Vanas Roomas kasutati ennast häbistanud
leegionide puhul karistuseks detsimeerimist ehk iga kümnenda leegionäri
hukkamist. Ka meil on kätte jõudnud lõikamise aeg.
Lõikamine ise on hea, aga detsimeerimise viga oli selles, et karistamine hõlmas iga kümnendat, olenemata sellest, kas nad olid viimase lahingu kangelased või argpüksid. Meil käib aga lõikamisega kaasas asjatu lõhestamine. Jagame ühiskonna headeks õpetajateks, kunstnikeks või pensionärideks, keda ei tohi puutuda, ja pahadeks.
Viimaste hulgas on ka ametnikud, kelle palku tuleb alandada. Ametniku halvustamine on lihtne nagu lapse löömine. Reeglina ei saa või ei sobi ametnikul samaga vastata. Isegi selgituse andmine pole ameti- või uurimissaladuse tõttu võimalik. Samas on ametnikud riigi selgroog, mille najal riik toimib, ja need tuhanded tublid inimesed tahavad selgust selles, mis neid ootab.
Piiratud ressursi tingimustes peame läbi kaaluma, milliseid tegevusi tuleb meil teha riigi jõuga ja milliseid kodanikualgatuse või turujõu alusel. Riike võib võrrelda lennukitega: suur lainer lendab kiiresti ja kaugele, kuid võrreldes väikelennukiga on kehva manööverdusvõimega ja õgib kütust. Kui meie püüame järele aimata suuri, kukume puruks.
Meie väikelennuk on piltlikult öeldes täis kontrollaparatuuri ja manuaale, mis muudavad meid manööverdamisvõimetuks. Seega tuleb üle parda heita kõik ebavajalikud regulatsioonid. Üle tuleb vaadata ka kogu avaliku teenistuse kontseptsioon.
Kõige õigem on üle minna lepingulistele suhetele, kus on fikseeritud poolte kohustused ja õigused ning sanktsioonid, ja kõik toimib palju sujuvamalt. Lihtsamaks muutuvad siis ka palgasuhted, kaovad ära jaburad lisatasud ja palkade mittevõrreldavus. Kõik erisused (politsei, prokuratuur jne) on juba määratletud teiste seadustega.
Et teistmoodi tegemine ei kujuneks järjekordseks detsimeerimiseks, tuleb kõigepealt läbi viia kiire ja põhjalik inventuur.
1. Viia läbi audit, milliseid tegevusi riik ilmtingimata peab kontrollima-reguleerima.
2.Viia läbi tegevuste audit (aruannete, strateegiate, tegevuskavade koostamine on intellektuaalne ja ajamahukas töö, mille kallal töötavad terved osakonnad, nendega ei maksa liiale minna).
3. Vähendada menetlustähtaegu (konkurentsiseaduse järgi tuleb koondumisteade menetleda kuu jooksul, vastasel juhul jõustub luba automaatselt; kui meil oleks selline süsteem näiteks detailplaneeringu puhul...)
4. Kui see on tehtud, siis tuleb juhtidele anda piisavalt õigusi oma töö efektiivseks tegemiseks, säästes neid mängulistest elementidest.
5. Kindlasti ei tohiks kohalike omavalitsuste lausliitumises näha kolli, vaid võimalust uuel kujul ellu jääda.
6. Lõpetuseks, luua mõningate majandusprobleemide lahendamiseks kiirelt toimiv erikohus.
Riik ei saa olla "säästuoperaator", ta peab olema efektiivne operaator. Me teeme praegu liiga palju tegevusi, mis midagi ei loo, kuid võtavad tohutult kõrgekvaliteetse tööjõu aega. Seega on kogu probleemi võtmesõna, mitte võlusõna, dereguleerimine.
Seotud lood
2018. aastal Leedus loodud ühisrahastusplatvormi
Profitus idee sündis järk-järgult, kui kinnisvara ostjate ja müüjatega suheldes ning kinnisvaraprojekte arendades võis näha inimeste üha suurenevat investeerimishuvi.