• OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5001,12%5 776,73
  • DOW 300,88%42 164,33
  • Nasdaq 1,4%18 434,78
  • FTSE 100−0,14%8 172,39
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,88
  • OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5001,12%5 776,73
  • DOW 300,88%42 164,33
  • Nasdaq 1,4%18 434,78
  • FTSE 100−0,14%8 172,39
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,88
  • 10.02.09, 09:21
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Lasse Lehis: 32%-lisest maksukoormusest piisab

Eesti Maksumaksjate Liidu juhatuse esimees Lasse Lehis ütleb Äripäevale, et juhul, kui ei ole väga veenvaid põhjuseid mingit maksu muuta, siis pigem peaks jätma selle muutmata, sest stabiilne maksukeskkond on omaette väärtus.
Lehise sõnul on Eesti Maksumaksjate Liit (EML) iseenesest nõus, et Eestis oleks vaja läbi viia põhjalikum maksupoliitiline diskussioon, mispuhul ükski maks ega selle määr ei tohiks olla tabu.
"Eesti maksukoormus on olnud pikka aega 32% kandis ja EML ei näe vajadust, miks peaks maksukoormust tõstma. Probleem on selles, et kiire majanduskasvu aegadel võeti riigile liiga palju kohustusi, mida riik ei ole suuteline praegu sellises mahus täitma. Maksude tõstmisega tahetakse lihtsalt sellest vastutusest vabaneda," nendib Lehis.
Mis puudutab tulumaksumäärasid, siis Lehise hinnangul oleks õigem olnud omal ajal tulumaksu mitte langetada, et seda hoopis praegusel kriisiajal teha.
"Ka praegu tuleks pigem võtta suund tulumaksu jätkuvale vähendamisele. EML ei näe, kuidas saaks maksukoormuse tõus aidata kaasa ettevõtluse arengule. Pigem aitab sellele kaasa tööjõu maksukoormuse vähendamine, sest see võimaldaks töötajate sissetulekuid säilitada," räägib maksuspetsialist.
Juriidiliste isikute kasumi maksustamist ei ole Lehise arvates otstarbekas taastada eelkõige sellepärast, et selle maksu haldamine on väga kallis.
"Ettevõtte kasum on raamatupidamise tulem ja selle kasumi maksustamine tähendab, et kogu raamatupidamise regulatsioon saab uue tähenduse. Nii ettevõtjad kui maksuamet saaksid tööd juurde, mis Eesti majanduse seisukohast oleks täiesti ebaefektiivne töö. Tõesti, raske on väita, et Eestisse oleks tulnud investeeringuid tänu tulumaksuvabastusele - neid investeeringuid on tulnud ju ka teistele riikidele. Eesti omanäoline tulumaksusüsteem on eelkõige olnud abiks meie oma väikeettevõtlusele - kasumi maksuvabastus on suurendanud ettevõtete omakapitali, vähendanud sõltuvust pankadest ja vähendanud halduskoormust," nõustub Lehis Arengufondi nõukogu esimehe Indrek Neivelti seisukohaga.
Arengufondi nõukogu esimees ja endine Hansapanga juht Neivelt on arvanud, et käibemaksu ja aktsiisi osakaal eelarves on ettevõtte tulumaksuga võrreldes praegu liiga suur.
"Ettevõtte tulumaksu taaskehtestamisest pääsu ei ole, mis oleks ka ühiskonna seisukohalt õiglasem. Näidake mulle investoreid, kes on tulnud siia tulumaksu pärast. Enamik investeeringuid on Eestisse tulnud kohalikku turgu ostma või teiste turgude, eeskätt Skandinaavia läheduse pärast," on ta öelnud.
Lehis ütleb, et praeguses olukorras peaks keskenduma eelkõige sellistele maksumuudatustele, mis säilitaks tööhõivet.
"Näiteks tuleks kaotada sotsiaalmaksu miinimumkohustus, mis on praegu takistuseks osalise tööaja töötamisele ja samuti sunnib FIE-sid oma tegevust lõpetama. EML toetab ka sotsiaalmaksu ülempiiri kehtestamist ja lisaks sellele tuleks vabastada sotsiaalmaksust Eestis lühiajaliselt töötavad välismaalased, kes nagunii lühikese tööstaaži eest mingeid vastuhüvesid ei saa. Üle tuleks vaadata üliagarate või lihtsalt eluvõõraste ametnike kokkukirjutatud euronõuded, mille puhul on tihti jäänud Eesti ettevõtete konkurentsivõime tahaplaanile," loetleb maksuasjatundja.
Ta lisab, et üle peaks vaatama kogu Eesti riigivalitsemise korralduse ja kõrvaldama üksteist dubleerivad või segavad struktuurid.
"Haldusreformi all mõistetakse tihti ainult valdade ühendamisest, kuid tegelikult tuleks üle vaadata nii riigi kui omavalitsuste pädevus ja võtta omavalitsustelt ära ülesanded, mille täitmisega nad hakkama ei saa või mida täidavad samal ajal ka riigiasutused,"

Seotud lood

Uudised
  • 20.11.09, 19:06
Ligi: Eestil alusetult madal koht maksukoormuse pingereas
Rahandusminister Jürgen Ligi ei pea Eesti maksukoormuse 131. kohta tõeseks, kuna 183 riigi võrdlemisel ei ole arvestatud erakindlustuse koormust.
Uudised
  • 06.02.09, 07:15
Padar: 32protsendilise maksukoormusega pikalt ei sõida
Rahandusminister Ivari Padari sõnul tuleb Eesti maksusüsteem üle vaadata, sest 32protsendiline maksukoormus ei suuda rahuldada ühiskonna vajadusi.
Uudised
  • 11.04.09, 14:00
Nestor usub, et inimesed oleksid tulumaksu tõstmise poolt
Eiki Nestori arvates oleks praeguse valitsuskoalitsiooni raames astmelisest tulumaksust rääkida liiga sinisilmne, kuid usub, et inimesed ei oleks vastu tulumaksu tõstmisele 26 protsendini.
Uudised
  • 09.02.09, 07:55
Savisaar: tulumaks tuleks tõsta 26 protsendile
Majandusliku olukorra leevendamiseks tuleks üksikisiku tulumaks tõsta uuesti 26%-le ning taastada ettevõtte tulumaks, ütles Keskerakonna esimees Tallinna linnapea Edgar Savisaar.
  • ST
Sisuturundus
  • 21.10.24, 14:24
Generatsioonide juhtimine Tele2s: eri põlvkondade tugevused viivad parema tulemuseni
Eri põlvkondade ühtseks ja tõhusaks tiimiks sidumine võib olla keerukas, kuid õigesti juhitud meeskondades toovad vanemate kogemused koos nooremate avatud mõtlemisega kokkuvõttes paremaid tulemusi, leitakse saates “Minu karjäär”.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele