Uuringu aluseks olnud hüpoteetilise ettevõtte maksukoormus koosneb kõikidest riigis kehtivatest maksudest, mille maksjaks on ettevõte. Makse, mida kinni peetakse, nt üksikisiku tulumaksu ja käibemaksu, mida ettevõte kogub tarbijatelt, arvesse ei võeta.
Eesti puhul sisaldab maksukoormuse näitaja sotsiaalmaksu (37,2% kasumist), ettevõtte tulumaksu dividendidelt (8,1%), kuid ka näiteks maamaksu (1,5%), kütuseaktsiisi (1,1%) ja tulu- ning sotsiaalmaksu erisoodustustelt (0,8%), töötuskindlustuse makseid (0,3%) ja raskeveokimaksu (0,1%).
Maksukeskkonna edetabeli koostamisel on arvesse võetud ka maksude tasumisele kuluvat aega ning üldise maksukoormuse suhet kasumisse. Kui maksude tasumise tabelis on Eesti 30. ja ajakulu tabelis 16. kohal, siis maksukoormuse 131. koht toob meie üldise edetabelikoha allapoole, 38.ks.
Rahandusminister Jürgen Ligi kommenteeris teemat, vastates järgmistele küsimustele:
1. Kas Eesti kõrge ja üha kasvav ettevõtete maksukoormus ei vähenda meie konkurentsivõimet ja ärikeskkonna atraktiivsust, eriti, kui samal ajal mitmed teised riigid maailmas tegelevad selle alandamisega? Miks me ignoreerime seda?2. Nii OECD Eesti majanduse ülevaates kui ka Arengufond oma Valges paberis on soovitanud tähelepanu pöörata tööjõu ülemaksustamisele soovitusega seda vähendada. Kas Teie hinnangul peaks seal midagi ette võtma, kui jah, siis mida ja millal? Kui ei, siis miks?3. Kui vaadata möödunud aastat, suurenes ettevõtjate maksukoormus Eestis veelgi näiteks töötuskindlustusmaksu tõusu ja haiguspäevade hüvitamise lühenemisega. Milline ettevõtete maksukoormus aastakasumist on Teie hinnangul optimaalne ega kägista neid, ent suudab samal ajal suudab ka riiki toita?
Järgneb Jürgen Ligi kommentaar.
Me ei ignoreeri seda. Kasvav maksukoormus on kahtlemata konkurentsvõime probleem ja madalad tööjõumaksud oleks suur eelis. Peab aga silmas pidama, et kasv johtus väga ekstreemsetest asjaoludest ning alternatiiv olnuks tunduvalt hullem. 5 protsendipunkti tulumaksualandust mõneti ennetas seda muret, ent jah, oleme tulumaksu alandamisel olnud aastaid nii trendi tajujad kui loojad, hetkel mitte aga järgijad. Teised on järele tulnud ja mõned mööda läinud.
Oma reformivõimalusi sotsiaalmaksu vallas oleme analüüsinud isegi sel nädalal, aga kiireid muutusi siin tulemas pole.