussid ja miinused piimatööstuste jaoks?
Plussid: tegutseme esmatarbekaupade sektoris. Seega koduturul säilib nõudlus mingil tasemel kindlasti. Samuti toovad rasked ajad paljudes ettevõtetes tugevalt päevakorda efektiivsuse tõstmise. Nii piimatootjad kui -tööstused peavad suutma muuta oma sisemised protsessid tänasest veelgi efektiivsemaks.
Miinused: Suurimaks on aga nõudluse vähenemine just lisandväärtusega toodete osas. Peame siin silmas näiteks erinevaid funktsionaalseid tooteid. Laual peab olema piim ning kõiki muid piimatooteid tarbitakse võimaluste piires, ehk vähem. Eksportturgudel on suurimaks miinuseks valitsev hinna ja nõudluse langus. See on ka Valio Eestit väga suurel määral mõjutanud. See langus ja tänane majandusolukord on ohtu seadnud kogu kohaliku piimasektori jätkusuutlikkuse.
Seotud lood
Piimandusühistu E-Piim tunnistas, et on
piimatoodete hindu langetanud kohati 60%, hindade langetamist kinnitas ka Maag
Piimatööstus.
Hindade langetamise survet tunnevad praegu
kõik tootjad, ütles Saarema Piimatööstuse juht Andi Saagpakk.
Alates 1. oktoobrist tõstab Valio Eesti
toorpiima tootjatele makstavaid kokkuostuhindu, samas kerkivad ka toodete
väljamüügihinnad.
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.